Cik daudz bērnam vajadzētu prast lasīt, pabeidzot bērnudārzu
Ja bērnam lielās skolas durvis būs jāver jau septembrī, vecāki mēdz jautāt, vai un cik labi mazajam skolēnam jāprot lasīt. Atbildi uz šo jautājumu sniedz logopēde Sandra Štrause.
„Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām” [1]
paredz, ka bērns, kurš pabeidz pirmsskolas izglītības iestādi,
„lasa vārdus un vienkāršus teikumus atbilstoši savām spējām”. Tas
nozīmē, ka nav striktu vadlīniju, cik labi bērnam būtu jālasa,
uzsākot skolas gaitas. Taču realitāte ir tāda, ka bērnam būs
vieglāk, ja zināmas iemaņas lasītprasmē viņam būs.
Ko bērnam vajadzētu prast, pabeidzot bērnudārzu?
- Pazīt un nosaukt visu alfabēta burtu skaņas – gan lielos, gan mazos burtus.
- Nosaukt (noteikt) pirmo skaņu vārdā, piemēram, „māja” – „m”, „puķe” – „p”, „egle” – „e”.
- Nosaukt katru skaņu vārdā, piemēram, „ezis” – „e”, „z”, „i”, „s”, „ola” – „o”, „l”, „a”.
- Lasīt zilbes, īsus vārdus. Ja bērns zina burtus, jāmāca zilbot vārdus, piemēram, „mā-ja”, „pe-le”. Ja lasa vārdus, bērnam ir jāsaprot, ko viņš ir izlasījis, – galu galā tā ir lasīšanas funkcija.
- Lasīt nevārdus (vārdi bez jēgas, nozīmes), piemēram, „tal”, „vans”, „ilab”. Ja lasa nevārdus, uzdevums nav saprast, bet jāmāk salikt skaņas kopā jeb dekodēt.
- Veidot stāstījumu par attēliem, priekšmetiem. Stāstījumam nav jābūt garam, pietiek pat ar diviem nelieliem teikumiem.
- Pareizi izrunāt visu burtu skaņas. Ja bērns visus burtus, skaņas neizrunā pareizi, vasara pirms skolas ir pēdējais brīdis, kad to labot, strādājot pie logopēda.
- Rakstīt drukātos burtus, vārdus.
- Lai arī bērnudārzā rokas trenēšanas nolūkā mācās rakstīt arī rakstītos burtus, aizejot uz skolu, jāprot rakstīt drukātiem burtiem. Sākot pirmo klasi, bērniem salīdzinoši daudz būs jāraksta burti, vēlāk arī vārdi. Un tā būs kā atkārtošana un prasmju nostiprināšana.
- Saprast teikuma uzbūvi. Vārds + vārds + vārds = teikums.
- Saprast, ka teikuma beigās liekama pieturas zīme.
- Pareiza zīmuļa, pildspalvas turēšana. Vai bērns pareizi tur
zīmuli, lielā mērā atkarīgs no tā, cik daudz bērns ir rāpojis agrā
bērnībā. Jo ilgāk rāpo, jo labāk attīstās tie muskuļi, kas
nepieciešami rakstāmpiederuma turēšanai. Ja pirkstu muskulatūra nav
attīstīta, tad pie tā vajadzētu piestrādāt, veicot darbiņus sīkās
motorikas attīstīšanai. (Par šo tēmu lasi žurnāla „Mammām un
Tētiem. Bērnudārznieks” 2. numurā rakstu „Sīkā motorika – valodas,
koordinācijas un prāta attīstībai”.)
Ja bērnam burtu pazīšana galīgi neveicas
Ja līdzšinējais izglītības process rāda, ka bērnam ar burtu un
lasīšanas apguvi neiet gana raiti, šie signāli jāuztver nopietni.
Logopēde Štrause stāsta: ja bērnam ir mācīšanās traucējumi, parasti
ap piecu gadu vecumu var jau nojaust par to esamību. „Esmu
novērojusi, ka no sešdesmit viena gada pirmsskolas beidzējiem
vidēji četriem pieciem bērniem ir kādi ar lasīšanu un/vai
rakstīšanu saistīti mācību traucējumi. Tos 2. klases vidū
diagnosticē kā disleksiju, disgrāfiju vai dispraksiju,” stāsta
speciāliste.
Psihologi uzsver, ka bērniem vasarā nedrīkst likt strādāt. Tas nozīmē, ka vasarā nevienam bērnam nebūtu jānodarbojas ar mācīšanos.
