Aicina Latvijas iedzīvotājus parakstīt petīciju pret grozījumiem Izglītības likumā

Domubiedru grupa „Cenzūrai Nē!” aicina Latvijas iedzīvotājus parakstīt petīciju (ej.uz/necenzurai), lūdzot Latvijas Republikas Saeimas deputātus nevirzīt tālākai izskatīšanai Jūlijas Stepaņenko („Saskaņa”) priekšlikumus likumprojektam „Grozījumi Izglītības likumā”, kuru pieņemšana veicinātu cenzūras izplatīšanos Latvijas skolās, kā arī ierobežotu nevalstisko organizāciju (NVO) darbu.

Domubiedru grupa uzsver, ka jau šobrīd, saskaņā ar Izglītības likumu, izglītības iestādēs nedrīkst izmantot mācību līdzekļus un citus materiālus, kas ir pretrunā Satversmei, likumiem un citiem Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem.

FOTO: Shutterstock.com

Domubiedru grupa uzsver, ka jau šobrīd, saskaņā ar Izglītības likumu, izglītības iestādēs nedrīkst izmantot mācību līdzekļus un citus materiālus, kas ir pretrunā Satversmei, likumiem un citiem Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem.

 

Jau iepriekš plašsaziņas medijos tika publicēta informācija, ka Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisija atbalstījusi opozīcijas deputātes Jūlijas Stepaņenko („Saskaņa) ideju Izglītības likumā iekļaut normu, kas paredz aizliegt izglītības iestādēs izplatīt un izmantot materiālus, kuri var negatīvi ietekmēt izglītojamā tikumisko attīstību. Š.g. 16. aprīlī LR Saeimā uz nedēļu tika pārcelts balsojums par šiem grozījumiem 2. lasījumā, un atkārtoti deputāti šo jautājumu plāno izskatīt 23. aprīļa sēdē.

 

„Cenzūrai Nē!” pārstāvji, kuru vidū ir Jana Simanovska no biedrības “Latvijas vecāku forums”, Iveta Ķelle no biedrības „Papardes zieds” un citi domubiedri uzskata, ka ar šādu likumprojektu Latvijā tiek ieviestas nedemokrātiskas darba metodes, tāpēc aicina Latvijas iedzīvotājus pievienoties petīcijai, lūdzot Latvijas Republikas Saeimas deputātus nevirzīt tālākai izskatīšanai Jūlijas Stepaņenko („Saskaņa”) priekšlikumus likumprojektam „Grozījumi Izglītības likumā”, kuru pieņemšana veicinātu cenzūras izplatīšanos Latvijas skolās, kā arī ierobežotu NVO darbu.

Ar šādiem likuma grozījumiem mēs demonstrējam, ka neuzticamies Latvijas mācību iestāžu vadītājiem un skolotājiem, kuri kā sava amata profesionāļi prot izvērtēt mācību materiālu saturu un pieņemt lēmumu par to izplatīšanu skolās.

„Ar šādiem likuma grozījumiem mēs demonstrējam, ka neuzticamies Latvijas mācību iestāžu vadītājiem un skolotājiem, kuri kā sava amata profesionāļi prot izvērtēt mācību materiālu saturu un pieņemt lēmumu par to izplatīšanu skolās. Mēs šobrīd ļaujam Saeimai grozīt Izglītības likumu, pamatojot šo rīcību ar atsevišķu deputātu personiskajām iedomām un bailēm, nevis ar zinātniskiem pētījumiem, kuros tiktu pierādīta noteiktu mācību materiālu neatbilstība skolēnu psiholoģiskajai sagatavotībai. Mums nav pieņemami, ka Saeimas deputāti var pieņemt šos grozījumus, nediskutējot par šo jautājumu ne ar sabiedrību, ne skolotājiem, ne Valsts izglītības satura centru, turklāt pat neņemot vērā to, ka Izglītības un zinātnes ministrija šos grozījumus nav atbalstījusi un aicinājusi tos nevirzīt tālākai izskatīšanai. Šie grozījumi ir tiešā veidā vērsti pret seksuālo izglītību skolās un balstās neskaidrā un pretrunīgā izpratnē par tikumības jēdzienu. Nav arī saprotams, pēc kādiem kritērijiem turpmāk plāno realizēt mācību līdzekļu izvērtējumu atbilstoši tikumības standartiem, kas par to būs atbildīgs un kā tiks organizēts materiālu izvērtējums caur Valsts izglītības satura Centra darbu.” – savā uzsaukumā pauž domubiedru grupas „Cenzūrai Nē!” dalībnieki.

Gan izglītības nozares profesionāļi, gan Izglītības un zinātnes ministrija nesaskata šo grozījumu pamatojumu un norāda, ka tos būtu grūti piemērot praksē, jo izpratne par mācību materiāliem, kas "var negatīvi ietekmēt izglītojamā tikumisko attīstību" šobrīd ir subjektīva.

Reklāma
Reklāma

Domubiedru grupa uzsver, ka jau šobrīd, saskaņā ar Izglītības likumu, izglītības iestādēs nedrīkst izmantot mācību līdzekļus un citus materiālus, kas ir pretrunā Satversmei, likumiem un citiem Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem. Par to ir atbildīgs skolotājs, sagatavojot mācību materiālus skolēniem, kā arī katras izglītības iestādes vadītājs. J. Stepaņenko populistiskajiem priekšlikumiem nav anotācijas, kas skaidrotu šo grozījumu būtību un mērķi, tāpēc par to nepieciešamību mediju telpā ir daudz spekulāciju un cilvēki tiek maldināti. Gan izglītības nozares profesionāļi, gan Izglītības un zinātnes ministrija nesaskata šo grozījumu pamatojumu un norāda, ka tos būtu grūti piemērot praksē, jo izpratne par mācību materiāliem, kas "var negatīvi ietekmēt izglītojamā tikumisko attīstību" šobrīd ir subjektīva, un tas rada bažas par cenzūras izplatību, kas ierobežotu daiļliteratūras un citu mācību materiālu pieejamību skolās. Domubiedru grupa uzskata, ka vienīgā iespēja šobrīd ir atgriezt šos grozījumus atpakaļ Izglītības, kultūras un zinātnes komisijā, kur organizētu labai pārvaldībai atbilstošu grozījumu pārstrādi un apspriešanu ar nozares profesionāļiem, lai novērstu nepilnības Izglītības likumā.

 

Parakstīt petīciju var, sekojot šim īsceļam: ej.uz/necenzurai

 

„Cenzūrai Nē!” (necenzurai.wordpress.com) ir brīvprātīgu aktīvistu grupa, kas par savu mērķi izvirzījusi sabiedrības informēšanu par iespējamiem grozījumiem Izglītības likumā, aicinot sabiedrību apturēt tālāku pašreizējā likumprojekta izskatīšanu, kura pieņemšana var novest pie daiļliteratūras un citu mācību materiālu cenzēšanas Latvijas skolās. Organizācijas, kuras pievienojušās šai domubiedru grupai, apskatāmas „Cenzūrai Nē!” blogā (www.necenzurai.wordpress.com/kas-mes-esam). Saraksts līdz 23. aprīlim katru dienu tiks papildināts ar jauniem domubiedriem.