Latvijas vasaras pieredze: Covid-19 var saķert arī sabiedriskajā transportā

Īsi pēc tam, kad valdība paziņoja par ārkārtas sēdē pieņemto lēmumu, kas nosaka, ka saistībā ar Covid-19 izplatību turpmāk sabiedriskajā transportā obligāti jāvalkā sejas maskas, daļā sabiedrības aktualizējās jautājumi par to, cik īsti liels ir inficēšanās risks, šādi pārvietojoties, un kādēļ valdība raizējas par ļaudīm tieši sabiedriskajā transportā.

FOTO: Shutterstock.com

Sēdē pieņemtais un pirmdien 5. oktobrī izziņotais lēmums būs saistošs no 7. oktobra līdz 6. novembrim.

Izņēmums saistībā ar aizsargmasku valkāšanu tiks attiecināts uz bērniem līdz 13 gadu vecumam, jo šajā vecuma grupā sarežģītāk klājas ar masku pareizu uzvilkšanu un lietošanu, kā arī cilvēkiem, kuriem objektīvu veselības problēmu dēļ maskas lietot ir grūti.

Taču sociālajos tīklos daļa sabiedrības lēmumu uztver kā līdz galam neizskaidrotu un nepamatotu. Tiek jautāts par to, cik tad īsti liels ir inficēšanās risks tieši sabiedriskajā transportā un vai šādi gadījumi vispār ir konstatēti.

Ir bijuši gadījumi, kad, konstatējot jaunu Covid-19 saslimšanas gadījumu, nākas secināt, ka inficēšanās, visticamāk, notikusi sabiedriskajā transportā.

Cilvēki ir arī neizpratnē par atsevišķu veselības nozares speciālistu samērā neseniem publiskajiem izteikumiem, kuros teikts, ka risks inficēties sabiedriskajā transportā “ir niecīgs”.

Papildu skaidrību par situāciju ar Covid-19 un braukšanu sabiedriskajā transportā vieš Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) Komunikācijas daļas vadītāja Ilze Arāja.

Iespēja inficēties sabiedriskajā transportā ir ļoti reāla
“Ja runājam par reizēm, kad SPKC ir publiski aicinājuši atsaukties cilvēkus, kuri braukuši konkrētos reisos un maršrutos konkrētā laikā, jāpiebilst, ka ir bijuši gadījumi, kad konstatējot jaunu Covid-19 saslimšanas gadījumu, nākas secināt, ka inficēšanās, visticamāk, notikusi sabiedriskajā transportā laikā, kad ar to pārvietojies iepriekš noskaidrots, infekciozs ar Covid-19 saslimušais,” atklāja SPKC pārstāve.

Viens šāds incidents saistīts ar reģionālo sabiedrisko transportu un fiksēts vasarā, kad saslimstības rādītāji nebūt nebija tik augsti kā pēdējās nedēļās.

Arāja skaidro, ka, runājot par lēmumu noteikt aizsargmasku valkāšanu sabiedriskajā transportā kā obligātu uz noteiktu laiku, nav korekti skatīties caur prizmu – sabiedriskais transports kā inficēšanās vieta.

“Sabiedriskais transports ir vieta, kur, piemēram, gadījumos kad tas ir pārpildīts, ir neiespējami ievērot drošu distanci. Šādā gadījumā maskas ir veids, kā nepieļaut, lai sabiedriskais transports kļūst par vietu, kur izplatās infekcija,” skaidroja SPKC pārstāve.

Arāja arī informē, ka šobrīd ar RP SIA “Rīgas satiksme” notiek pārrunas arī par citiem drošības pasākumiem, kuri varētu būt efektīvi cīņā ar Covid-19 izplatību: “Galvaspilsētas sabiedriskajā transportā ir iespēja atslēgt durvju pogas, tādējādi mazinot potenciālās saskarsmes vietas. Ir iespēja pastiprināti vēdināt transportlīdzekļus, gala pieturās atverot durvis.”

Ir jāsaprot, ka situācija strauji pasliktinājusies
Arāja arī norādīja uz to, ka atsevišķos medijos un sociālajos tīklos šobrīd izplatās ekrānuzņēmumi no septembra sākumā notikušas un publicētas intervijas ar epidemiologu, SPKC Infekcijas slimību riska analīzes un profilakses departamenta direktoru Juriju Perevoščikovu, kurš pauž, ka iespēja inficēties ar Covid-19 sabiedriskajā transportā “ir niecīga”.