Disleksija ir neirobioloģiskas izcelsmes specifisks mācīšanās traucējums. To raksturo grūtības precīzi un/vai tekoši izlasīt vārdus un vājas pareizrakstības prasmes. Šīs grūtības parasti nosaka deficīts fonoloģiskajās prasmēs. Lasīšanas grūtības bieži ir negaidītas, salīdzinot ar citām cilvēka kognitīvajām spējām un labu, vecumam atbilstošu apmācību. Disleksijas sekundārās sekas var ietvert grūtības saprast lasīto un samazinātu lasīšanas pieredzi, kas savukārt ietekmē vārdu krājuma attīstību un vispārējās zināšanas. [2]
Disgrāfija ir daļēja spēja vai pilnīga nespēja atcerēties, kā rokrakstā jāveido noteikti alfabēta vai aritmētiskie simboli. Disgrāfija bieži saistīta ar disleksiju, jo bērns burtus veido apgriezti vai ačgārnā secībā.
Dispraksija ir stāvoklis, kad smadzenēm ir
grūtības plānot un koordinēt ķermeņa kustību, izraisot to, ka bērns
nespēj uzturēt līdzsvaru, stāju un dažreiz viņam ir pat grūtības
runāt. Bērni ar dispraksiju spēj atkārtot to, ko viņiem pasaka
priekšā, bet vēlāk smadzenes pašas nespēj skaņas salikt pareizā
secībā. [3]
Robi zināšanās un prasmēs. Vai sasteigt
vasarā?
Ne velti psihologi uzsver, ka bērniem vasarā nedrīkst likt strādāt.
Tas nozīmē, ka vasarā nevienam bērnam nebūtu jānodarbojas ar
mācīšanos. Protams, ikviena bērna sūtība ir augt, attīstīties un
uzsūkt zināšanas. Un tas notiek neapzināti. Kad bērns uzdod
jautājumu un saņem atbildi, viņš mācās. Kad bērns izmēģina kādu
jaunu nodarbi, viņš mācās. Kad bērns pirms aizmigšanas klausās
pasaku, arī tad viņš mācās. Citiem vārdiem sakot, ja bērnam ir
nepieciešams pirms skolas pilnveidot kādas prasmes vai papildināt
zināšanas, tam jānotiek nemanāmi – rotaļu veidā, caur izklaidi un
spēli.
Cik daudz būs jāspēj izlasīt pēc 1. klases?
Lai arī izglītības standarts nenosaka striktas vadlīnijas, kādā
līmenī jābūt lasītprasmei, beidzot 1. klasi, ir skolas, kurās
lasīšanas ātruma pārbaudes tiek veiktas, lai labāk saprastu bērna
attīstības progresu.
Parasti uzskata, ka septiņus gadus vecam bērnam būtu jāspēj izlasīt
ap 40 vārdiem minūtē, astoņus gadus vecam – ap 60 vārdiem minūtē,
bet deviņus gadus vecam bērnam jāspēj izlasīt jau ap 80 vārdiem
minūtē [4]. Un svarīga ir ne tikai spēja izlasīt, bet lasīto arī
saprast. Šo paņēmienu bieži izmanto skolās, bet vecāki to var
lietot arī mājās. Lai iegūtu aptuvenu priekšstatu par to, cik daudz
vārdu minūtē bērns var izlasīt, parasti uzdod skaļi lasīt vienu
minūti.
Zināšanai!
Šobrīd Latvijā ir pieejams īpašs logopēdijas tests (DIBELS Next),
kas ļaus precīzi diagnosticēt specifiskos lasīšanas traucējumus, kā
arī novērtēt bērna reālās zināšanas. Tests paredz iespēju to veikt
atkārtoti pēc noteikta perioda, tādējādi vērtējot bērna progresu.
Un tests nav vērsts tikai uz logopēdiskām prasmēm, bet ir
vispārējs, domājot par bērna gatavību skolai.
Izmantotā literatūra
1. Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības
vadlīnijām. Pieejams šeit.
2. http://www.disleksija.lv/disleksija
3. What is Dyspraxia and How to Treat It? Pieejams:
https://lv.ahealthportal.com/25662-what-is-dyspraxia-and-how-to-treat-it
4. Skolēnu lasītprasme un vārdu atpazīšana. Pieejams:
https://www.lu.lv/fileadmin/user_upload/lu_portal/projekti/redze/9_EKassaliete_Vardu_atpazisana.pdf
5. Tūbele, Sarmīte. Skolēna runas attīstības
vērtēšana. Rīga: RaKa, 2002.