Kas jāņem vērā, lai gulēšana ar zīdaini vienā gultā būtu droša

Mūsdienās jau zinātniski ir pierādīts, cik svarīgi un nepieciešami jaundzimušajam ir gulēt kopā ar mammu. Gulēšana kopā ar mazulīti ir pat oficiāli noteikta Pasaules veselības organizācijas (PVO) rekomendācija veiksmīgai zīdīšanai.  Par mazuļa un mātes gulēšanu kopā naktīs konsultē zīdīšanas speciāliste Sandra Lase. 

FOTO: Dana Romaņuka, http://www.photokidz.lv/

Kopāgulēšana un zīdīšana samazina pēkšņās nāves sindroma iespējamību, jo mammas sirdspuksti un elpošana stimulē arī mazuļa sirdsdarbības un elpošanas ritmiskumu.

Gulēšana kopā ir svarīga, jo:

- samazina pēkšņās nāves sindroma iespējamību, jo mammas sirdspuksti un elpošana stimulē arī mazuļa sirdsdarbības un elpošanas ritmiskumu.

- Mammas, kuras guļ kopā ar savu mazuli, parasti ilgāk baro bērnu ar krūti, jo nakts barošanas "pēc pieprasījuma" pastiprina laktāciju.

- Bērns, guļot mammai blakus, jūtas droši un viņa miedziņš ir ciešāks, tāpēc labāk izguļas arī pati mamma. Tas tikai nozīmē, ka dienā māmiņai būs vairāk spēka un labāks noskaņojums. Mammas un bērna kopīgais miegs ir ciešāks arī tāpēc, jo abiem miega fāzes ir sinhronākas, un bērns "neizraus" māmiņu no dziļā miega fāzes, kad pamošanās mēdz būt daudz nepatīkamāka un ir grūtāk iemigt vēlreiz.

- Bērnam, kurš guļ kopā ar vecākiem, parasti nav nepieciešama ilgstoša gulētiešanas procedūra jeb iemidzināšana, šūpojot to rokās vai šūpulītī. 

- Jūtot miegā papildus drošību, mazuļi aug daudz pārliecinātāki par sevi un pozitīvāki pret apkārtējo.

- Gulēšana kopā gandrīz pilnībā izslēdz bērnam bailes, piemēram, no tumsas un murgainiem sapņiem.

- Tāpat kopīgais miegs ir kā dubultporcija fiziskā kontakta, mīlestības un enerģijas saņemšanai. Jo īpaši svarīgi tas ir tad, ja māmiņa agri sākusi strādāt.

- Ja bērnam tiek nodrošināta adekvāta socializācija, vēlēšanās pēc kopāgulēšanas pāriet pati no sevis, Parasti bērni ir gatavi gulēt savā gultiņā 2-4 gadu vecumā. 

 

Kā panākt, lai gulēšana vienā gultā būtu droša?

PVO ir izstrādājusi speciālas rekomendācijas drošai gulēšanai kopā:

- Neņem mazuli pie sevis gultā, ja neesi spējīga par viņu pienācīgi parūpēties. Piemēram, esi slima, pārgurusi, atrodies kādu nomierinošu zāļu vai alkohola ietekmē.

- Gultas virsmai jābūt līdzenai, bez liekām segām un spilveniem, visa, kas var apgrūtināt skābekļa piekļuvi mazulim.

- Seko līdzi, lai bērns nepārkarst, neģērb viņu pārāk biezi.

Reklāma
Reklāma

- Neliec mazuli gulēt starp sevi un vēl kādu ģimenes locekli, kas miegā nejauši var mazulim nodarīt pāri. Tāpat arī novērs iespējamību, ka mazulis varētu izkrist no gultas.

- Tāpat jaundzimušā miegs savā gultiņā pirmajos dzīves mēnešos būs daudz drošāks, ja bērniņš dzimis priekšlaikus jeb neiznēsāts, vai viņam bijis mazs dzimšanas svars, vai arī viņam ir augsta temperatūra.

Ievērojot visus šos priekšnoteikumus, gulēšana kopā būs absolūti komfortabla gan mammai, gan mazulim.

 

Tehniskās lietas jeb gultas iekārtošana

Pastāv dažādi veidi, kā iekārtot mazulim gulēšanas vietiņu. Ja gultas platums atļauj, var mazuli vienkārši ņemt sev blakus gultā. Var vecāku gultai piestumt mazuļa guļamo, vienā pusē noņemot redelīti. Var arī iegādāties speciālu bērnu gultiņu, kas piestiprinās lielajai gultai (Co-sliper). Tas ļauj mammai izvairīties no nepieciešamības celties pie bērniņa naktīs, kā arī sniegs mazulim miera un drošības sajūtu. Es, kā mamma, kurai ir pieredze gan atsevišķā gulēšanā, gan kopāgulēšanā, varu šo visu tikai apstiprināt par ļoti labu esam. 

Vēl vēlētos piebilst, ka tomēr mazuli sev blakus nevajadzētu ņemt, ja kategoriski kaut kādu iemeslu dēļ to nevēlies darīt, jo tomēr mamma izlemj, kā vislabāk nodrošināt savam mazulim vislabāko miegu, ņemot vērā savas prioritātes. Tam jābūt priecīgam notikumam - būt mammai. 

 

Autore: Sandra Lase, zīdīšanas speciāliste