Apbalvoti 2020. gada veiksmīgākie un ienesīgākie preses izdevumi

9. jūnijā ikgadējā Latvijas drukāto mediju izdevēju apbalvošanas pasākumā “Preses Dienas” vadošie preses tirdzniecības un izplatīšanas uzņēmumi “Narvesen” un “Preses Serviss” sveica Latvijas iedzīvotāju 2020. gadā iecienītākos un pirktākos preses izdevumus. Uzvarētāji tika apbalvoti 16 nominācijās, ņemot vērā mediju apgrozījumu, pārdošanas rādītājus un tematiku.

FOTO: Publicitātes foto

Latvijā vērojama tendence augt pieprasījumam pēc izdevumiem, kas ne tikai apmierina mūsu nepieciešamību pēc informācijas, bet arī ļauj izkopt savas zināšanas, hobijus vai saturīgi pavadīt brīvo laiku.

“2020. gads daudzās tirdzniecības nozarēs ir ieviesis korekcijas epidemioloģisko ierobežojumu dēļ, bet, pateicoties Latvijas izdevēju neatlaidībai, preses izdevumus bija iespējams iegādāties visu laiku. Iknedēļas laikrakstu, krustvārdu mīklu, bērnu un jauniešu izdevumu kategorijās vērojams pat neliels apgrozījuma pieaugums. 

 

Pavisam niecīgs pārdošanas samazinājums ir reģionālajiem izdevumiem, mājas un dārza kategorijai, kā arī TV programmām. Pandēmijas laikā, kad daudzi uzturējās ārpus galvaspilsētas, bija vērojams preses pārdošanas apjomu samazinājums Rīgā, bet ārpus Rīgas veikalos žurnālu un avīžu pirkšanas paradumi nemainījās.

 

 Pandēmijas otrā viļņa laikā esam sasnieguši augstākos pārdošanas koeficienta rādījumus uz 100 pircējiem: ja pirms pandēmijas katrs astotais pirka presi “Narvesen” tirdzniecības vietās, šobrīd šis rādītājs ir uzlabojies par 2,5%, un visaugstākā šī konversija ir reģionu kioskos un tradicionālajos veikalos, kur preses izdevumus attiecīgi iegādājas pat katrs trešais un ceturtais pircējs,” stāsta “Narvesen Baltija” valdes priekšsēdētāja Dace Dovidena.

 

Šogad “Narvesen” nominācijās izmaiņu nav – apbalvoti labākie izdevumi dažādās kategorijās, ņemot vērā gada laikā pārdoto eksemplāru skaitu. Savukārt “Preses Serviss” pirmo reizi apbalvoja izdevumus nevis pēc periodiskuma, bet izvēlējās lielākās preses izdevumu kategorijas, kuras pircējiem veikalos ir šķitušas visinteresantākās. Tas skaidrojams ar to, ka gadu gaitā ir samazinājušies dienas laikrakstu pārdošanas apjomi un salīdzinoši nedaudz izdevumu iznāk ar periodiskumu reizi divās nedēļās. Toties pēdējos gados ļoti nozīmīgi preses izdevumi tiek izdoti reizi divos mēnešos vai retāk, jo aizvien vairāk lasītāju interesē konkrētas tēmas, tāpēc tiek izdoti daudzi žurnālu speciālizdevumi un pielikumi.


 “Latvijā vērojama tendence augt pieprasījumam pēc izdevumiem, kas ne tikai apmierina mūsu nepieciešamību pēc informācijas, bet arī ļauj izkopt savas zināšanas, hobijus vai saturīgi pavadīt brīvo laiku. Būtiski audzis pieprasījums pēc specializētajiem izdevumiem – dažādu žurnālu pielikumiem, kas veltīti noteiktai aktuālai tēmai, apkopojot informāciju koncentrētā veidā: kā uzturēt vai iekopt dārzu, pagatavot interesantus ēdienus utt. Šādu speciālizdevumu tirāžas un pieprasījums pēc tiem ir būtiski lielāks par regulāro žurnālu tirāžām, kas liecina, ka cilvēki daudz labprātāk izvēlas saņemt informāciju koncentrētā veidā, izvairoties no visa liekā, bet ikdienā uzzināt aktualitātes digitāli, par to nemaksājot papildus,” stāsta Dace Dovidena.


