Pedagogs: skolotāja ikdienā svarīgi pielāgoties tehnoloģiju izmaiņām

Strādāt par skolotāju jau pats par sevi ir izaicinājums, kam klāt nāk nepieciešamība mainīties līdzi ne tikai skolēniem, bet arī mainīgajam izglītības procesam, jo, kas der šodien – vairs nederēs rīt. 

Pateicoties bijušajam skolas direktoram, mūsu skolā digitālās tehnoloģijas ienāca ļoti strauji – datori pedagogiem, interaktīvās tāfeles klasēs u.c. Sākotnēji nedaudz pretojos, taču tagad, atskatoties atpakaļ, varu teikt, ka tas bija pareizs lēmums.

FOTO: Shutterstock.com

Pateicoties bijušajam skolas direktoram, mūsu skolā digitālās tehnoloģijas ienāca ļoti strauji – datori pedagogiem, interaktīvās tāfeles klasēs u.c. Sākotnēji nedaudz pretojos, taču tagad, atskatoties atpakaļ, varu teikt, ka tas bija pareizs lēmums.

Skolotāja Amanda


Dinamiskajā ikdienā ir svarīgi priekš sevis nemitīgi atrast jaunus izaicinājumus, kas palīdz pilnveidoties un iegūt zināšanas. Vismaz man tas izdodas, jo esmu pārmaiņu cilvēks – ja kādā jomā paliek garlaicīgi, tad meklēju kaut ko jaunu, kur paplašināt savu prasmju loku.

 

Vislielākā vērtība ir cieņa

Manā skatījumā vislielākā vērtībā ir cieņa – ja ikdienā spējam cienīt viens otru, tad viss būs kārtībā. Centrā ir cilvēks un nav svarīgi, vai tas ir skolēns, pedagogs vai direktors. Mūsu valstī daudz ņem vērā vecāku un bērnu vēlmes, bet pedagogs tiek nolikts otrajā plānā. Man ir nedaudz cita pieeja, jo pedagoga darbs man ir kā hobijs un atpūta, tāpēc es vienmēr esmu kopā ar vecākiem un jauniešiem. Pareizais risinājums ir sadarboties un kopīgi rast risinājumu jebkurā ar izglītību saistītā jautājumā.


Ārpus ierastā mācību satura cenšos bērniem uzsvērt ģimenes vērtības un toleranci kopumā, tāpēc  klasē  organizējam daudz ģimenes pasākumu, piemēram, ģimenes sporta dienu vai Ziemassvētku pasākumus. Mēģinām arī pasākumus vairāk svinēt ārpus telpām un visiem kopīgi radīt prieku par skolu. 

Jebkuram cilvēkam pilnīgi normāls mācību process vispirms ir saprast to, ko tu nesaproti. 


Esmu pārliecināta, ka nav visi mācību priekšmeti katram jāzina uz 10 ballēm. Taču tur, kur var, jāstrādā papildus un jādara viss, lai uzzinātu iespējami vairāk. Saviem skolēniem vienmēr saku, ka vajag uzdot jautājumus, ja kaut kas nav skaidrs. Arī šeit varam atgriezties pie tā, ka labāka rezultāta sasniegšanā nepieciešams kopdarbs – šajā gadījumā jāpanāk, lai audzēkņi būtu konkurētspējīgi pēc vidusskolas absolvēšanas. 

 

Digitālās tehnoloģijas kā vērtīgs palīgs

Pateicoties bijušajam skolas direktoram, mūsu skolā digitālās tehnoloģijas ienāca ļoti strauji – datori pedagogiem, interaktīvās tāfeles klasēs u.c. Sākotnēji nedaudz pretojos, taču tagad, atskatoties atpakaļ, varu teikt, ka tas bija pareizs lēmums. Tajā pašā laikā visam noteikti jābūt sabalansētam, jo, piemēram, eksāmenu latviešu valodā nevarēs nokārtot tikai ar tehnoloģijām – tas ir lielisks veids, kā iegūt īsā laikā plašāku informāciju par vienu vai otru tēmu, taču jāprot to salikt strukturēti, nevis tikai kopēt jeb izmantot saturu viens pret vienu. 

Reklāma
Reklāma


Runājot par saviem skolēniem, varu teikt, ka viņu datorprasmes ir augstā līmenī. Piebildīšu gan to, ka labā līmenī ir tās lietas, kas viņus interesē, taču, piemēram, dokumentu noformēšana daļai ir „klupšanas” akmens, jo viņi neredz tam tūlītēju ieguvumu. Savukārt multimediju aktivitātes – filmēšana, fotografēšana u.c. – ir augstā līmenī.  Tam pamats noteikti ir mūsu skolā pieejamais tehnoloģiskais aprīkojums. 


Jaunieši ikdienā izmanto savus viedtālruņus, tāpēc es viņiem jautāju, vai ir vērts pusi dzīves pavadīt savas ierīces ekrānā. Tajā pašā laikā neatzīstu tās metodes, kad skolotājs telefonus pirms stundas novieto kastītēs, – manuprāt, svarīgi panākt līdzsvaru, lai jaunieši telefonus izmanto lietpratīgi, piemēram, es ļauju izmantot telefonus ar mācībām saistītas informācijas meklēšanā. 

 

Jāapzinās, ka mācīties nekad nav par vēlu

Nav noslēpums, ka mums vēl aizvien ir paaudze, kas pretojas jaunajām lietām. Tāpat būtiski gan skolās, gan dažādās skolotāju mācībās vadītājiem saprast, ka nekas nav pašsaprotams. Jābūt pacietīgam un iziet cauri katram solim attiecīgajā priekšmetā līdz nonāk pie galarezultāta. Jebkuram cilvēkam pilnīgi normāls mācību process vispirms ir saprast to, ko tu nesaproti. 


Tieši tāpēc ļoti novērtēju programmas “Mana Latvija.lv. Dari digitāli!” digitālo aģentu mācības un vadītājas pieeju – iespējas noskaidrot katru sīkāko detaļu, piemēram, iegūt informāciju par Datu aizsardzības regulu, kā arī tā saucamo kiberhigiēnu, lai mūsu datori būtu iespējami “tīrāki”. Ļoti svarīgs resurss ir piedāvātās dzīves situācijas, jo vienuviet pieejams viss nepieciešamais par ceļošanu, pensijām, nodokļiem u.c. Zinu, ka arī viena mana skolēna māmiņa apmeklēja mācības, tāpēc jau  vecāku sapulcē-sarunā,  29.oktobrī, varēsim vairāk pastāstīt viņiem par to, ko iemācījāmies.


Uz digitālo aģentu mācībām programmā “Mana Latvija.lv. Dari digitāli!” gāju kopā ar savām meitām, kuras iegūtās zināšanas novērtēja ļoti atzinīgi. Neskatoties uz to, ka ikdienā datoru izmantojam daudz, tik un tā ir virkne ar lietām vai iespējām, par kurām neko nezinām. Svarīgi apzināties, ka jebkurā vecumā varam iegūt jaunas zināšanas, kā ietaupīt savu laiku vai gluži vienkārši justies ērti digitālajā sabiedrībā.

 

Autore: Armanda Lasmane, Pļaviņu novada ģimnāzijas skolotāja