Iesaka skolotājs: 10 padomi, kā izmantot mobilos telefonus mūsdienīgās mācību stundās
Skolotājiem Latvijā ir atšķirīgi uzskati par to, vai jaunās tehnoloģijas, tādas kā, piemēram, mobilie telefoni skolēniem traucē vai, tieši otrādi, palīdz mācīties labāk. Pļaviņu novada ģimnāzija un vēl deviņas citas skolas, piedaloties “Samsung Skola nākotnei" bezmaksas mācību programmā “Skolotājs 3.0” ir atradušas formu, kā jaunās tehnoloģijas mācību vidē izmantot gudri un jēgpilni.

FOTO: Shutterstock.com
Ierīču izmantošana dažādo mācību darbu, turklāt pilda arī vēl kādu būtisku funkciju – veicina komunikāciju starp skolotāju un skolēniem, palīdz viņiem iegūt tik nepieciešamo atgriezenisko saiti.
Apzinoties, ka mobilās ierīces ir svarīga mūsdienu skolēna dzīves
sastāvdaļa, četri uzņēmīgi Pļaviņu novada ģimnāzijas
skolotāji vienojušies, ka mobilās ierīces sevī ietver ne
tikai “uzmanības novērsēju”, bet arī lielu mācīšanās un mācīšanas
potenciālu. Tas mudinājis viņus piedalīties “Samsung Skola
nākotnei” apmācību programmā.
Skolotāju komanda iesaka 10 pašu izmēģinātas, vienkārši īstenojamas
idejas, kā mobilais telefons mācībās kļūst par palīgu:
Saziņas konts
Izveidojiet mobilās ziņapmaiņas rīkā what’sApp klases kontu, kur
skolotājs ir diskusiju iniciators un visi klases skolēni –
dalībnieki. Tas palīdzēs ātri un vienkārši apmainīties ar
informāciju. Piemēram, matemātikas stundas beigās skolotājs aicina
bērnus novērtēt stundu, ierakstot what’sApp kontā komentāru par to,
kas patika vai nepatika, vai kas nebija skaidrs. Tādējādi skolotājs
no saviem skolēniem saņem tūlītēju atgriezenisko saiti un nākamo
stundu var organizēt, ņemot vērā skolēnu ieteikumus. Arī skolēni
redz viens otra komentārus.
Uzfilmē uzdevuma risināšanas gaitu
Skolotājs ar mobilo telefonu uzfilmē video, kurā izskaidro uzdevuma
risināšanas gaitu. Kaut ko līdzīgu var redzēt interneta vietnē
macibuvideo.lv. Šāda pieeja
palīdz skolēniem, kas slimības vai kāda cita iemesla dēļ nav
varējuši piedalīties nodarbībā klātienē. Īpaši aktuāli tas var būt
jaunas mācību vielas apgūšanas sākumā.
Liec lietā projektu nedēļā
Bērni jaunu informāciju visātrāk apgūst darbībā, nevis tikai
klausoties. Tādēļ dodiet skolēniem uzdevumu ar mobilo telefonu
uzfilmēt video par noteiktu tematu, piemēram, projektu nedēļas
ietvaros, lai citi bērni šo tematu varētu labāk iepazīt.
Nofotografē nepazīstamu augu
Dabas zinību stundā doieties pastaigā, katra skolēna uzdevums ir
nofotografēt vismaz vienu aizsargājamo augu (nepazīstamu puķi,
krūmu u.tml), internetā atrast tā nosaukumu un nosūtīt skolotājam
informāciju kopā ar fotoattēlu. Vai arī atrast šo augu, skatoties
uz telefonā no skolotāja saņemtu fotoattēlu.
Trenē telpisko domāšanu
Matemātikas stundās teksta uzdevumu risināšanā labi palīdz mobilo
telefonu aplikācijas, ar kuru palīdzību skolēni veido animācijas
filmiņas, lai attēlotu uzdevuma norisi. Šāds telpisks uzdevuma
izklāsts īpaši sākumskolas bērniem palīdz vieglāk uztvert uzdevumu
un arī attīsta loģisko domāšanu.
Izmanto speciālās aplikācijas
Sākumskolai noderīga būs latviešu izstrādātā ābecītes
aplikācija.
Telefons - hronometrs
Sporta nodarbībās mobilos telefonus var ērti izmantot hronometra
vietā, veicot kādus izturības vingrinājumus, kā arī skrienot krosu,
tos var lietot ātruma un veiktā attāluma mērīšanai.
Mācies svešvalodas
Svešvalodu veiksmīgai apguvei ir pieejamas dažādas mobilās
aplikācijas, ar kuru palīdzību bērni apgūst gan vārdu pareizu
rakstību, gan izrunu, turklāt nezināmajiem vārdiņiem nozīmi palīdz
izprast attēli. Pļaviņu skola šādas aplikācijas ir veiksmīgi
izmantojusi vācu valodas stundās.
Pierakstu papīra vietā
Telefonu var izmantot kā interaktīvu tāfelīti, tas aizvieto
papīru.
Datora vietā
Mobilais telefons vai planšete bērniem šķiet pievilcīgāki par
stacionāro datoru. Ja bērniem uzdodat uzdevumus, kas risināmi
mobilajos telefonos, viņi labprāt tos sāk pildīt jau skolā,
izmantojot brīvos brīžu, kurus citkārt būtu pavadījuši, spēlējot
spēlītes.
Pļaviņu novada ģimnāzijas mentore un UNESCO Latvijas Nacionālās
komisijas Izglītības sektora vadītāja Ilze Dalbiņa pozitīvi vērtē
to, ka skolas komanda radusi iespēju radoši izmantot mobilos
telefonus dažādu mācību stundu laikā: gan svešvalodu nodarbībās,
gan sākumskolas priekšmetu apguvē, dabas zinībās un pat matemātikā.
Viņa uzsver: “Mobilo telefonu izmantošanas iespējām mācību stundās
paveras faktiski neierobežotas iespējas: fotografēšana, filmēšana,
dalīšanās ar informāciju un daudzveidīgu aplikāciju izmantošana ir
tikai daži no piemēriem. Šo ierīču izmantošana dažādo mācību darbu,
turklāt pilda arī vēl kādu būtisku funkciju – veicina komunikāciju
starp skolotāju un skolēniem, palīdz viņiem iegūt tik nepieciešamo
atgriezenisko saiti.”
““Samsung Skola nākotnei” mūs mudināja diskutēt par to, kas ir
pārmaiņas, ar ko tās sākas. Ciešā sadarbībā ar citām skolām un
saviem menoriem, attīstījām un pilnveidojām savu pārmaiņu projektu
– ieviest mobilo ierīču lietošanu ikdienas mācībās. Varam par to
pateikties pārējām skolu komandām un mentoriem – jūtamies, ka esam
daudz tuvāk mūsu vīzijas un plāna – mūsdienīgākas un skolēniem
tuvākas ikdienas – realizācijai.,” komentē Rita Pole.