“Preses servisa” nosauktā lielākā kategorija ir “aktualitātes” – tās gluži nav jaunākās ziņas, kas atrodamas internetā, bet drīzāk informācija, komentāri, analīze. Latvijai raksturīga īpatnība – latvieši vairāk lasa žurnālu formāta izdevumus A4 formātā, savukārt krievvalodīgie lasītāji izvēlas avīžu formāta A3 laikrakstus. Tā kā pārdošanas apjomi šajā kategorijā ir lieli, tā sadalīta divās grupās – atsevišķi žurnālu formāta un avīžu formāta izdevumiem. 

 

Otrā lielākā kategorija ir sieviešu izdevumi, bet trešā – krustvārdu mīklas. Tāpat, neskatoties uz 10 gadu senām prognozēm, ka televīzijas programmas izzudīs un nevienam nebūs vajadzīgas, tie joprojām ir vieni no populārākajiem izdevumiem, kurus pērk tirdzniecības vietās. 

 

“Pārdoto eksemplāru skaits, salīdzinot ar 2019. gadu, kopumā ir krities par 13%. Pārdošanas apjoma kāpumu piedzīvojuši nedēļas laikraksti – lielās A3 formāta avīzes krievu valodā, krustvārdu mīklas un izdevumi bērniem un jauniešiem, kas varētu būt saistīts ar pandēmijas specifiku, cilvēkiem daudz vairāk uzturoties mājās un īsinot laiku ar preses izdevumiem. Negaidīti tas, ka par 15% krities veselībai un ezotērikai veltītu izdevumu pārdošanas apjoms, mazāk pirkti arī sieviešu izdevumi un bulvārprese. Pārējiem ir būtisks kritums, Rīgā lielāks nekā ārpus galvaspilsētas, toties nākuši klāt vismaz 20 jauni izdevumi,” stāsta Jānis Vaivods, “Preses Servisa” valdes priekšsēdētājs.


 Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, uzvarētāju sarakstā lielu pārsteigumu nav un lielākoties laurus plūkuši tie paši izdevumi, kaut līderu trijniekos ir spējuši iespraukties arī pa kādam jaunpienācējam.


 “NARVESEN” PRESES BALVAS 2020

Reklāma
Reklāma

Nominācijā “Visvairāk pārdotais nedēļas ZIŅU izdevums”, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, viss goda pjedestāls palicis nemainīgs: pirmo vietu, uzrādot lielākos pārdošanas apjomus (pēc pārdoto eksemplāru skaita) 2020. gadā, ieguvis SIA “Izdevniecības nams PRINT MEDIA” izdevums “MK Латвия” (krievu val.), diploms par otro vietu pasniegts SIA “Žurnāls Santa” iknedēļas izdevumam “Privātā Dzīve”, bet trešo vietu saņēmis SIA “Izdevniecība Rīgas Viļņi” izdevums “Kas Jauns”.

Nominācijā “Visvairāk pārdotais REĢIONĀLAIS LAIKRAKSTS” kopš pagājušā gada bez izmaiņām: pirmo vietu ieguvis SIA “Izdevniecība Miljons” izdevums “Million” (krievu val.), otro – SIA “Kurzemes Vārds” izdevums “Kurzemes Vārds”, bet trešajā vietā – SIA “Ventas balss” izdevums “Ventas balss”.

Nominācijā “Visvairāk pārdotais MĀJAI UN DĀRZAM izdevums” par līderi kļuvis SIA “Žurnāls Santa” izdevums “Ievas Padomu Avīze”, bet otrajā un trešajā vietā ierindojas AS “Latvijas Mediji” izdevumi – “Mājas Viesis” un “Praktiskais Latvietis”. 

Nominācijā “Visvairāk pārdotais ĒDIENU UN VESELĪBAS izdevums” pirmā godalga piešķirta SIA “Žurnāls Santa” izdevumam “Ievas Veselība”, otrajā un trešajā vietā ierindojušies SIA ”Press Distribution Center” izdevumi – attiecīgi “Ļečebnije pisma” (krievu val.) un “Semero s ložkoj” (krievu val.).

