Diēta un pareiza uzturpa principi pusaudžiem

Uztura speciāliste un grāmatas “Diet Secrets Uncovered” Fiona Kirka apgalvo, ka atkarībā no dienas režīma, vecuma, hormonālā un emocionālā stāvokļa un ķermeņa īpatnībām katram ir savs piemērotākais ēšanas plāns. 

FOTO: Shutterstock.com

Ja tīnis izvēlēsieties sabalansētu uzturu, slaidas ķermeņa aprises viņš gūs ātri.

Arvien lielāka daļa tīņu iedzīvojas liekajā svarā. Kas tam ir par iemeslu? Iespējams, ka vaina ir gēnos, hormonos vai nepareiza ēšanas taktika. Pusaudžu vecumā smadzenes un ķermenis turpina augt. Lai tos nodrošinātu ar enerģiju un uzturvielām, sabalansēts uzturs ir ārkārtīgi svarīgs.

Mazkaloriju diētas kavēs gan ķermeņa, gan smadzeņu attīstību, pasliktinās vielmaiņu, tāpēc tās pilnīgi noteikti nav piemērotas pubertātes periodam. Toties nekad nav par vēlu atteikties no cukura, cietes un neveselīgajiem taukiem. Labā ziņa ir tā, ka tīņu vecumā ķermenis ļoti ātri reaģē uz pozitīvām izmaiņām ēšanas paradumos. Ja tīnis izvēlēsieties sabalansētu uzturu, slaidas ķermeņa aprises viņš gūs ātri.

 

Neizvēlieties mazkaloriju diētas 
Nesabojā vielmaiņu šajā vecumā ar mazkaloriju diētām. To sniegtie panākumi būs nenoturīgi, toties vielmaiņa var ieslēgt saudzējošu režīmu un katrs kilograms vēlāk aizies arvien grūtāk. Samazinot apēsto kaloriju daudzumu, ķermeņa šūnas nesaņem nepieciešamās uzturvielas un enerģiju tālākai attīstībai. Rezultātā palēninās vielmaiņa, jo ķermenis sāk taupīt esošos resursus. Veidojas liekais svars.


Pabaro muskuļus 
Kilograms muskuļu sver tik pat, cik kilograms tauku, taču muskuļi vizuāli aizņem daudz mazāk vietas nekā tauki. Rūpējies par to, lai muskuļi tiek pabaroti, bet taukaudiem atliek aizvien mazāk vietas ķermenī. Tādējādi sajutīsi vairāk enerģijas un būs vieglāk nodarboties ar sportu. Muskuļiem ir piemēroti produkti, kas satur daudz olbaltumvielu un labo tauku – biezpiens, olas, zivis, kvalitatīva gaļa, siers. Dārzeņi sniegs nepieciešamās minerālvielas, vitamīnus, kas palīdzēs atbrīvoties no liekajām tauku rezervēm, un stiprinās imūnsistēmu.


Pabaro smadzenes 
60% smadzeņu sastāv no taukiem. Pārsvarā tie piesātinātie tauki, bet aptuveni 1/3 no tiem ir polinepiesātinātie tauki. Abi tauku veidi ir nepieciešami, lai nodrošinātu normālu smadzeņu funkcionēšanu. Piesātinātās taukskābes nāk no gaļas un piena produktiem, bet nepiesātinātās - no zivīm, zivju eļļas, sēklām, riekstiem un olām. Labie tauki nepadara mūs resnākus! Resnus un neveselīgus padara ražošanas procesā termiski un ķīmiski apstrādāti tauki, kā arī cukurs daudzajos ātro ēstuvju ēdienos.

 

Reklāma
Reklāma

Izlasi arī: Pusaudzis un veģetārās diētas: Riski un kam pievērst uzmanību