Ja skrien izpirkt veikalus, dari to prātīgi! Lūk, ko ir vērts iegādāties

 25. marts 2020 9:00 Jauns.lv Raksts

Jaunā koronavīrusa izraisītās slimības “Covid-19” dēļ cilvēki visā pasaulē steidz izpirkt pārtikas veikalus, kamēr to darbinieki strādā, galvu nepaceldami, lai no noliktavām nogādātu preces tukšajos plauktos. Lai arī Latvijas atbildīgās amatpersonas, kā arī lielveikalu ķēžu pārstāvji vairākkārt centušies radīt mieru cilvēkos, sakot, ka nepieciešamo preču netrūkst, daudzi iedzīvotāji tomēr dod priekšroku veidot krājumus.  


Foto: Shutterstock.com

Ja kādreiz cilvēki uz veikalu mēdza iet pat katru dienu, lai pārnestu mājās dažus beigušos produktus, tagad vajadzētu samazināt iepirkšanās reižu skaitu un plānot nepieciešamos produktus ilgākam laikam.


Kā iepriekš izteicās veselības ministre Ilze Viņķele, iedzīvotājiem nāktu par labu pamainīt savus iepirkšanās paradumus, proti, ja kādreiz cilvēki uz veikalu mēdza iet pat katru dienu, lai pārnestu mājās dažus beigušos produktus, tagad vajadzētu samazināt iepirkšanās reižu skaitu un plānot nepieciešamos produktus ilgākam laikam. Tomēr izslaucīt veikalu plauktus nav vērts.

 

Pirmkārt, nav jēgas pirkt visu pēc kārtas, baiļojoties, ka kādu preču varētu trūkt, tā vietā labāk nopirkt to, ko patiešām ikdienā esat iecienījuši patērēt;
Otrkārt, der saprast, kādi krājumi mājās jau ir. Ja jums jau ir nopirkta 10 kilogramu veļas pulvera paka, tad pirkt vēl vienu nav vajadzības. Ja tualetes papīrs sarūpēts ilgākam laikam, tad pagaidām pietiks. 
Treškārt, izpētiet nopirkto produktu derīguma termiņus un plānojiet tā, lai sapirktos produktus vienu pēc otra nenāktos mest atkritumos.

Lai palīdzētu saprast, ko patiešām ir jēga pirkt, piedāvājam sarakstu ar produktiem, kuriem ir garāks derīguma termiņš:

Augļi
Ābolu biezenis un citu augļu biezeņi;
Konservēti augļi;
Saldēti augļi;
Žāvēti un kaltēti augļi un ogas.


Dārzeņi:
Konservētie dārzeņi. Vēlams ar samazinātu sāls daudzumu, tomēr šobrīd lielveikalos skan paziņojumi, aicinot cilvēkus neuzturēties ilgāk par nepieciešamo, tāpēc labāk etiķešu pētīšanu atstāt mierīgākiem laikiem;
Konservētas dārzeņu zupas, kuras nopērkamas burciņās;
Saldēti dārzeņi un dārzeņu maisījumi;
Tomātu pasta.


Olbaltumvielas:
Gaļas konservi: sautēta liellopu gaļa, vista vai tītars;
Olas vai olu pulveris, ja tāds ir pieejams;
Riekstu sviesti;
Rieksti un sēklas, kā arī riekstu maisījumi;
Pupiņas vai lēcas. Der gan konservētas, gan sausās.


Graudaugi un ogļhidrātu avoti:
Makaroni;
Brūnie rīsi;
Auzu pārslas, vēlams – pilngraudu;
Griķi;
Ātri pagatavojamās brokastu putras;
Enerģijas batoniņi;
Pilngraudu maize (lai pasargātu no sapelēšanas, to var uzglabāt saldētavā).


Piena produkti:
UHT piens tetrapakā ar derīguma termiņu līdz 180 dienām;
Sausais piena pulveris (cilvēki, kuri uzturā nelieto govs pienu, var izvēlēties augu pienus vai sauso sojas pulveri);
Iebiezinātais piens.


Tauki:
Augu eļļas;
Kausētais sviests, piemēram, ghī.


Higiēnas preces:
Zobu pasta;
Ziepes;
Šampūns;
Skuvekļi;
Roku un virsmu dezinfekcijas līdzekļi;
Veļas pulveris;
Tualetes papīrs, ja tas tiešām ir nepieciešams.


Pārbaudi savu aptieciņu:
Ja lieto recepšu medikamentus, rūpējies, lai krājumos būtu nepieciešamās zāles. Laikus palūdz ārstam izrakstīt elektronisko recepti. Tāpat pārbaudi, vai mājas aptieciņā ir biežāk lietojamie medikamenti, piemēram, pretsāpju vai pretdrudža zāles, deguna pilieni u.c.

 

Dzērieni:
•    Ja nedzer krāna ūdeni, nopērc pudelēs;
•    Vari iegādāties sīrupus vai augļu nektārus;
•    Atceries par savu iecienīto tēju, kafiju vai kakao.

 

Avots: Jauns.lv