Vērtējums skolā – tukšs skaitlis, kas imitē uzslavu un uzmanību
Vērtējums jeb atzīmju likšana iznīcina skolēnos iniciatīvu, uzskata geštaltterapeite Zane Lobānova. Mūsdienu izglītības sistēmā vērtējuma vietā būtu jāmeklē citi instrumenti. Labs un motivējošs aizvietojums – elementāra uzmanība katram bērnam.
Analoģija ar mācību priekšmetiem
"Vai esat aizdomājušies, kādēļ bērnudārzā bērni ir aktīvi, kustīgi,
skaļi, darboties griboši un par visu apkārt notiekošo ir dziļi
ieinteresēti, bet jau ap 3.- 4. klasi šī aktivitāte ir zudusi?"
retorisku jautājumu uzdod geštaltterapeite Zane Lobānova, norādot,
ka vēl 1.klasē uz katru jautājumu, ko uzdod skolotāja, lielākā daļa
bērnu ceļ rokas un burtiski lūdzas, lai viņiem pajautātu atbildi.
"3.klasē roku ceļ vairs tikai daži, bet, ja ieiesiet kādā
vidusskolas klasē parunāt par jebkuru tēmu, tad pretī jūs sagaidīs
klusums."
Z.Lobānova turpina: "Vai esat ievērojuši, ka konferencēs, forumos,
kur uzstājas dažādi lektori un aicina auditoriju uzdot jautājumus
publiski, visticamāk jautājumu nebūs. Iespējams, ka konferences
organizatori būs paši sarūpējuši jautājumus, lai lekcijas veidotos
"dzīvākas". Geštaltterapeite uzskata, ka tas nav tādēļ, ka nevienam
no atnākušajiem klausītājiem nebūtu jautājumu.
Cilvēkus jautāt, sarunāties, izteikt savas domas apstādina
vērtējums
""Kā es izskatīšos citu acīs? Ja nu es pajautāšu kaut ko muļķīgu?
Ja nu manas domas ir nepareizas. Ko nu es", – šādas domas un
sajūtas valda pār cilvēku, kurš izgājis cauri mūsu izglītības
sistēmai," uzskata Z.Lobānova, un pastāsta, kā tas veidojas.
Lasi arī: Zane
Lobānova: Stingrs vai vardarbīgs?
"Iedomājieties, ka jūs, kā vecāki, kopā ar saviem bērniem pavadāt
nedēļas nogali slēpojot (analoģija ar sporta stundu skolā). Jūs
esat neskaitāmas reizes nobraukuši no kalna, krituši, cēlušies,
trenējušies – baudījuši nedēļas nogali, bet tad jūs pagriežaties
pret savu bērniem un sakāt: "Edij, tev liekam 6, jo bija diezgan
daudz kritieni, bet Andim 7, jo pēdējais brauciens uzlaboja visus
iepriekšējos".
Otrs gadījums ar meitām. Jūs ar meitu gatavojat vakariņas
(analoģija ar mājturības stundu skolā). Meita sakuļ olas un cep
omleti. Mamma gatavo salātus. Abas uzkopj virtuvi un draudzīgi ēd
vakariņas, kad beidzot mamma pagriežas pret meitu un saka: "Līza,
es vērtēju tavu darbību ar 8. Vispirms vajadzēja sakult olas, tikai
tad pievienot pienu, nevis otrādi."
Vai jūsu bērniem ir vajadzīgas šīs atzīmes?" jautā
geštaltterapeite. "Vai tas nākošajā reizē liks viņiem slēpot labāk
un cept pareizāk? Tas liks viņiem ar jums zaudēt kontaktu. Tas liks
viņiem kļūt lišķīgiem un melīgiem, lai izdabātu jums, nevis gūtu
gandarījumu no procesa."
