Bauda acīm: pēdējo piecu gadu modīgākās filmas un seriāli
Tērpi, nenoliedzami, ir būtiska kino sastāvdaļa. Mode ne tikai piešķir noskaņu un papildina sižetu, bet arī sniedz iedvesmu un pat izziņu. Lūk, pēdējās piecgades modīgākās filmas un seriāli garajiem rudens vakariem!

FOTO: Mammamuntetiem.lv
Seriāls "The Crown". (Foto: ddp images/Capital Pictures / Vida Press)
Favorīte
(The Favourite, 2018)
Režisors: Jorgs Lantimos. Lomās: Olīvija Kolmane, Emma Stouna,
Reičela Vaisa un citi.
Filmas sižets norisinās 18. gadsimta Anglijā, kad troni ieņem vārgā karaliene Anna, bet valsti viņas vietā pārvalda tuva draudzene, lēdija Sāra. Anglijā ierodas Sāras māsīca Ebigeila, kura meklē nodarbošanos, tomēr drīz vien abu māsīcu attiecības tiek pārbaudītas.
Filmas kostīmi, netiecoties kļūt par vēsturisku modes liecību,
tapa sešu nedēļu laikā. Tērpi ir mazāk dekoratīvi, radīti no
pieejamiem mūsdienu audumiem un neierasti melnā un baltā krāsu
paletē. Virtuves strādnieku kostīmi pašūti no krāmu tirgos iegādāta
džinsa. “Mēs neradījām vēsturisku kino. Ar siluetiem viss ir
kārtībā, bet audumu izvēlē bijām radoši. Tie nebija autentiski, bet
gan gudri veidoti. Apdare un citas ekstras lielākoties tika
vienkārši pielīmētas,” atklāj filmas kostīmu māksliniece Sendija
Pauela.
Marija, Skotijas karaliene
(Mary, Queen of Scots, 2018)
Režisore: Džosija Rūrka. Lomās: Sērša Ronana, Margo Robija un
citi.
Marijas I Stjuartes mēģinājums no troņa gāzt savu māsīcu
Elizabeti I, kas rezultējas gadiem ilgā apcietinājumā, gaidot
nāvessodu.
Apzinoties mākslinieciskās, kontekstuālās un budžeta robežas,
filmas kostīmu dizainere Aleksandra Bairna nolēma izmantot džinsa
audumu. Jā, tas neatbilst laikmetam, tomēr tā praktiskā puse
Skotijas lietū un vētrā ir neaizstājama. Tāpat džinsa urbānais
raksturs filmai piešķir mūsdienīgāku noskaņu. “Es nestrādāju pie
dokumentālās filmas, un mans darbs ir palīdzēt izstāstīt stāstu,”
rezumē māksliniece.
Kronis
(The Crown, sākot no 2016. gada; četras sezonas)
Autors: Pīters Morgans. Lomās 1. sezonā: Klēra Foja, Mets Smits,
Vanesa Kirbi un citi.
Sākot darbu pie vērienīgā seriāla par Lielbritānijas karalienes
Elizabetes II valdīšanas laiku, Pīters Morgans saprata – lai arī
cik precīzi tiks atspoguļoti vēsturiskie fakti, tie zaudēs nozīmi,
ja neizskatīsies atbilstoši. Karalienes Elizabetes II greznos
tērpus Kroņa pirmajai sezonai veidojusi trīskārtējā Emmy balvas
ieguvēja un seriāla Troņu spēle kostīmu autore Mišela Kleptone.
“Izmantot vintāžas izstrādājumus nevarējām, jo nav iespējams
atrast kostīmus, kas būtu tik skaisti, lai būtu piemēroti karaļņama
atveidošanai. Izlēmām, ka 80–90 procentus no Elizabetes garderobes
radīsim paši.” Pūles atmaksājās – stila žurnāls Harper’s Bazaar
2017. gada decembrī uz izdevuma vāka retoriski vaicāja: Is
Royalty-Inspired Fashion The Hottest Trend Right Now? (Vai
karaļnama iedvesmota mode ir šobrīd karstākā tendence?)
Nesen uz ekrāniem nonākusi seriāla ceturtā sezona, un tērpiem
joprojām tiek pievērsta īpaša uzmanība.
Atvainojiet par traucējumu
(Sorry to Bother You, 2018)
Režisors: Būts Railijs. Lomās: Lakīts Stenfīlds, Tesa Tomsone un
citi.
Komisks stāsts par kādu afroamerikāņu vīru, kurš, sākot strādāt telemārketinga uzņēmumā, veicot zvanus, izmanto baltādainiem cilvēkiem raksturīgu akcentu, lai gūtu lielākus panākumus darbā, un krīt alkatības skavās. Filmā vizualizēta mūsdienu Kalifornijas alternatīvā realitāte, kas atsauc atmiņā septiņdesmitos un astoņdesmitos gadus.
Pārsteidzošā misis Meizela
(The Marvelous Mrs. Maisel, sākot no 2017. gada; trīs
sezonas)
Autore: Eimija Šērmana Palladino. Lomās: Reičela Brosnahana un
citi.
Komēdijseriāla darbība norisinās Ņujorkā piecdesmito gadu beigās un sešdesmito gadu sākumā, un tā galvenā zvaigzne ir mājsaimniece Mirjama Meizela, kura atklāj, ka viņai ir komiķes talants. Tā vietā, lai atjaunotu attiecības ar bijušo vīru, sieviete sāk veidot stand-up komiķes karjeru.
