Kas ir tavs bērns - darītājs, vērotājs vai baudītājs?
Kādā vecumā mazulim jāsāk runāt, staigāt, zīmēt, likt puzles vai lipināt plastilīna figūriņas? Šie ir tikai daži jautājumi, kas nomoka jaunos vecākus. Īpaši tad, ja pēc gudrām grāmatām ir noteikts, kas kādā vecumā jādara.
Viena no psiholoģijas nozarēm – neirolingvistiskā programmēšana – cilvēkus iedala trīs reprezentatīvo sistēmu pārstāvjos, novērtējot katra spējas, tieksmes, patikšanu un intereses. Šīs grupas attiecas gan uz pieaugušajiem, gan bērniem.
- Vizuāļi pasauli uztver caur redzes kanālu.
- Audiāļiem vadošais pasaules uztveres kanāls ir dzirde.
- Kinestētiķiem vairāk par visu rūp, lai viņiem ir ērti un komfortabli.
Protams, absolūtā definīcija reti kad cilvēkam piemērojama,
tomēr katram no mums ir viens vadošais pasaules uztveršanas veids.
Ko no šīs klasifikācijas varētu uzzināt par bērnu? Izrādās, diezgan
daudz.
Vizuāļi – estēti
Bērni vizuāļi uztver informāciju ar redzi. Ātri apgūst formas,
krāsas, izmērus. Šie bērni var stundām ilgi veidot figūriņas,
griezt papīrus vai likt puzles, un – rezultāts, ko viņi sasniedz,
ir acīmredzams. Vizuāļi labprātāk skatās grāmatās bildes, nevis
klausās pasakas. Ļoti patīk pucēties, un paši izlemj, ko vilks
mugurā. Viņi ir akurāti un pat pedantiski. Ilgi var rotaļāties
vieni, tomēr spēj būt arī vadītāji vienaudžu pulciņā. Šiem bērniem
īpaša uzmanība jāveltī valodas attīstībai (var sākt runāt
vēlāk).
Audiāļi – ļauj tik parunāt
Šīs grupas pārstāvji agri sāk runāt; ir plašs vārdu krājums;
labprāt klausās mūziku un pasakas; ir enerģiski. Prot pārliecināt
un pamatot savas domas, pļāpīgi un komunikabli. Attīstīta fantāzija
un izdoma. Problēma sākas tad, kad pašiem ilgstoši jāpiedalās
spēlē. Tam pietrūkst pacietības, arī lēkāt un skriet kopā ar citiem
nepatīk. Tāpat viņus ir grūti noturēt pie spēļu galda. Audiāļi
mazliet atpaliek no vienaudžiem pirkstu veiklības spēlēs, ir
nepacietīgāki.
Kinestētiķa smalko sajūtu pasaule
Kinestētiķi pasauli iepazīst caur tausti, kustībām un sajūtām. Šie
bērni vairāk jāsamīļo, lai viņi jūt pieskārienus. Tomēr – uzmanību!
Tā kā šie bērni uz pieskārieniem ir īpaši jūtīgi, nevajag
pārspīlēt! Viņi ir kustīgi, ātri sāk staigāt, ir izturīgi. Nevar
ilgi nosēdēt vienā vietā, neko nedarot. Tas ir iemesls, kāpēc
daudziem bērniem – kinestētiķiem – mēdz būt problēmas skolā. Viņiem
vienkārši nav pacietības apgūt mācību vielu, iesprostotiem šaurā
skolas solā. Pievērsiet uzmanību valodas attīstībai un sekmēm – tie
ir viņu klupšanas akmeņi.
Modernās komunikācijas
Darba pienākumu un mūžīgās steigas laikmets ir "aizvēris mutes"
mūsu bērniem. Vecāki ar biezākiem makiem nopērk smalkas
rotaļlietas, ar kurām mazais darbojas, netraucējot viņus ar
sarunām. Bērnus iekārto atsevišķās istabās un nosēdina pie datora,
lai skatās multenes. Ikdienas dialogs aprobežojas ar "nedrīkst",
"malacis", "nāc ēst", "jā", "nē", "mhm". Par pasaku lasīšanu nemaz
nerunāsim... Kāda vairs runas attīstība, kāda vārdu krājuma
paplašināšana?!
ASV psihologi ir izpētījuši simts ģimeņu un secinājuši: bērna runas
attīstībā līdz trīs gadu vecumam lielāka nozīme ir tēvam un tikai
pēc tam – mātei. Lai gan pirmajos dzīves gados mamma ar mazo kopā
ir biežāk un sarunājas vairāk, bērni, sākot runāt, tomēr izvēlas
tēvu izteiktās teikumu konstrukcijas. Jo tēviem ir lielāks vārdu
krājums, jo ātrāk attīstās bērnu runa. Pēc trīs gadu sasniegšanas
mātes ietekme kļūst nozīmīgāka: skolēnu vārdu krājums pilnībā ir
atkarīgs no viņu mammām.
Kā pazīt savu bērnu?
Dace Rolava, neirolingvistiskās programmēšanas meistare, psiholoģe:
"Jau ap četriem mēnešiem, kad zīdainītis sāk iepazīt apkārtējo
pasauli, var mēģināt noteikt viņa vadošo reprezentatīvo sistēmu.
Iedodiet viņam rociņās košu (vēlams – sarkanu) grabuli. Vizuālis
tūlīt sāks to pētīt. Audiālis - grabināt, ieklausoties skaņās.
Kinestētiķis mēģinās grabuli dabūt mutē, jo tur ir visvairāk nervu
galu."
Lielākiem bērniem var likt, lai viņi pastāsta, piemēram, par jūru. Audiālis, visticamāk, izvēlēsies vārdus, kas raksturos jūras skaņas. Vizuālis sāks aprakstīt jūras krāsas, bet kinestētiķis būs pamanījis, kā pie jūras smaržo.
Psiholoģe uzsver, ka ļoti svarīgs bērna spēju attīstībā ir kontakts ar vecākiem. Ja bērnam jau no 8 mēnešu vecuma 150 reižu atkārtos vārdus "lampa" vai "bumba", viņš drīz tos apgūs un ātri iemācīsies runāt.
Divu bērnu mammas Annas pieredze
"Uz galda nobēru griķus, rīsus un ļāvu bērnam ar pirkstiņiem tos
lasīt un likt mutītē. No piedzimšanas brīža ar bērniem sarunājos,
turklāt nevis "bēbīšu" valodā, bet pareizi. Ļauju bērnam
izteikties, nevis pārtraucu pusvārdā, pat ja uzreiz saprotu, ko
viņš grib. Maniem mazajiem ļoti patika "atkārtošanas" spēle – es
saku kādu skaņu, un viņi atkārto. Tā atkārtojām visas alfabēta
skaņas, zilbes, vārdus, tagad – dzejolīšus. Pasakas pagaidām
pārstāstu saviem vārdiem – nedēļu no vietas vienu un to pašu. Kad
bērns jau atceras sižetu pats, tad lasu no grāmatas. Tā mazais
apgūst jaunus vārdus un zina, ka, piemēram, omīte ir tas pats, kas
vecmāmiņa."