Zuarguss: Izglītības metode "atcerēties un atstāstīt" nav piemērota mūsu laikmetam
Daudzos pētījumos pierādījies, ka emocionālā inteliģence – spēja apzināties un kontrolēt savas emocijas – ir cieši saistīta ar augstākiem akadēmiskajiem panākumiem, veiksmīgāku profesionālo pašizpausmi un lielāku apmierinātību ar ikdienas dzīvi kopumā. Par spīti šiem secinājumiem, vairums pasaules valstu emocionālo inteliģenci joprojām nav iekļāvušas savās izglītības sistēmu programmās.
Emocionālo inteliģenci nav apguvuši lielākā daļa pedagogu, un tāpēc to neapgūst arī skolēni. Taču mūsdienu pasaulē, kurā pašizpausmes iespējas ir daudz plašākas par pašreizējās izglītības sistēmas stingrajiem rāmjiem, skolotājam ir jābūt līderim, iedvesmotājam un padomdevējam, kas spēj palīdzēt skolēnam izveidoties par dzīvesgudru, jebkādiem dzīves pavērsieniem gatavu personību, nevis tikai par indivīdu, kura prasmes aprobežojas ar spējām “atcerēties un atstāstīt” mācību vielu.
Pēdējos gados cilvēka inteliģences definīcijā tikusi iekļauta arī
emocionālā inteliģence – spēja atpazīt savas un citu emocijas, lai
motivētu sevi un spētu labi vadīt savas emocijas kā arī emocijas
attiecībās ar citiem cilvēkiem. Tā sevī ietver tādas dzīvei
nepieciešamās prasmes kā komunikācija, motivācija, atbildība,
empātija, sevis izpratne un regulācija. Pasaules vadošie uzņēmumi
savos personāla atlases procesos jau nopietni izvērtē potenciālo
darbinieku spēju kontrolēt stresu, viņu komunikācijas, empātijas un
motivācijas līmeņus, arī viņu ieinteresētību sevis pilnveidošanā un
attīstīšanā. Tas nav pārsteidzoši – emocionāli inteliģenti indivīdi
izceļas starp citiem, jo viņu neatlaidība, kontrole pār impulsiem.
Spēja efektīvi sazināties un risināt problēmas ļauj viņiem strādāt
daudz produktīvāk, vienlaikus veidojot patīkamu apkārtējo vidi un
saziņu. Paredzams, ka nepieciešamība pēc šīm prasmēm nākotnē tikai
palielināsies.
Diemžēl Latvija ir to valstu starpā, kuru izglītības sistēmās valda stagnējošais uzskats, ka, aprobežojoties ar priekšmetiem, kuros panākumus iespējams izmērīt ar atzīmēm, ir iespējams izveidot nākotnei sagatavotu un inteliģentu personību.
No pedagogiem tradicionāli tikusi sagaidīta spēja iemācīt saviem
skolēniem tādus priekšmetus kā matemātiku, vēsturi un lasīšanu,
taču skolās Somijā un Singapūrā – valstīs, kurās šobrīd ir
vislabākās izglītības sistēmas pasaulē (attiecīgi 5. un 3. vieta
pasaulē) - skolotāji saviem skolēniem māca to, kā izprast un
pārvaldīt savas emocijas. Diemžēl Latvija ir to valstu starpā, kuru
izglītības sistēmās valda stagnējošais uzskats, ka, aprobežojoties
ar priekšmetiem, kuros panākumus iespējams izmērīt ar atzīmēm, ir
iespējams izveidot nākotnei sagatavotu un inteliģentu personību.
Starptautiskie izglītības eksperti norāda, ka izglītībā būtu
jākoncentrējas nevis uz eksāmenu satura “kalšanu”, bet gan uz to,
lai skolēnā rastos interese par mācībām un vēlme sevi attīstīt,
iegūstot kvalitatīvas zināšanas. Plaši dokumentēts ir paradokss, ka
tieši šī pieeja visbiežāk uzrāda labākos rezultātus akadēmiskajā
pasaulē.
Latvijas izglītības sistēmā ir tikai daži „celmlauži”, kas
skolotājiem ļauj apgūt līderības, emocionālās inteliģences un
saskarsmes prasmes, ne tikai sava priekšmeta pārzināšanu no A-Z. Kā
piemērus varu minēt tādas programmas - „Iespējamā misija” un
bezmaksas apmācību programma „Samsung Skola nākotnei”. Esmu bijis
mentors un apmācījis pedagogus no Rīgas Pļavnieku pamatskolas
„Samsung Skola nākotnei” ietvaros. Galvenā problēma, pie kā es kopā
ar ieinteresētajiem skolotājiem strādāju, bija haotisku, agresīvu
vai tieši pretēji apātisku vai nogurušu bērnu organizētība,
pielietojot AEI metodes, lai aktivizētu viņu domāšanu un
koncentrēšanos darbam.
