Kā motivēt tīni sasniegumiem. Četri jauniešu tipi, četras pieejas

Bērnu audzināšanas procesā, jo īpaši, atvasei sasniedzot pusaudža vecumu, vecāki uzdod sev jautājumu “Kā vislabāk viņu motivēt?”, “Kas traucē mana bērna izaugsmei?”. Un bieži vien, labu vēlot, pielieto lielu spiedienu vai motivē bērnus tā, kā viņi motivētu paši sevi. Taču aizmirst – ne vienmēr vecāku un bērnu personības tipi sakrīt, un tas, kas motivē vienu, var būt vienaldzīgs vai sāpīgs citam. 

Ja ģimenē vecāki visā visā vaino valsti, arī bērns iemācīsies būt pasīvs un slinks.

FOTO: Shutterstock.com

Ja ģimenē vecāki visā visā vaino valsti, arī bērns iemācīsies būt pasīvs un slinks.

Personīgās izaugsmes trenere Dace Briede-Zālīte stāsta par to, kā vecāki var palīdzēt bērniem sasniegt jaunas virsotnes, iedvesmot piepildīt sapņus un noticēt saviem spēkiem.



Bērna izaugsmi līdz vidusskolas beigšanai ļoti lielā mērā nosaka ģimenes vērtību sistēma, sadarbības kvalitāte ar vecākiem un ģimenes apstākļi. Tas pats nosaka arī bērna vērtību sistēmu, ar ko viņš dzīvo līdz nākamajam savam dzīves periodam vai līdz nonāk citā vidē, piemēram, citā pilsētā, augstskolā vai uzsāk pirmās darba gaitas. “Es daudz laika pavadu, ciemojoties skolās dažādos
Latvijas reģionos, un reizēm satieku bērnus, kas runā kā gados veci cilvēki. Viņi vaino valsti visās likstās, netic savai nākotnei un ir kopumā ļoti negatīvi noskaņoti. Pēc bērna teiktā var uzreiz saprast ģimenes nostāju par vairākām lietām, jo bērni pārsvarā tikai atskaņo savā ģimenē dzirdēto un pieredzēto. Tieši pozitīvo viedokļu trūkums rada ierobežojošus uzskatus par savām spējām. No tā sāk rasties apātija, neticība nākotnei, ko mēs pieaugušie no malas tulkojam kā slinkumu vai motivācijas trūkumu.” stāsta Dace Briede-Zālīte.

 

Bērna izaugsmi līdz vidusskolas beigšanai ļoti lielā mērā nosaka ģimenes vērtību sistēma, sadarbības kvalitāte ar vecākiem un ģimenes apstākļi. Tas pats nosaka arī bērna vērtību sistēmu, ar ko viņš dzīvo līdz nākamajam savam dzīves periodam vai līdz nonāk citā vidē, piemēram, citā pilsētā, augstskolā vai uzsāk pirmās darba gaitas



Četri dažādi jauniešu tipi, un kā viņus motivēt
Lai atrastu īsto veidu, kā motivēt jaunieti sasniegumiem, ir jāsaprot – katram vārds sasniegums nozīmē ko citu. Zināšanām par personību tipiem šeit ir ļoti liela loma, lai rastu atbildi uz mūžīgo jautājumu - kā motivēt?

Ar sacensības gara kultivēšanu var motivēt sasniedzējus –  jauniešus, kuriem ir svarīgi būt pirmajiem, pamanītiem un labākajiem. Šiem jauniešiem ir svarīgi, lai treneris vai skolotājs ir ļoti spēcīga personība, kas spēj iedvesmot. Ja cilvēks, kas centīsies motivēt, nebūs pārliecinošs, šādi jaunieši drīzāk izsmies viņu, nekā klausīsies teiktajā.

Otrajā jauniešu grupā ir pieskaitāmas, tā saucamās, sabiedrības dvēseles, kuras vislabāk ir motivēt, uzslavējot par paveikto. Viņi paši ir ļoti aktīvi, taču ļoti jūtīgi. Ja viņu darbu nenovērtē, šādiem bērniem ļoti ātri pazūd motivācija.
 

Reklāma
Reklāma

Jaunieši, kas ir stabilitātes meklētāji, kuriem galvenā motivācija būs stabilitāte un paredzamība. Uz viņiem neiedarbojas sacensības, reitingi, skaļi pasākumi un liela cīņa. Viņi labprātāk uzturas vidē, kur nav strīdu, lielīšanās, sacensības, nav dalījuma ‘labajos’ un ‘vēl labākajos’. Ar šiem bērniem ir jāatrod laiks izrunāties.

Jauniešu tips - zinātnieki jeb eksperti. Viņus ieteicams motivēt, sniedzot atbalstu mācību vai olimpiāžu mērķu sasniegšanai. Šādu jauniešu mērķi vienmēr ir ļoti prātīgi apdomāti, aprēķināti un iepriekš izpētīti. Tāpēc pieaugušo uzdevums ir atbalstīt viņus, kamēr tiek pieņemti lēmumi, jo tos viņi pieņem ļoti ilgi.


“Lai arī cik ļoti gribam palīdzēt saviem bērniem, to varēsim izdarīt tad, kad bērns būs pilnībā uzticējis savus sapņus pieaugušajiem un kad pieaugušie nevis kritizēs, bet aizstāvēs bērna sapņus. Diemžēl bieži vien gan vecāki, gan skolotāji netic bērnu sapņiem, par ko arī nekautrējas atklāti pateikt atvasei, ar ko sagrauj bērna motivāciju. Nevar cilvēks ar nicinājumu vai kritiku motivēt! Pieaugušajiem jātic bērnam un jātic viņa sapņiem, pretējā gadījumā jāuzņemas atbildība par bērnu un jauniešu motivācijas trūkumu. Lai atkārtoti atrastu iedvesmu, rodot situāciju vai cilvēku, kas ļaus noticēt sev, var paiet ļoti ilgs laiks,” pieredzē dalās Dace.