Idejas aktivitātēm, kas palīdz bērnam iepazīt pasauli un attīstīt valodu

Pasaule sākas ar vārdu - ar valodu radām un izrādām emocijas, lietas, notikumus. Saziņa ir izdzīvošanas un attīstības pamatā. Bērns komunikācijas prasmes iemācās, apgūstot runu un vēlāk arī - rakstīšanas, lasīšanas prasmes un kustību valodu. Logopēde Vita Skramane stāsta, kā attīstās valoda konkrētā vecumā, un sniedz vienkāršus ieteikumus, kādi vecāki var palīdzēt bērnu valodas attīstīšanai. 

FOTO: Shutterstock.com

 

Kad un kādas prasmes bērns attīsta? Kā varam viņam palīdzēt?

 

Pats sākums

Bērna runa attīstās no dzimšanas. Jau piedzimstot bērns izdod pirmās skaņas. 
Piemērs aktivitātei: Svarīgi, lai mazajam būtu lalināšanas un gugināšanas periodi. Lai runas attīstība noritētu veiksmīgi, bērnam nomodā esot, ar to ir jārunā, jāņem uz rokām un jāspēlējas.

 


Ap gada vecumu

Tas ir laiks, kad parādās pirmie apzinātie vārdi. Mazulis arvien labāk sāk saprast cita runu. Lai veiksmīgi veidotos vārdu krājums, ar bērnu ikdienā jāspēlējas, jāskatās grāmatas, jāpārrunā redzētais. 
Piemērs aktivitātei: Bērnam šajā vecumā dod lielas, spilgtas, kvalitatīvas mantas. Vecāki var iepazīstināt bērnu ar apkārtesošajiem priekšmetiem un mājdzīvniekiem, saucot tos nepamazināmos vārdos (suns, nevis sunītis; kaķis, nevis kaķītis). Tā bērnam būs vieglāk atcerēties priekšmetu un dzīvnieku nosaukumus.
 

 

2 gadu vecumā

Pēc divu gadu vecuma bērniem vārdu krājums attīstās arvien straujāk, gada laikā pieaugot no apmēram 50 līdz pat 250-300 vārdiem. Svarīgi pievērst uzmanību valodas sapratnei, vai bērns uztver viņam teikto un var izpildīt pieaugušā norādījumus. 

Piemērs aktivitātei:  Izvēlies vienkāršu uzdevumu – dod bērnam izkrāsot kādu burtiņu vai zīmējumu. Esot blakus, komentē, kas redzams attēlā vai kā izrunājams burts. Šajā vecumā svarīga Tava klātbūtne un palīdzība. Process ir nozīmīgāks par rezultātu.

 


No 3 līdz 4 gadiem

Laikā no trim līdz četriem gadiem runai jākļūst sarežģītākai, bērns veido sarežģītus teikumus, sāk lietot priedēkļus un salikumus, sāk izrunāt šņāceņus, pazūd skaņu mīkstā izruna. Šajā vecumā noder uzdevumi, kur bērns mācās burtus un vārdus krāsojot un zīmējot.

Reklāma
Reklāma

 

Piemērs aktivitātei:

  • Kad bērns apguvis burtus, piemēroti uzdevumi fonemātiskās dzirdes attīstībai ir vajadzīgās skaņas ievietošana vārdos. Šādi uzdevumi palīdz bērnam sagatavoties rakstītprasmes apguvei. Nespied bērnu izrunāt kādu konkrētu burtu. Stāsti bērnam, kas redzams grāmatā, ko kopīgi skatāt, vai zīmējumā, ko viņš krāso. Izrunā vārdus skaidri, izvairoties no pārlieku daudz pamazināmajām formām.
  • Laukos, zoodārzā vai parkā izmēģini aktivitātes, kas palīdzēs ne tikai labāk saprast dabu, tie papildinās bērna vārdu krājumu, attīstīs radošo un loģisko domāšanu. Izdrukā Mazo ekspertu skolas darba lapas, kur redzami koki ar lapām vai dzīvnieku mazuļi. Pārspried ar bērnu, kā aug koki, kā ēd dzīvnieki, kā tie izskatās un kādu labumu no tiem gūst cilvēks. Tādā veidā palīdzēsi bērnam pilnveidot valodu. Uzdevumi par dabu un tās ritējumu palīdzēs bērnam iemācīties gadalaiku nosaukumus un to atšķirības. Pārspriežot gadalaikus un pildot uzdevumus, bērns iemācās saprast laika ritējumu un pievērst uzmanību secīgumam (kaut kas seko kaut kam).

 

 

5 un 6 gadu vecumā

Piecu gadu vecumā bērna vārdu krājums pieaug līdz 2500–3000 vārdiem. Bērns spēj viegli nosaukt plašu priekšmetu klāstu un apkārtnes reālos notikumus. Vārdus izrunā pareizi. Bērns apguvis visas dzimtās valodas skaņas. Sešos gados bērna vārdu krājums papildinās līdz 3500 vārdiem. Pilnībā nostiprinās apzīmētāju klāsts un noteikti izteicieni. Viņš izprot gramatiski pareizu vārdu savienošanu, veido teikumus. Šajā periodā bērns aktīvi vēro valodas īpatnības,  attīstot runas uzmanību, atmiņu un loģisko domāšanu, tādā veidā sagatavojot sevi sekmīgai lasītprasmes un rakstītprasmes apguvei skolā.

Piemērs aktivitātei

  • Piedāvā bērnam uzdevumus, kur jāsavelk kopā cipariņi, bērns iegūst burtiņu, ko mācās konkrētajā dienā. Svarīgi šīs prasmes nostiprināt, nesteidzoties un katram burtam atvēlot vairākas dienas. Burtu var izgriezt vai izmantot kā šablonu un pārzīmēt, var pēc parauga veidot no kādiem dabas materiāliem, diegiem. Bērnam ļoti svarīgi, mācoties burtus, ar tiem spēlēties, veidot tos, lai nostiprinātu atmiņā burta veidolu. Pirmajos uzdevumos iekļauj viņa vārda pirmo burtu – vēlāk tā būs laba motivācija meklēt līdzīgus burtus tekstā.
  • Izmēģini līmlapiņu spēli! Viss, kas Tev ir nepieciešams, ir līmējamās lapiņas, zīmulis vai pildspalva. Uz katras lapiņas uzraksti dažādus materiālus, piemēram, koks, plastmasa, metāls, stikls. Katru lapiņu sanumurē no 1 līdz 10. Aicini bērnu meklēt mājās priekšmetus no materiāliem, kas rakstīti uz lapiņām, piemēram, 10 priekšmetus, kas izgatavoti no koka. Meklējot tos un līmējot lapiņas, bērnam jāizrunā cipari (1, 2, 3, 4...). Uzdevums būs mazliet sarežģītāks, ja noteiksi konkrētu laiku tā izpildei, piemēram, 3 minūtes. 5 un 6 gadu vecumā vari piedāvāt sarežģītākus uzdevumus, apvienojot valodas mācīšanos ar skaitīšanu un citu prasmju apgūšanu. 

 

 

Atceries, ka katrs bērns attīstās savā tempā. Vissvarīgākais ir būt kopā ar bērnu pēc iespējas vairāk. Runā ar bērnu, dalies pieredzē un arī uzklausi viņu. Ļauj bērnam darboties un dod pietiekami daudz laika aktivitātei. Sāc ar vienkāršākiem uzdevumiem un soli pa solim papildini aktivitāšu klāstu. Lai kopā pavadītais laiks vērtīgs un aizraujošs gan tev, gan mazajam!