Padomi, kas jāievēro, ja gribi ziedot apģērbu

Pusei Latvijas iedzīvotāju mājās stāv līdz 10 apģērba vienībām, kas nav vilktas vismaz gadu, vairāk nekā trešdaļai – skapī nelietotas glabājas vismaz 10 līdz 50 apģērba vienību; 51% sabiedrības apģērbu ziedo labdarībai – tā noskaidrots t/c “Alfa” aptaujā*. Diemžēl daudzi labdari neaizdomājas par ziedošanai nododamā apģērba kvalitāti, kā rezultātā aptuveni piektdaļa ziedojumu uzreiz nonāk atkritumos.

Ikviens tiek aicināts nodot nevajadzīgās, bet kvalitatīvās mantas -  apģērbu, apavus, bērnu lietas, traukus, grāmatas un sadzīves priekšmetus

FOTO: Shutterstock.com

Ikviens tiek aicināts nodot nevajadzīgās, bet kvalitatīvās mantas - apģērbu, apavus, bērnu lietas, traukus, grāmatas un sadzīves priekšmetus

T/c “Alfa” ir viena no populārākajām lietoto mantu nodošanas vietām Rīgā, pateicoties sadarbībai ar labdarības organizāciju “Otrā elpa” (OE). Ziedojumu apmērs pēdējos mēnešus ir saglabājies augsts: aprīlī t/c ziedotas 9,66 tonnas mantu (apģērbs, aksesuāri, mājas lietas u.c. mantas), savukārt maijā 10,22 tonnas, kas ir par 6,28% vairāk nekā šajā mēnesī pērn. 

 

Kāpēc ziedojamā apģērba kvalitāte ir tik būtiska?

Tas ir nozīmīgs faktors optimālai resursu izmantošanai un veiksmīgai labdarības organizācijas darbībai. Piemēram, pagājušā gada laikā labdarības organizācija OE saņēmusi 1,3 milj. mantu vienību, tai skaitā arī apģērbu, bet apmērām 109 tonnas no ziedotā apģērba tika utilizētas neatbilstošas kvalitātes dēļ, radot organizācijai liekus izdevumus vairāk nekā 8000 EUR apmērā. Aptuveni 15-20% OE ziedotā apģērba tiek nogādāti atkritumu poligonos, tādējādi samazinot labdarībai novirzīto līdzekļu apmēru.

 

“Sabiedrība labdarībai ir atvērta, tomēr vēlme citiem dāvāt novalkātu apģērbu un nespēja atteikties no kvalitatīva apģērba, kas lieki glabājas skapī, arvien ir aktuālas problēmas, kas saistās ar patērētāju ieradumiem. Kā noskaidrojām aptaujā, 22% iedzīvotāju nav pārliecināti par savām spējām noteikt, vai apģērbs ir piemērots tālākai nēsāšanai, tostarp ziedošanai. Tas arī veicina neērtās situācijas starp “dāvanas” sniedzēju un saņēmēju. Sabiedrības izglītošanai, attieksmes un izpratnes veidošanai esam apkopojuši trīs gavenos parametrus, kas var palīdzēt noteikt apģērbu kvalitāti, pirms to nodod labdarībai,” stāsta t/c “Alfa” vadītāja Liene Apine, atbalstot ideju par mantu otro mūžu un labdarības nozīmību.

 

Trīs galvenās pazīmes, kas liecina, ka apģērbu var droši ziedot labdarībai:

    1) tas ir tīrs, nenonēsāts un lietošanas kārtībā;

    2) apģērbam nav ielāpu vai caurumu;

    3) apģērbs ir tādā stāvoklī, kādu nebūtu kauns nēsāt pašam, izejot sabiedrībā.

 

Labdarības organizācija “Otrā elpa” izveidojusi izglītojošu video ziedotgribētājiem: 

 

Reklāma
Reklāma

 

“Vienpadsmit pastāvēšanas gados OE ir ziedojusi 148 000 EUR aptuveni 100 dažādu sociālo un vides projektu realizācijai. Citām organizācijām visā Latvijā nododam vairāk nekā pusi no visiem saņemtajiem ziedojumiem. Tikai pavisam neliela daļa tūlītējai lietošanai nederīga apģērba var rast otru saimnieku, kas gatavs to pāršūt vai uzlabot atkārtotai izmantošanai. Priecājamies par veiksmīgo sadarbību ar t/c “Alfa” un sniegto artavu ziedošanas kultūras attīstībā un modes ilgtspējas veicināšanā, esam pateicīgi arī visiem atbildīgajiem labdariem,” stāsta labdarības organizācijas “Otrā elpa” dibinātāja un priekšsēdētāja Elīna Neilande.

 

 

Kā parasti tiek izmantots apģērbs, ko nevalkājam? 

Vairums iedzīvotāju (69%) ilgstoši nevalkātajam apģērbam cenšas rast kādu pielietojumu. 51% to nodod labdarībai, 48% - draugiem un radiem,  42% cilvēku to izmanto saimniecībā, 19% - izmet miskastē, 12% - nodot otrreizējai pārstrādei, 10% - pārdod, 7% - atdod dzīvnieku patversmei. Tomēr trešdaļa (31%)  iedzīvotāju izvēlas šādu apģērbu turpināt glabāt skapī ar domu, ka tas reiz noderēs.  

 

 

Ikviens interesents tiek aicināts nodot nevajadzīgās, bet kvalitatīvās mantas -  apģērbu, apavus, bērnu lietas, traukus, grāmatas un sadzīves priekšmetus OE ziedojumiem paredzētajā mantu kastē t/c “Alfa” stāvlaukuma otrajā stāvā. Lielākus priekšmetus iedzīvotāji aicināti nogādāt uzreiz labdarības veikalos.

 

 

*Aptauju pēc t/c “Alfa” pasūtījuma periodā no 2020. gada 10. līdz 16. martam veica mediju aģentūra OMD, izmantojot interneta aptaujas metodi (CAWI). Aptaujā piedalījās 763 respondentu vecumā no 18 līdz 74 gadiem.