Kā motivēt tīni sasniegumiem. Četri jauniešu tipi, četras pieejas
Bērnu audzināšanas procesā, jo īpaši, atvasei sasniedzot pusaudža vecumu, vecāki uzdod sev jautājumu “Kā vislabāk viņu motivēt?”, “Kas traucē mana bērna izaugsmei?”. Un bieži vien, labu vēlot, pielieto lielu spiedienu vai motivē bērnus tā, kā viņi motivētu paši sevi. Taču aizmirst – ne vienmēr vecāku un bērnu personības tipi sakrīt, un tas, kas motivē vienu, var būt vienaldzīgs vai sāpīgs citam.
Personīgās izaugsmes trenere Dace Briede-Zālīte stāsta par to, kā vecāki var palīdzēt bērniem sasniegt jaunas virsotnes, iedvesmot piepildīt sapņus un noticēt saviem spēkiem.
Bērna izaugsmi līdz vidusskolas beigšanai ļoti lielā mērā nosaka
ģimenes vērtību sistēma, sadarbības kvalitāte ar vecākiem un
ģimenes apstākļi. Tas pats nosaka arī bērna vērtību sistēmu, ar ko
viņš dzīvo līdz nākamajam savam dzīves periodam vai līdz nonāk
citā vidē, piemēram, citā pilsētā, augstskolā vai uzsāk pirmās
darba gaitas. “Es daudz laika pavadu, ciemojoties skolās
dažādos
Latvijas reģionos, un reizēm satieku bērnus, kas runā kā gados veci
cilvēki. Viņi vaino valsti visās likstās, netic savai nākotnei
un ir kopumā ļoti negatīvi noskaņoti. Pēc bērna teiktā var uzreiz
saprast ģimenes nostāju par vairākām lietām, jo bērni pārsvarā
tikai atskaņo savā ģimenē dzirdēto un pieredzēto. Tieši
pozitīvo viedokļu trūkums rada ierobežojošus uzskatus par savām
spējām. No tā sāk rasties apātija, neticība nākotnei, ko mēs
pieaugušie no malas tulkojam kā slinkumu vai
motivācijas trūkumu.” stāsta Dace Briede-Zālīte.
Bērna izaugsmi līdz vidusskolas beigšanai ļoti lielā mērā nosaka ģimenes vērtību sistēma, sadarbības kvalitāte ar vecākiem un ģimenes apstākļi. Tas pats nosaka arī bērna vērtību sistēmu, ar ko viņš dzīvo līdz nākamajam savam dzīves periodam vai līdz nonāk citā vidē, piemēram, citā pilsētā, augstskolā vai uzsāk pirmās darba gaitas
Četri dažādi jauniešu tipi, un kā viņus
motivēt
Lai atrastu īsto veidu, kā motivēt jaunieti sasniegumiem, ir
jāsaprot – katram vārds sasniegums nozīmē ko citu. Zināšanām
par personību tipiem šeit ir ļoti liela loma, lai rastu atbildi uz
mūžīgo jautājumu - kā motivēt?
Ar sacensības gara kultivēšanu var motivēt sasniedzējus –
jauniešus, kuriem ir svarīgi būt pirmajiem,
pamanītiem un labākajiem. Šiem jauniešiem ir svarīgi,
lai treneris vai skolotājs ir ļoti spēcīga personība, kas spēj
iedvesmot. Ja cilvēks, kas centīsies motivēt, nebūs
pārliecinošs, šādi jaunieši drīzāk izsmies viņu, nekā klausīsies
teiktajā.
Otrajā jauniešu grupā ir pieskaitāmas, tā saucamās,
sabiedrības dvēseles, kuras vislabāk ir motivēt,
uzslavējot par paveikto. Viņi paši ir ļoti aktīvi, taču ļoti
jūtīgi. Ja viņu darbu nenovērtē, šādiem bērniem ļoti ātri
pazūd motivācija.
Jaunieši, kas ir stabilitātes meklētāji,
kuriem galvenā motivācija būs stabilitāte un paredzamība. Uz
viņiem neiedarbojas sacensības, reitingi, skaļi pasākumi un liela
cīņa. Viņi labprātāk uzturas vidē, kur nav strīdu, lielīšanās,
sacensības, nav dalījuma ‘labajos’ un ‘vēl labākajos’. Ar
šiem bērniem ir jāatrod laiks izrunāties.
Jauniešu tips - zinātnieki jeb eksperti. Viņus
ieteicams motivēt, sniedzot atbalstu mācību vai olimpiāžu
mērķu sasniegšanai. Šādu jauniešu mērķi vienmēr ir ļoti
prātīgi apdomāti, aprēķināti un iepriekš izpētīti. Tāpēc pieaugušo
uzdevums ir atbalstīt viņus, kamēr tiek pieņemti lēmumi, jo
tos viņi pieņem ļoti ilgi.
“Lai arī cik ļoti gribam palīdzēt saviem bērniem, to varēsim
izdarīt tad, kad bērns būs pilnībā uzticējis savus sapņus
pieaugušajiem un kad pieaugušie nevis kritizēs, bet aizstāvēs bērna
sapņus. Diemžēl bieži vien gan vecāki, gan skolotāji netic
bērnu sapņiem, par ko arī nekautrējas atklāti pateikt
atvasei, ar ko sagrauj bērna motivāciju. Nevar cilvēks ar
nicinājumu vai kritiku motivēt! Pieaugušajiem jātic bērnam un
jātic viņa sapņiem, pretējā gadījumā jāuzņemas atbildība par bērnu
un jauniešu motivācijas trūkumu. Lai atkārtoti atrastu
iedvesmu, rodot situāciju vai cilvēku, kas ļaus noticēt
sev, var paiet ļoti ilgs laiks,” pieredzē dalās Dace.