Matemātikas stundās var mācīties prasmi sadarboties. 21. gadsimta skola
Profesijas un darba tirgus šobrīd strauji mainās, un tam līdzi jāmainās arī izglītībai, skolotājiem un mācību metodēm. Piemēram, Salaspils 1. vidusskolas matemātikas un ekonomikas skolotājs Kristaps Zaļais ir atradis veidu, kā matemātikas stundās attīstīt bērnos sadarbības prasmi, kas būs nepieciešama 21. gadsimta darba tirgū.
“Prasmei sadarboties un virzīties uz kopīgu mērķu sasniegšanu ir ļoti liela nozīme patlaban pastāvošajā informācijas pārbagātībā un strauji mainīgajā biznesa vidē, kur nereti nav vienas pareizās atbildes. Spēja sadarboties, diskutēt un izvērtēt dažādus argumentus palīdz nonākt pie daudz izsvērtāka produkta vai risinājuma,” atzīst Swedbank Karjeras centra vadītāja Rita Majore.
Gan mazotnē, gan arī vēlāk ir svarīgi, lai bērns ar pārējiem ģimenes locekļiem – vecākiem, brāļiem un māsām – dara kaut ko kopā.
Viņasprāt, nākotnē sadarbības prasmei būs vēl izšķirīgāka nozīme,
jo, tā kā Eiropa noveco, ir paredzams, ka ar katru gadu darba tirgū
integrēsim aizvien daudzveidīgākus talantus. “Vajadzība pēc labiem
darbiniekiem veicinās to, ka būsim atvērtāki dažādiem vecumiem,
nacionalitātēm, minoritāšu grupām un cilvēkiem ar atšķirīgām
zināšanām un pieredzi. Turklāt nākotnē cilvēkam vajadzēs mācīties
sastrādāties un dot uzdevumus robotiem, kas prasīs izmantot jau
esošās, kā arī apgūt pavisam jauna veida sadarbības prasmes,”
prognozē Swedbank Karjeras centra vadītāja Rita Majore.
Sadarbības veicināšana matemātikas stundās
Novērtējot sociālo prasmju nozīmību nākotnes darba tirgū, Salaspils
1. vidusskolas matemātikas un ekonomikas skolotājs Kristaps Zaļais
ir atradis īpašu veidu, kā bērniem saistošā veidā mācīt matemātiku,
vienlaikus veicinot sadarbības prasmi.
“Man šķita svarīgi mācīt bērniem sadarbību, jo tā ir prasme, kas
būs nepieciešama darba vidē. Šādā veidā, apgūstot jauno mācību
vielu grupā pa trim un pēc tam prezentējot to citiem skolēniem,
viņi iemācās paskaidrot uzdevumu un uzņemas atbildību, lai arī
pārējie klasesbiedri to saprastu. Šī prasme tiek regulāri
pilnveidota, palielinot uzdevumu grūtības pakāpi. Piemēram,
patlaban viņi prezentācijā var izmantot tikai 10 vārdus. Tāpat tiek
trenētas dažādas lomas grupā, jo viens no viņiem ir vadītājs, otrs
– zīmētājs, trešais – rakstnieks,” stāsta Kristaps Zaļais. Viņš
novērojis, ka vieglāk sadarboties ir tiem bērniem, kuri apmeklē
interešu izglītības pulciņus.
Skolotājs godīgi atzīst, ka sākotnēji bērni paši par šo jauno
mācību pieeju nav bijuši sajūsmā! “Šī pieeja viņiem prasa lielāku
piepūli, uzmanību un koncentrēšanos, ir jādara pašiem. Sēdēt solā
un klausīties, kā skolotājs pie tāfeles runā, ir vieglāk. Tāpēc
sākumā izjutu pretestību, īpaši pamatskolā, skolēni iebilda, ka
matemātiku šādā veidā nevar iemācīties. Es savukārt skaidroju, ka
ar asociāciju palīdzību būs vieglāk apgūt un atcerēties jauno
mācību vielu. To pierāda arī pārbaudes darbi mācību stundas
noslēgumā, kad bērniem uz lapiņas vienā teikumā ir jāatbild uz
vienu jautājumu, piemēram, kas ir horda.”
Sadarbības prasmes jāmāca no mazotnes
Arī izglītības psiholoģe Sabīne Vilciņa uzsver, ka sociālās
prasmes, kas ietver spēju sadarboties, strādāt komandā un virzīties
uz kopīgu mērķi, saprotami izteikties un aktīvi klausīties, tiek
uzskatītas par vienu no pieprasītākajām prasmēm 21. gadsimta darba
tirgū. Un vecāki arī no savas puses var veicināt šīs prasmes
apgūšanu jau no mazotnes, veidojot uz sadarbību vērstu vidi,
kurā
- katrs var brīvi izteikties,
- katram ģimenes loceklim (arī bērnam) ir iespēja darboties patstāvīgi, izdarīt savas izvēles un iesaistīties ģimenes kopējo lēmumu pieņemšanā,
- bērna ieguldījums tiek novērtēts.
“Lai attīstītu bērnā prasmi sadarboties, ir jāsāk ar spēju brīvi
izteikties, ko vislabāk panākt, jau agrīni ar bērnu daudz runājot
un lasot bērnam priekšā, lai attīstītu valodu. Arī ļaujot bērnam
aktīvi iesaistīties un komentēt,” skaidro psiholoģe Sabīne
Vilciņa.
Gan mazotnē, gan arī vēlāk ir svarīgi, lai bērns ar pārējiem
ģimenes locekļiem – vecākiem, brāļiem un māsām – dara kaut ko kopā.
Piemēram, kopīga mājas sakārtošana vai mašīnas nomazgāšana būs labs
sadarbības prasmju treniņš gan maziem, gan lieliem. Un jāmēģina
katru dalībnieku pēc kopīgi padarītā darba paslavēt, lai visi
iesaistītie sajustu, ka viņu ieguldījums ir novērtēts.
Un ļoti palīdzēt var tas, ka bērns darbojas kādā organizācijā vai komandu sportā, kur ir konkrēta aktivitāšu secība un iespēja aktīvi mācīties, fokusējoties uz sadarbību,” iesaka psiholoģe Sabīne Vilciņa.