7 priekšnosacījumi, lai skolēnu mācības no mājām būtu efektīvas
Šobrīd skolēniem ir radusies iespēja izmēģināt, ko nozīmē attālinātās mācības no mājām. Tomēr, lai tā būtu ne tikai izklaidējoša pasēdēšana pie datora un no mācībām būtu arī kāda paliekoša vērtība, nepieciešams ņemt vērā vairākus ekspertu ieteikumus, kas palīdzēs šo procesu īstenot efektīvi un skolēnam apgūt jaunas zināšanas raitāk.

FOTO: Shutterstock.com
Skolēnam jāmācās tam speciāli iekārtotā vietā, nevis, piemēram, gultā.
Te būtiska loma ir vecākiem, kam jārūpējas, lai šis mācību process būtu produktīvs, bet tajā pašā laikā nepārspīlējot ar savu iesaisti, lai nekļūtu par apnīkošo uzraugu. Ierosinājumi, kurus jāņem vērā skolēnam mācoties attālināti, iesaka linkedtoskills.com.
1. Disciplīna un dienas kārtība
Jāņem vērā, ka skola nav brīvā laika pavadīšana, bet gan nopietns
skolēna pienākums. Tāpēc skolas dienas rūpīgi jāplāno, sākot jau no
gatavošanās skolas dienai un turpinot ar iecerētajām mācību stundām
un skolēna mājas darbu pildīšanu. Svarīgi, lai šo dienas plānu
sagatavo pats skolēns, nevis tas tiktu uzspiests no vecāku puses.
Tieši disciplīna būs tā, kas liks skolēnam nopietni attiekties pret
mācību procesu un ļaus arī attālināti mācoties gūt labus rezultātus
jaunu zināšanu apguvē
2. Skolēna mācību vieta un aprīkojums
Vecāku pienākums ir parūpēties ne tikai par to, lai skolēns
noteiktu dienas daļu sēž pie mācībām, bet arī pārliecināties, ka
skolēna darba vieta ir atbilstoši iekārtota. Svarīgi, lai skolēnam
ir labs krēsls, galds, dators un interneta pieslēgums. Šie ir
priekšnosacījumi, lai skolēna mācību procesa rezultātā nerastos
sāpēs mugurā pēc mācību dienas beigām, vai nebūtu problēmas ar
saziņu ar skolotāju, ja skolēnam nav pieejams labs interneta
pārklājums vai atbilstošs aprīkojums. Tāpat svarīgi pārliecināties,
ka skolēns tiek galā ar tehniskajiem jautājumiem un nerodas
situācijas, kurās viņš nesaprot, kā rīkoties. Vecākiem jāparūpējas,
lai skolēnam vienmēr ir alternatīva iespēja sazināties ar skolotāju
– pa telefonu vai e-pastu, ar kura starpniecību informēt, ka
nepieciešama palīdzība.
Svarīgi parūpēties, ka jaunietis nesēž pie datora apakšbiksēs vai kā citādi nepiemēroti apģērbts. Pirmkārt, tas pašā skolēnā nepazināti rada “paviršības” sajūtu pret lietām, ko viņš dara, bet – otrkārt – datora ekrānā pārējie skolas biedri ļoti uzkrītoši var redzēt tādas lietas, kā neatbilstošs apģērbs, kas vēlāk var ļoti slikti atsaukties uz pašu skolēnu.
3. Saģērbšanās un brokastis
Uz skolu skolēns vienmēr dodas apģērbies atbilstošās drēbēs un
paēdis. Svarīgi parūpēties, ka jaunietis nesēž pie datora
apakšbiksēs vai kā citādi nepiemēroti apģērbts. Pirmkārt, tas pašā
skolēnā nepazināti rada “paviršības” sajūtu pret lietām, ko viņš
dara, bet – otrkārt – datora ekrānā pārējie skolas biedri ļoti
uzkrītoši var redzēt tādas lietas, kā neatbilstošs apģērbs, kas
vēlāk var ļoti slikti atsaukties uz pašu skolēnu. Tāpat svarīgi
paēst brokastis pirms mācību dienas uzsākšanas, lai skolēns
paralēli mācību stundai neēstu savu rīta brokastu maizi, tādā veidā
mazinot ne tikai viņa, bet arī pārējo klasesbiedru uzmanību pašam
mācību procesam.
4. Vingrinājumi un pastaigas svaigā gaisā
Nepieciešams atcerēties, ka mācības ir svarīgas, bet jādomā arī par
skolēna fizisko stāvokli. Pēc garas dienas skolā – jaunietim ir
iespēja ar kājām doties mājās un ieelpot svaigu gaisu un iziet kādu
loku, savukārt, sēžot mājās pie datora – pēc mācību beigām, skolēns
jau ir mājās. Tāpēc svarīgi padomāt, kādus vingrojumus jaunietim
piedāvāt vai vismaz aicināt iziet pastaigā svaigā gaisā, lai
saglabātu pienācīgu fizisko stāvokli, kā arī dotu iespēju nedaudz
atgūties pēc pastāvīgās mājās sēdēšanas.
5. Rezultātu pārrunāšana un mērķu uzstādīšana
rītdienai
Svarīgi ir regulāri pārrunāt ar skolēnu viņa mācību gaitu.
Piemēram, reizi dienā – vakarā pie vakariņu galda apvaicāties, kas
šodien noticis mācību procesā un kas plānots nākamajā dienā. Tas
ļaus skolēnam pašam pārdomāt un “salikt pa plauktiņiem” mācību
procesā notiekošo, kā arī dos iespēju vecākiem saprast, vai mācību
process norit veiksmīgi.
6. Vēcāku pārliecība, ka viss ir iespējams un
izdodas
Lai vai kādas problēmas rastos mācību laikā (un vispār atrodoties
ārkārtējās situācijas laikā mājās) – ir svarīgi vecākiem saglabāt
mieru un nosvērtību. Vecāku noskaņojums un attieksme ir tā, kas
veido arī jaunieša paša sajūtas un izpratni par notiekošo. Ja
vecāki runās, ka attālinātās mācības tādas muļķības vien ir un
tāpat neko sakarīgu jaunietis neiemācīsies – tāda izveidosies arī
paša jaunieša attieksme. Tāpēc nepieciešams paust atbalstu jaunieša
mācību procesam un pat gadījumā, ja gadās kāda ķibele mācību
procesā vai tehniskajā kontekstā ar aprīkojumu – vienmēr saglabāt
mieru un dot jaunietim skaidru ziņu, ka situācija tiek
kontrolēta.
7. Izklaide
Jaunieša dzīve sastāv ne tikai no mācībām. Jāizdomā kopā ar
jaunieti, kas ir tās lietas, kas ļauj viņam atgūties un rast
izklaidi šajā laikā. Jāsaprot, kas varētu būt jaunietim interesanti
un saistoši un jāmēģina rast viņam iespēja atsvaidzināt savu
ikdienu. Iespējams tā ir kāda spēle (vēlams gan galda spēle ar
ģimeni, nevis datorspēle), izbrauciens pie dabas, sportošana vai
kas cits – bet noteikti jāpadomā, kā padarīt jaunieša dzīvi
daudzveidīgāku arī šajos ierobežotajos apstākļos.