Sākumskolas skolēni ar īkšķīšiem novērtē apgūto vielu: 21. gadsimta skola
Nākotnē darba tirgus kļūs arvien mainīgāks. Lai veiksmīgi mainītos tam līdzi, būs jāprot apzināt un novērtēt savas stiprās un vājās puses, lai spētu tās pilnveidot.
Jau patlaban ir prognozes, ka tuvāko piecu gadu laikā darba
tirgus pārveidosies vairāk, nekā tas noticis pēdējos 50 gados.
Daudzas profesijas izzudīs, to vietā radīsies jaunas. Lai mainītos
līdzi, būs svarīga prasme novērtēt, ko es jau zinu un protu, bet ko
vēl vajadzētu uzlabot, lai es būtu konkurētspējīgs. Svarīgi, lai šo
prasmi bērni apgūtu jau sākumskolā.
Priekšnoteikums veiksmīgai karjerai
“Darbinieki nereti domā, ka vērtējums par viņu darbu ir jāsniedz
citiem, taču tā ne vienmēr notiek. Lai pastāvīgi pilnveidotos, ir
jāattīsta prasme sevi analizēt, piemēram, novērtēt, vai tas, kā es
paveicu uzdevumu, apkalpoju klientu, ir atbilstoši tam, ko no manis
gaida klients un darba devējs? Tas ir viens no priekšnoteikumiem,
lai neapstātos uz vietas, bet turpinātu attīstīt savu karjeru –
novērtēt, kādas zināšanas un prasmes man vēl ir nepieciešamas, lai
virzītos uz nosprausto mērķi,” saka Swedbank Karjeras centra
vadītāja Rita Majore.
Ir pētījumi, kas rāda – daudz labāk, ja vecāki nevis pilda mājasdarbus kopā ar bērniem, bet sarunājas par to, ko un kā viņi pašlaik mācās
Lai veicinātu patstāvīgas mācīšanās prasmes un spēju novērtēt
iegūtās zināšanas, precīzāk sakot, ko jau esmu apguvis, bet ko vēl
vajadzētu atkārtot vai apgūt, Ventspils Centra sākumskolas
skolotāja Inese Sorokina ir ieviesusi īkšķīšu metodi.
Atgriezeniskā saite skolotājam
Šādā veidā – paceļot īkšķīti uz augšu, leju vai sāniem – bērns var
izvērtēt savu varēšanu, nebaidoties atzīt to, ko vēl nav uztvēris
vai paguvis iemācīties, skaidro Ventspils Izglītības pārvaldes
Metodiskā dienesta vadītāja un Iespējamās misijas atbalsta
programmas veidotāja Inga Pāvula.
“Risks ir tad, ja skolotājs nepavaicā, ko nozīmē bērnu paceltie
vai nolaistie īkšķīši. Piemēram, ja skolotāja prasa, lai paceļ
īkšķīšus tie, kas zina, cik ir 3 reiz 5, tad ļoti svarīgi vienam
arī pavaicāt atbildi, lai nav tā, ka visi ceļ īkšķus pēc
inerces.
Alternatīva īkšķīšiem var būt arī luksofora metode, kad bērni
vērtējumu sniedz ar zaļo, dzelteno vai sarkano krāsu, un tā ir ļoti
ātra un efektīva atgriezeniskā saite skolotājam par to, kā turpināt
mācību procesu,” novērojusi Inga Pāvula.
Ko tu šodien iemācījies?
“Pētījumi rāda, ka bērnam sākumskolā daudz svarīgāk ir iemācīties
atrisināt divus piemērus, bet par septiņiem vēl zināt, kā tie būtu
jārisina, vai, piemēram, redzot rezultātu, mācēt pastāstīt, kā pie
šāda rezultāta var nonākt, nevis drillēt deviņus vienādus piemērus
pēc kārtas,” stāsta Iespējamās misijas atbalsta programmas
veidotāja un uzsver, ka tādējādi tiek attīstīta pašvadības un
pašizziņas kompetence, ka bērns spēj aprakstīt mācīšanās
procesu.
“Ir skolēni, kuriem šāda prasme veidojas dabiski, un visbiežāk tie
ir bērni, kuriem ģimenē vecāki pēc skolas prasa nevis: “Cik tu
šodien dabūji?”, bet: “Ko jūs šodien skolā darījāt? Ko tu šodien
iemācījies?” Tas būtu labāks veids, kā uzsākt sarunu. Nevis: “Kā
tev gāja?”, jo atbilde būs: “Normāli!”, bet jautāt: “Redzēju
e-klasē, ka jums dabas mācībā ir tēma par gājputniem, ko jaunu par
tiem uzzināji?” Ir arī pētījumi, kas rāda – daudz labāk, ja vecāki
nevis pilda mājasdarbus kopā ar bērniem, bet sarunājas par to, ko
un kā viņi pašlaik mācās,” rezumē Inga Pāvula.
Jāvērtē prasmes, nevis bērns
Arī izglītības psiholoģe Sabīne Vilciņa uzsver, ka spēja apstāties
un pavērot savu rīcību ir ļoti svarīga un tiek saistīta, piemēram,
ar labākiem akadēmiskajiem sasniegumiem. “Sevis apzināšanās ir
domāšanas prasme, kas ļauj bērnam precīzi saredzēt sevi, novērtēt
savas darbības, emocijas un reaģēt atbilstoši situācijai.
- Vecāki var palīdzēt šo spēju attīstīt, atspoguļojot bērniem
viņu pašu uzvedību vai izjustās emocijas. Piemēram, kad bērns ir
sadusmojies, teikt: “Redzu, ka esi dusmīgs par to, ka brālis paņēma
tavu mantu.” Tādējādi bērns spēj labāk apzināties, kā un kāpēc viņš
jūtas tā, kā jūtas.
- Vēl vecāki var izveidot sarakstu ar pienākumiem mājās un novērtēt to izpildi. Vai, piemēram, likt bērnam pašam novērtēt, uz cik ballēm viņš šo pienākumu ir veicis. Salīdziniet abus vērtējumus un paskaidrojiet arī, kādus faktorus jūs ņēmāt vērā, lai šo darbu novērtētu,” stāsta psiholoģe.
- Un tad var iedrošināt bērnu sevi novērtēt un prognozēt, piemēram, kā viņam pašam šķiet, cik labi varētu veikties rītdienas kontroldarbā, vai kā viņam liekas, cik ilgu laiku prasīs kāda uzdevuma izpilde un cik grūts vai viegls, viņaprāt, ir konkrētais uzdevums.
- Vienlaikus ir ļoti svarīgi uzsvērt, ka vērtētas tiek prasmes,
nevis bērna personība. Un tad, ja bērnam kaut kas nav izdevies, tas
neliecina, ka viņš šajā mācību priekšmetā ir nepraša, bet rāda to,
ka šī mācību viela vēl nav apgūta, tāpēc tai jāpievērš lielāka
uzmanība.