Norādot, kā vērtējums iznīcina iniciatīvu, Z.Lobānova saka: "Jūs
teiksiet, ka skola šodien piedēvē arī pašvērtējuma veidošanu, kad
skolēnam sevi jānovērtē ar atzīmi. Iedomāsimies, ka jūsu bērns ir
bijis veikalā un nopircis lietas, kuras jūs prasījāt (analoģija ar
matemātiku). Jūs pārnākat mājās un konstatējat, ka nopirkts
krējums, kurš kopsummā kilogramā maksā dārgāk nekā citi. Jūs
atstājat bērnam uz galda zīmīti: "Paldies, meitiņ, par pirkumu.
Tevi vērtēju uz 8. Un novērtē sevi arī pati. Tu nopirki dārgu
krējumu. Varēji nopirkt lētāku. Uz cik ballēm savu darbību
novērtēsi?" Novērtēt to, kādu krējumu nopircis bērns, ir tikpat
lieki, kā izlikt atzīmi par matemātikas uzdevumu."
Negatīvs novērtējums iedarbina visu pārējo skolas mehānismu: vecāki uz skolu, pārrunas ar sociālo pedagogu, pārrunas ar direktoru, sapulces, bāriņtiesa, vecāku sodīšana, speciālās programmas skolēniem, pedagoģiski medicīniskās komisijas un, visbeidzot, UDS un citas diagnozes bērnam.
"Vai jums liekas, ka jūsu bērns tagad sāks veidot adekvātu
pašvērtējumu? Visticamāk, viņš ātri iemanīsies sev ielikt to
atzīmi, kādu jūs no viņa sagaidāt. Vai viņam tā dos motivāciju
nākamreiz izvēlēties īsto krējumu? Visticamāk, ka viņš tā īsti uz
veikalu vairs negribēs iet," prognozē Z.Lobānova.
Kam ir vajadzīgas atzīmes?
"Jūs teiksiet, ka jau pirmo klašu bērni tomēr šīs atzīmes ļoti
gaida. Protams. Jo cita jau nekā nav. Tas ir vienīgais, ko
skolotājs var dot skolēnam," uzskata geštaltterapeite. "Tukšu,
aizmuguriski atstātu skaitli, kas imitē uzslavu un uzmanību.
Skolotājs laika trūkuma dēļ nevar atļauties ieinteresēties par kādu
skolēnu atsevišķi. Kur nu vēl par katru. Kur nu vēl pievērst
uzmanību pašam mācību procesam, nevis tikai rezultātam. Skolotājam
(30 bērni klasē) nav laika individuālām pārrunām."
Z.Lobānova norāda, ka izglītības sistēma neparedz vietu skolotāja
interesei par bērnu, kas būtu labs un motivējošs aizvietojums
atzīmēm. Izglītības sistēma paredz bērna pārveidošanu sistēmai,
nevis sistēmas pielāgošanu bērnam.
"Tādēļ šodien ir tik daudz bērnu, kuri vairs nespēj iekļauties
skolā," vērtē Z.Lobānova. "Viņi izvairās un pretojas skolai. Saņem
negatīvu vērtējumu, bet tas iedarbina visu pārējo skolas mehānismu:
vecāki uz skolu, pārrunas ar sociālo pedagogu, pārrunas ar
direktoru, sapulces, bāriņtiesa, vecāku sodīšana, speciālās
programmas skolēniem, pedagoģiski medicīniskās komisijas un,
visbeidzot, UDS un citas diagnozes bērnam. Bērnu pārvietošana uz
speciālajām skolām, kur psihiatra uzraudzībā tiek pieprasīts, lai
bērns dzertu ļoti nopietnas zāles psihiskās darbības un savas
uzvedības līdzsvarošanai."
Aizvien vairāk ir bērnu, kuri neiederas. Tie ir gan "pārāk" aktīvi
bērni, kuriem dominants ir kinestētikais uztveres tips. Un
vizuālās, audiālās lekcijas viņi nespēj uztvert ilgāk par 10
minūtēm, jo visu nepieciešams izjust un pašam izbaudīt. Gan
melanholiski noskaņoti skolēni ar māksliniecisku ievirzi, kuriem
nepieciešams ilgāks laiks, lai izfantazētu, izdomātu, salīdzinātu.