Nominācijā “Visvairāk pārdotais SIEVIEŠU nedēļas un divu nedēļu izdevums” situācija ir identiska kā pirms gada: pirmo un otro vietu saņēmuši SIA “Žurnāls Santa” izdevumi “Ieva” un “Ievas Stāsti”, bet balvu par trešo vietu – SIA “Izdevniecība Rīgas Viļņi” izdotā “Patiesā Dzīve”.

Nominācijā “Visvairāk pārdotais glancētais SIEVIEŠU žurnāls” par uzvarētāju atzīts SIA “Žurnāls Santa” žurnāls “Santa”, otrajā vietā – SIA Izdevniecība “Dienas Žurnāli” žurnāls “Una”, bet trešajā – SIA "Žurnālu izdevniecība Lilita” žurnāls “Lilit” latviešu valodā.

Nominācijā “Visvairāk pārdotais IZKLAIDES izdevums” pirmajā vietā ir SIA “Press Distribution Center” izdotā TV programma (krievu val.), bet otrajā un trešajā vietā – SIA “Izdevniecība Rīgas Viļņi” “Laimīgā Programma” un “Rīgas Viļņi”.

Nominācijā “Visvairāk pārdotais IZZINOŠAIS izdevums” visu goda pjedestālu aizņem SIA Izdevniecība “Dienas žurnāli” izdevumi – “Citādā Pasaule”, “Leģendas” un “Ilustrētā Pasaules Vēsture”. 

Nominācijā “Visvairāk pārdotais BĒRNU un JAUNIEŠU izdevums” pirmo vietu saglabājis SIA Izdevniecība “Dienas Žurnāli” izdevums “Ilustrētā Junioriem”. Otrajā un trešajā vietā ierindojas SIA “Egmont Latvija” izdevumi “Paw Patrol” un “Hot Wheels”.

 

PRESES SERVISS” PRESES BALVAS 2020

Nominācijā “Ienesīgākais laikraksts kategorijā “Aktualitātes”” pirmo vietu, uzrādot lielākos pārdošanas apjomus 2020. gadā, ieguvis SIA “Izdevniecības nams PRINT MEDIA” izdevums “MK Латвия” (krievu val.), bet diploms par otro un trešo vietu pasniegts diviem SIA “Press Distribution Center” izdevumiem, attiecīgi “Vesti” (krievu val.) un “7 sekretov” (krievu val.).

Nominācijā “Ienesīgākais žurnāls kategorijā “Aktualitātes”” uzvarētājs ir SIA “Izdevniecība Rīgas Viļņi” izdevums “Kas Jauns”, otrajā vietā – SIA “Žurnāls Santa” izdevums “Privātā dzīve”, bet diplomu par trešo vietu iegūst SIA “Mediju nams” un “Vakara Ziņas”.

Nominācijā “Ienesīgākais sieviešu izdevums” visu goda pjedestālu aizņem SIA “Žurnāls Santa”: pirmajā vietā – žurnāls “Ieva”, kam seko “Ievas Stāsti” un “Santa”.

Nominācijā “Ienesīgākais krustvārdu mīklu izdevums” pirmā godalga piešķirta SIA “Žurnāls Santa” izdevumam “Mezgls”, bet otrajā un trešajā vietā ierindojušies SIA “Kuma” izdevumi – “Vieglās” un “Lielās Rūtis”.

Nominācijā “Ienesīgākā TV programma” pirmās divas vietas – SIA “Izdevniecība Rīgas Viļņi” izdevumiem: topa līderis ir “Rīgas Viļņi”, tam seko “Laimīgā Programma”, bet 3. vietā – SIA “Press Distribution Center” izdotā “TV Programma” (krievu val.).

Nominācijā “Ienesīgākais mājas un dārza izdevums” par uzvarētājiem atzīti SIA “Žurnāls Santa” izdevumi: pirmajā vietā – “Ievas Padomu Avīze”, otrajā – “Ievas Dārzs”, bet trešajā – “Lauku māja”.

Nominācijā “Ienesīgākais izdevums kategorijā “Debija”” par uzvarētāju kļuvis SIA “Žurnāls Santa” žurnāls “Lauku māja”, tam seko SIA “Izdevniecība Rīgas Viļņi” izdevums “100 Labi padomi Par Veselību”, bet līderu trijnieku noslēdz AS “Latvijas Mediji” izdevums “Lielais Loms”.