Aptauja: tālmācība ir risinājums Latvijas iedzīvotāju reemigrācijas veicināšanai

Tālmācība ir viens no praktiskajiem risinājumiem, kā veicināt no Latvijas aizbraukušo iedzīvotāju atgriešanos, jo pat attālinātas mācības Latvijas augstskolās nodrošina nepārtrauktu saikni ar mājām un ļauj iegūt profesiju, kas pēcāk nodrošina stabilu darbu Latvijā. Šādu viedokli paudusi vairāk nekā puse iedzīvotāju pēc Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas (RPIVA) un Liepājas Universitātes (LiepU) pasūtījuma decembrī veiktajā pētījumā. 

Salīdzinoši bieži aptaujātie arī norādījuši, ka vienas no nozīmīgākajām tālmācības priekšrocībām ir iespēja studēt, atrodoties jebkurā pasaules vietā (48%), un arī iespēja veidot pašam savu studiju grafiku, ērti apvienojot studijas ar darbu, ģimenes dzīvi vai atpūtu (38%).

FOTO: Shutterstock.com

Salīdzinoši bieži aptaujātie arī norādījuši, ka vienas no nozīmīgākajām tālmācības priekšrocībām ir iespēja studēt, atrodoties jebkurā pasaules vietā (48%), un arī iespēja veidot pašam savu studiju grafiku, ērti apvienojot studijas ar darbu, ģimenes dzīvi vai atpūtu (38%).


 
„Līdz šim Latvijā tālmācība ir attīstījusies samērā lēni par spīti tam, ka citviet pasaulē tā ir ļoti populāra. Pētījuma dati parāda, ka tālmācībai nākotnē būs svarīga loma izglītības sistēmā. Kā liecina jauniegūtie dati, tālmācība ir arī viens no risinājumiem reemigrācijas jautājumos, piemēram, 14% aptaujāto norāda, ka tālmācība nodrošina nepārtrauktu saikni ar Latviju, un 11% tic, ka iegūtā profesija nodrošinās labāku darbu Latvijā. Tā ir iespēja uzkrāt profesionālās zināšanas un atgriezties Latvijā,” norāda RPIVA rektore, Dr.biol. Daina Voita. 

 

Ejot laikam līdzi un apzinoties aktuālās tendences izglītības sistēmā, RPIVA sadarbībā ar LiepU ir izveidojusi un licencējusi pilna laika tālmācības profesionālā bakalaura studiju programmu ‘’Sākumskolas un pamatskolas mācību priekšmetu skolotājs’’. Šī ir pirmā programma Latvijā, kas sniedz iespēju tālmācībā apgūt skolotāja profesiju. 

Domājot par tālmācības studijām pedagoģijā, vairāk nekā puse iedzīvotāju pārliecinoši teic, ka tā sekmēs vienkāršāku jaunu zināšanu vai augstākas kvalifikācijas iegūšanu pedagogiem, kuri dzīvo reģionos (57%).

Kā liecina abu augstskolu kopīgi veiktais pētījums, būtiskākā tālmācības priekšrocība ir tās brīva pieejamība visiem neatkarīgi no vecuma, izglītības, nodarbošanās vai dzīvesvietas – tā uzskata vairākums aptaujāto vai 68%. Salīdzinoši bieži aptaujātie arī norādījuši, ka vienas no nozīmīgākajām tālmācības priekšrocībām ir iespēja studēt, atrodoties jebkurā pasaules vietā (48%), un arī iespēja veidot pašam savu studiju grafiku, ērti apvienojot studijas ar darbu, ģimenes dzīvi vai atpūtu (38%). 

 

Pētījuma dalībnieki par tālmācībai vispiemērotākajām nozarēm atzinuši ekonomiku (48%) un valodniecību un literatūrzinātni (42%), savukārt katrs piektais minējis pedagoģiju. Turklāt teju lielākā daļa respondentu ir pārliecināti, ka tālmācību vajadzētu atbalstīt pat valstiskā līmenī - 45% aptaujāto uzskata, ka tas dotu vairāk iespēju apgūt augstāko izglītību reģionu iedzīvotājiem. 

Reklāma
Reklāma

 

Domājot par tālmācības studijām pedagoģijā, vairāk nekā puse iedzīvotāju pārliecinoši teic, ka tā sekmēs vienkāršāku jaunu zināšanu vai augstākas kvalifikācijas iegūšanu pedagogiem, kuri dzīvo reģionos (57%). Tāpat daudzi aptaujātie arī uzskata, ka tālmācības studijas pedagoģijā sekmēs skolotāju paaudzes nomaiņu (33%). 

Aptauja veikta 2015.decembrī, aptaujājot 500 respondentu visā Latvijā.