Uz teātra izrādi – kopā ar mammu un tēti!

Teātra apmeklējums kopš bērnu dienām saistās ar īpašu sajūtu – no skapja izceļ izejamo kleitu vai uzvalciņu, kājās velk skaistās lakkurpītes, saloko matus, uzvelk balto kreklu. 

Televīzijas un tagad arī datoru laikmetā šķiet, ka teātris ir kļuvis par izklaidi, bez kuras, patiesībā, varētu pat iztikt. Tomēr tā nav!

FOTO: Shutterstock.com

Televīzijas un tagad arī datoru laikmetā šķiet, ka teātris ir kļuvis par izklaidi, bez kuras, patiesībā, varētu pat iztikt. Tomēr tā nav!


Teātra apmeklējums kopš bērnu dienām saistās ar īpašu sajūtu – no skapja izceļ izejamo kleitu vai uzvalciņu, kājās velk skaistās lakkurpītes, saloko matus, uzvelk balto kreklu. Pirms izrādes vēl var paspēt teātra kafejnīcā apēst kūciņu un izdzert sulu. Tad kopīgi doties uz zāli, atrast savas vietas. Izdziest gaisma. Uz skatuves sākas kustība, un izrāde var sākties!

 

Televīzijas un tagad arī datoru laikmetā šķiet, ka teātris ir kļuvis par izklaidi, bez kuras, patiesībā, varētu pat iztikt. Tomēr tā nav!

Sciencedaily.com publicēts kāds 2014. gadā veikts pētījumus, kurā skolēniem vecumā no 7 līdz 12 gadiem piedāvāts noskatīties izrādi “Ziemassvētku stāsts” kā teātra uzvedumu un kā kinofilmu. Vēlāk, analizējot abu grupu pieredzēto, atklājies, ka tie bērni, kuri skatījās lugu nepastarpināti uz teātra skatuves, bija guvuši daudzveidīgākas emocijas un labāk spēja raksturot tēlu emocijas un domas nekā tie, kuri šo pašu stāsti bija vērojuši kvalitatīvi uzņemtā kinofilmā uz ekrāna. 

 

Bērna ieguvumi
Klīniskais psihologs un drāmas terapeits Hīters Svifts redz vairākus ieguvumus tam, ka bērni kopš agras bērnības iet uz teātri. Pirmkārt, viņi neapzināti sāk izmantot teātrī redzamās shēmas, lai palīdzētu sev atrisināt savas mazās iekšējās emocionālās problēmas. Bailes, šaubas, prieku, apjukumu un visas citas emocijas, ko bērni redz uz skatuves un kam ir klātesoši (atšķirībā no TV vai datorā noskatītām filmām), viņi pēc tam izspēlē rotaļās. Tas ir ļoti veselīgs veids, kā samazināt iekšējo stresu. Īpaši tas attiecas uz pašiem mazākajiem, kas sāk apmeklēt leļļu teātri. 
Ne mazāk svarīgi - teātra apmeklējumi uzlabo bērnu vārdu krājumu, labāk iemāca atpazīt savas un citu cilvēku emocijas, trenē pacietību, veicina iecietību un kritisko domāšanu.

Ja bērniņš saprot, ka aktieri grib draudzēties, viņš atraisās, iesaistās, spēlējas, klausās, fantazē.