"Tie ir skolēni, kuri nav ērti sistēmai," uzskaita Z.Lobānova,
norādot, ka ar vērtējumu var novērtēt tikai galarezultātu, ne pašu
procesu. Taču bērna attīstībā gala iznākums nav tik būtisks, cik
process.
Kvalitatīva izglītība. Utopija?
"Es demonstrēju vērtējuma principu ģimenes sistēmā ar nolūku
atainot, cik bezjēdzīgs tas ir, gan arī tādēļ, ka "skolotāja"
figūra skolēnam ir ļoti līdzīga "vecāka" figūrai. Vara pieder
vecākiem un vara pieder skolotājiem. Skolotājs, tāpat kā vecāks,
var gan sodīt, gan uzslavēt," teic geštaltterapeite. "Bērni
piedzimst ar dabisku vajadzību izzināt, mācīties. Viņos ir dabiska
interese apgūt visu jauno un eksperimentēt. Kaut kāds cipariņš,
kuru uz papīra atstāj skolotājs, nevar vairot šo interesi. Tāds
cipariņš var vienīgi radīt apjukumu, dusmas un vēlmi
pretoties."
"Atzīmes virsuzdevums nav novērtēt, bet gan pakļaut un apstādināt,"
spriež Z.Lobānova. "Bet tāds jau ir bijis vēsturiskais skolu
izveidošanas mērķis: nostiprināt politiskās iekārtas vai reliģijas
pēc iespējas plašākos apgabalos. Ja ticam idejai, ka mūsdienu
izglītības mērķis ir cits, tad arī vērtējuma vietā jāmeklē citi
instrumenti.
Bet, ko tad likt vietā vērtējumam?
Tas ir vienīgais instruments, kurš vēl strādā iebiedēšanai pirms
eksāmeniem. Tas ir vienīgais ierocis, ar kuru skolotājs pastaigājas
pa skolas gaiteņiem – pielādētu līdz stobram.
Šo "ieroci" skolotājam gribot negribot ir jāvērš pret skolēnu."
Taču, kā norāda Z.Lobānova, izšaujot no šī "ieroča", var trāpīt
tieši attiecībās, kas skar gan kontaktu "skolotājs- skolēns", gan
skolēna attiecības pašam ar sevi (mazvērtība, agresijas veidošanās,
aizvainojums, nepatika pret skolu, liekulīgas personības
veidošanās).
"Ko jūs liekat vietā ģimenē? Kā jūs variet panākt, ka jūsu bērni
pilda mājasdarbus un citus pienākumus? Tā ir elementāra uzmanība
katram bērnam. Tas ir jūsu laiks, kuru jūs veltat saviem bērniem.
Tās ir sarunas, kompromisi, vienošanās. Tie ir strīdi un izlīgumi,
bet tās nav atzīmes," uzskata geštaltterapeite. "Tas ir tas, ko
nevar atļauties neviens skolotājs ar 30 skolēniem klasē un mācību
programmu, kura jāpaspēj realizēt noteiktā laikā."
Tā pagaidām ir utopija par kvalitatīvu izglītību, ko būtu iespējams
realizēt ar 5 – 7 skolēniem uz vienu skolotāju privātā skolā,
saprot Z.Lobānova. Ar skolotāja brīvi izvēlētu mācību saturu
(atmetot 50 procentus no liekā satura, kādu šobrīd pieprasa
izglītības programmas). Ar līmeņos dalītu izglītību – atbilstoši
katra skolēna tempam un spējām. "To būtu iespējams realizēt ar tādu
pedagogu starpniecību, kuriem būtu dziļa interese par bērniem, par
viņu talantiem un stiprajām pusēm. To būtu iespējams realizēt ar
paēdušu un apzinātu pedagogu palīdzību, kuri pedagoģiskajā sistēmā
nokļuvuši nevis nejaušības pēc, nevis, lai realizētu personīgo
varas un pārākuma sajūtas trūkumu, bet dēļ intereses un patikas par
šo jomu – izglītība.
Mums tādi pedagogi ir. Ne pārāk daudz, bet ir."
Avots: liepajniekiem.lv