Tavs profila foto sociālajos tīklos melo, brīdina psihologi

Būsim godīgi: tu taču izdari secinājumus par cilvēku, skatoties viņa profila foto sociālajos tīklos, vai ne? Psiholoģijas pētnieki vērš uzmanību uz profila fotogrāfijas mānīgo iespaidu, uzsverot - ne viss ir tā, kā izskatās.

Pētījuma rezultāti atklāja, ka jebkura sīkākā sejas izteiksmes maiņa fotogrāfijā ietekmēja pētījuma dalībnieku attieksmi un vērtējumu.

FOTO: Shutterstock.com

Pētījuma rezultāti atklāja, ka jebkura sīkākā sejas izteiksmes maiņa fotogrāfijā ietekmēja pētījuma dalībnieku attieksmi un vērtējumu.

 

Vai tas būtu iepazīšanās portāls, Facebook, Draugiem.lv, Instagram vai kāds cits sociālās saziņas tīkls, šīs vienas centrālās fotogrāfijas spēks ir milzīgs. Skatoties uz profila foto, mēs attīstām pirmo iespaidu par cilvēku, kas ietekmē arī visu turpmāko, ko mēs ieraugām un izlasām par viņu. 

 

Psiholoģijas pētnieki vērš uzmanību uz profila fotogrāfijas mānīgo iespaidu, uzsverot: tie ir maldi, kas vedina mūs izdarīt secinājumus, kuriem realitātē praktiski ir nulles vērtība, raksta Psychology Today. 

 

“Mūsu pētījumi liecina, ka iespaidi, kurus gūstam, aplūkojot profila foto, var būt dziļi maldinoši," atzīst Prinstonas universitātes pētnieks Aleksandrs Todorovs. Viņš kopā ar kolēģiem ir veicis virkni eksperimentu, lai parādītu, cik viegli mūs ietekmē profila attēli un kā pat šķietami maznozīmīgas nianses šajos attēlos var būtiski mainīt mūsu viedokli par šī cilvēka personību. 

 

Pētījuma dalībniekiem tiešsaistes aptaujā tika lūgts aplūkot un novērtēt dažādas profila foto, tai skaitā pievilcīgumu, kompetenci, kreativitāti, ļaunumu, viltīgumu, uzticamību un inteliģentumu. Visi attēli tika uzņemti vienā un tajā pašā apgaismojumā, taču dažiem no portretiem tika piemērotas atšķirīgas sejas izteiksmes. 

 

Pētījuma rezultāti atklāja, ka jebkura sīkākā sejas izteiksmes maiņa fotogrāfijā ietekmēja pētījuma dalībnieku attieksmi un vērtējumu. Tāpat - tika atklāts, ka vajadzīgs mazāk par sekundi, lai vērtētājs izdarītu secinājumus par cilvēku, kura profila foto viņš aplūko. 

Reklāma
Reklāma

 

Pētījuma morāle: jāatceras - ka mums ir tendence izdarīt pārsteidzīgus secinājumus pēc tā, ko mēs internetā ieraugām, un acumirklī uzbūvēt tēlu (īpaši tas jāņem vērā, klejojot pa iepazīšanās portāliem). Lieki atgādināt, ka ne tikai rūpīgi jāapdomā, kā mēs interneta vidē noteiktas lietas uztveram, bet arī to - kādu iespaidu arī paši par sevi veidojam. Mūsu profilus sociālajos tīklos ik dienas nemitīgi aplūko dažādi cilvēki ar dažādiem nolūkiem - apdomāsim, ko ar savu profila foto viņiem vēlamies pateikt un vai tas ir pirmais un galvenais vēstījumus, ko par sevi vēlamies pateikt neredzamajai, taču klātesošajai pasaulei. 

 

Avots: www.kasjauns.lv