Reklāma
Reklāma

Būt kopā
Teātra izrādes apmeklēšana ar mammu, tēti, brāli un māsu ir arī ļoti labs veids, kā kopīgi pavadīt laiku, un gūt vienotu emocionālo pieredzi jeb kopīgu pieredzējumu. Protams, katrs teātra izrādē ieraudzīs kaut ko savu. Ļoti daudz ko nosaka dzīves skatījums, iepriekš lasītais, arī skatītāja vecums. Toties pēc izrādes visi kopā var dalīties tajā, kas redzēts, sajusts, kas sajūsminājis un arī nepaticis.
“Dirty Deal Teatro” bērnu izrāžu koordinatore Kristiāna Drevinska stāsta, ka parasti teātri piedāvā izrādes bērniem, sākot no divu līdz trīs gadu vecuma. Tas ir laiks, ka bērni sāk runāt, spēj noturēt uzmanību un arī dalīties savās sajūtās. Izrādes šāda vecuma bērniem parasti nepārsniedz stundu, jo ilgāk ir grūti noturēt uzmanību. “Svarīgi ir bērnu iesaistīt procesā, tad bērnam laiks paiet nemanot. Ja bērniņš saprot, ka aktieri grib draudzēties, viņš atraisās, iesaistās, spēlējas, klausās, fantazē. Novērots, ka izteikts viedoklis par to, kā uzvedīsies bērni izrādes laikā, ir skolotājiem. Īpaši, ja izrāde ilgst vairāk par pusotru stundu. Bet, ja izrāde ir veidota interaktīva, tādā veidā, ka tajā var iesaistīties mazie skatītāji, tad parasti nekādu problēmu ar uzvedību nav. Ja vecāki atved bērnu uz izrādi piespiedu kārtā, tas ir redzams uzreiz. Toties vispatīkamāk ir redzēt, ka, prom ejot, bērns ir atraisījies, jautā, pārrunā ar vecākiem, ko izrādē redzējis, piedzīvojis. Man personīgi šķiet, ka bērns pie teātra jāradina jau no mazotnes: jo ātrāk, jo labāk, jo tad bērns ātri vien saprot, vai viņam labāk patīk lelles vai aktieri uz skatuves, mācās analizēt. Vēl viens svarīgs ieguvums - ja bērns jau kopš bērnības ar vecākiem iet uz teātri, viņš kļūst par lielu kultūras cienītāju.”

 

Izrāde arī mammai un tētim
Lai bērni iemīļotu ne tikai teātri, bet pamazām arī citas kultūras formas, liela nozīme ir pieaugušo paraugam. Ja vecāki laiku pa laikam arī paši dodas uz kādu no pieaugušo auditorijai paredzētu izrādi, bērns redz, cik daudz prieka šāda iziešana var dot. Un ne mazāk svarīgi – vecākiem ir jāmēģina ikdienā atrast laiku, ko pavadīt kopā divatā. Bez steigas kafejnīcā baudīt kafiju, zālē sameklēt savu rindu un vietu, ar priecīgu satraukumu sagaidīt izrādes sākumu. 

 

Kā izvēlēties pirmo izrādi, lai tā sniegtu vislielāko emocionālo un praktisko ieguvumu?
1. Izvēlieties piemērotāko izrādi. Pirmā teātra izrādes pieredze ir ļoti svarīga, lai radītu un noturētu labu priekšstatu par šāda veida kultūras pasākumiem. No afišā piedāvātajām izvēlaties to, pie kuras skaidri norādīts, kāda vecuma bērniem tā ir domāta. Mazākiem bērniem izrādes ilgums nepārsniegs vienu stundu. Nozīme ir scenogrāfijai un aktieru vai leļļu tērpiem. Vislabāk, ka tie ir koši, uzrunājoši un atraktīvi.
2. Sagatavojiet mazo teātra apmeklējumam. Pastāstiet, par ko būs izrāde. Ja tā ir zināma pasaka vai bērnu stāsts, izlasiet to iepriekš kopā.
3. Pastāstiet, kā ir jāuzvedas teātrī. Kur atradīsies aktieri, ko viņi darīs, vai ar aktieriem būs iespējams parunāties, uzkāpt uz skatuves? Vai būs jāuzvedas klusu?
4. Esiet gatavi aiziet no izrādes, ja bērnam trūkst pacietības vai paliek neinteresanti. Pirmo reizi apmeklējot teātra izrādi, bērna reakcija nav paredzama. Tieši šī paša iemesla dēļ, iegādājoties biļetes uz pirmo teātra izrādi, izvēlieties vietas rindas malā, lai aizejot netraucētu pārējiem skatītājiem.
5. Sagatavojieties teātra apmeklējumam. Sekojiet, lai bērns ir atpūties, paēdis, apmeklējis tualeti.