Joprojām plaši izplatīts uzskats, ka cilvēka spēja veiksmīgi kontrolēt stresu un dažādu citu emociju uzplaiksnījumus ir kas iedzimts vai arī tas tiek pastarpināti apgūts dzīves gaitā.
Pēc šo metožu praktizēšanas „Samsung Skola nākotnei”, mācību programmas skolotājiem, laikā guvu pozitīvas atsauksmes no Rīgas Pļavnieku pedagogiem, ka mācību stundas ir kļuvušas mierīgākas un tiek pavadītas pozitīvākā atmosfērā. Arī skolēnu atmiņa un prasme uztvert un izprast mācīto ir kļuvusi krietni labāka. Skolēnus vieglāk sagatavot darbam, viņi nav tik haotiski un ir mierīgāki. Skolotāji atzina, ka skolēni kopumā ir kļuvuši vienotāki, ņemot vērā viņu starpā esošo konkurenci un ātrās dusmu lēkmes.
Skolēniem skolas vide ir mutuļojošs emociju katls – tās ikdienā
kopā sajaucas akadēmiskās un sociālās norises, kas var izraisīt
visplašāko emociju spektru. Joprojām plaši izplatīts uzskats, ka
cilvēka spēja veiksmīgi kontrolēt stresu un dažādu citu emociju
uzplaiksnījumus ir kas iedzimts vai arī tas tiek pastarpināti
apgūts dzīves gaitā. Šajā gadījumā izzūd jebkāda nepieciešamība
mācīt bērniem paškontroles un sevis izpratnes prasmes, lai gan,
teikt, ka emocionālās prasmes bērniem ir iedzimtas un nav jāmāca,
ir tas pats kā teikt, ka bērnam nav nepieciešams skolā mācīties
savu dzimto valodu, jo viņš taču tajā runā mājās ar saviem
vecākiem.
Lai nezināmajai nākotnei varētu pielāgoties jau šodien un nodrošināt savu skolēnu veiksmīgu adaptāciju nākotnes izaicinājumiem, ir jāatsakās no gadsimtiem vecajiem mācību konceptiem.
Emocionālā inteliģence nav viegli un ātri apgūstama un iemācāma, jo tas ir daudz vairāk saistīts ar psiholoģiju un personības īpatnībām, kas cilvēkiem izveidojas jau bērnībā vai agrā jaunībā – tātad, skolas laikā. Tas, cik ļoti lielā mērā skola un skolotāji ar savām mācību metodēm, prasmēm un zināšanām ietekmē savu skolēnu nākotni, uzliek ārkārtīgi lielu slodzi un atbildību tieši uz pedagogu pleciem. Šajā gadījumā nederēs kārtējie “ķeksīša” kursi kvalifikācijas paaugstināšanai un atskaišu aizpildīšanai, bet patiešām nopietnas apmācības, lai gūtu zināšanas, prasmes un risinājumus tam, kā labāk vadīt mācību un emocionālos procesus skolā, un kā veidot savu mācību procesu tā, lai skolu pabeigtu emocionāli inteliģentas personības, kurām paveras plašas nākotnes perspektīvas.
Ir jāsaprot, ka daudzas no prasmēm, kas šodien tiek mācītas
skolēniem, pēc 2, 5 vai 10 gadiem var izrādīties novecojušas vai
nevajadzīgas – dzīvojot pārmaiņu laikmetā, mums nav nekāda
priekšstata par to, kādās profesijās arvien globālākajā ekonomikā
strādās šodienas skolēni, un kādas prasmes viņiem būs
nepieciešamas. Lai nezināmajai nākotnei varētu pielāgoties jau
šodien un nodrošināt savu skolēnu veiksmīgu adaptāciju nākotnes
izaicinājumiem, ir jāatsakās no gadsimtiem vecajiem mācību
konceptiem, kas balstās uz vērtējumu par prasmi “atcerēties un
atstāstīt” un jāvērš uzmanība uz spēju un motivāciju mācīties,
adaptēties, izprast sevi un citus.
Programmām, kas pedagogiem ļauj apgūt līderības, emocionālās
inteliģences un saskarsmes prasmes, jāplešas plašumā un jātiek
integrētām visā sistēmā. Vai tas būs vienkārši? Nē, bet izglītība
arī ir ļoti liela atbildība un pedagoģija – viena no lielākajām
mākslām. Vai tas ir pārāk daudz prasīts? Arī nē, jo runa ir par
Latvijas nākoni. Ja gribam palīdzēt Latvijas jauniešiem būt
veiksmīgiem dzīvē, kā arī kļūt par spējīgiem līderiem savā nozarē,
tad emocionālā inteliģence ir ieviešama izglītības sistēmā pie
pirmās iespējas. Un mēs taču to vēlamies, vai ne?