Lai gan misis Meizelas tērpi atspoguļo tā laika augstākās
sabiedrības lēdijas garderobi – kuplas kleitas, augstpapēžu apavi
un mēteļi dārgakmeņu krāsās –, tiem izdodas graut mūžsenos
priekšstatus par sievišķību un paklausību.
90. gadu vidū
(Mid90s, 2018)
Režisors: Džona Hills. Lomās: Sanijs Suličs, Ketrīna Voterstone un
citi.
Filma vēsta par deviņdesmito gadu Kalifornijas skeiteru kustību, par 13 gadus veco skeiteri Stīviju no Losandželosas. Šajā gadījumā stils nav tikai fons, tas ir arī mūsdienu ielu modes apsēstības spogulis – ar maisveidīgiem, logotipiem rotātiem T krekliem, platām biksēm un pārlieliem, neglītiem snīkeriem. Šķietami vienkārši džinsi un T krekli no tā laika aktuālākajiem skeiteru modes zīmoliem vai to kopijām, kas šodien lielākoties vairs neeksistē, piemēram, Menace un Kools, labi kalpo, lai iekapsulētu ēru.
Svelme
(Glow, sākot no 2017. gada; trīs sezonas)
Autori: Lisa Flehiva un Kārlija Menča. Lomās: Elisona Brī, Betija
Gilpina, Sidella Noela un citi.
Kad galvenajai varonei neizdodas piepildīt sapni par aktrises karjeru un kārtējais mēģinājums beidzas ar fiasko, viņa nolemj izmantot iespēju piedalīties sieviešu kastingā uz reslinga šovu G.L.O.W.
Šis Netflix seriāls ekrānos atgriezis astoņdesmito gadu modi ar
mammu stila džinsa biksēm ar augstu jostasvietu, legingiem, lieliem
auskariem, velūru un adītām vestēm. “Astoņdesmitajos gados bija
jocīga un ne vienmēr loģiska mode. Glow neatspoguļo pārspīlētu
šiku, bet gan piezemētu un strādājošās klases stilu,” skaidro
kostīmu māksliniece Beta Morgana.
Reiz Holivudā
(Once Upon a Time in Hollywood, 2019)
Režisors: Kventins Tarantino. Lomās: Breds Pits, Leonardo Di
Kaprio, Margo Robija, Als Pačīno un citi.
Filmas darbība norisinās Losandželosā 1969. gadā, hipiju ēras ziedu laikos. Bijusī televīzijas vesternu zvaigzne Riks Daltons un viņa ilggadējais triku dublieris Klifs Būts cenšas izsisties strauji mainīgajā Holivudas kino industrijā.
Režisora veltījums Holivudas zelta laikmeta izskaņai labi nolasāms arī kostīmos. Aktieri tēpušies oriģinālos vintāžas izstrādājumos, turklāt katram tēlam ir savs modes talismans.
Piemēram, Leonardo di Kaprio atveidotajam Rikam Daltonam tas ir
monogrammas medaljons un jostas sprādze, Margo Robijas varonei
Šeronai Teitai – viņas rotaslieta.
“Detaļas ir svarīgas, tās palīdz veidot tēla slāņus. Es ceru, arī
aktieriem ieiet tēlā,” stāsta kostīmu māksliniece Arianne
Filipsa.
Džokers
(Joker, 2019)
Režisors: Tods Filips. Lomās: Vākins Fīnikss, Roberts De Niro,
Frensisa Konroja un citi.
Arturs Fleks ir vīrs, kurš cenšas atrast savu vietu pilsētas sašķeltajā sabiedrībā. Dienā strādājot par klaunu gadījuma darbos, bet vakaros cenšoties kļūt par atzītu stand-up komiķi, viņš nonāk pie atziņas, ka izjokots tiek viņš pats. Ierauts vienladzības un nežēlības cikliskajā esamībā, Arturs pieņem vienu sliktu lēmumu, kas aizsāk ķēdes reakciju viņa transformācijā par ikonisko Gotemas ļaundari – Džokeru.
Kostīmu mākslinieks Marks Bridžess radījis spilgtu, bet padrūmu astoņdesmito gadu stila kostīmu krāsu paleti un akcentē tēla analīzes nepieciešamību: “Tērpi ir rakstura studiju rezultāts. Domāju par to, kāds bija Artūrs; viņš strādāja nožēlojamu darbu, bija bez naudas un dzīvoja kopā ar mammu. Mazgājot veļu, viņš, visticamāk, visu izmazgāja vienā piegājienā kopā ar mammas drēbēm. Viss, kas viņam ir mugurā, ir no vidusskolas laikiem un mētājas viesistabas kaktā. Tas nosaka stila izvēli un, protams, tas, ka cenšamies radīt mākslas darbu.”
Eksplozīvā blondīne
(Atomic Blonde, 2017)
Režisors: Deivids Leičs. Lomās: Šarlīze Terona, Džeimss Makavojs un
citi.
Aukstā kara beigas Vācijā, spiegu spēles un vardarbība.
Neraugoties uz skarbo raksturu, šī filma jāredz katrai fešionistai.
Kostīmu māksliniece Sindija Evansa ir gājusi uz visu banku, un
galvenā varone Lorēna Brotona (Šarlīze Terona) valkā astoņdesmito
gadu modes oriģinālus – vintāžas Christian Dior, Burberry trenčus,
John Galliano vinila mēteļus, Stuart Weitzman zābakus un Martin
Margiela kostīmus. “Izpētot Helmuta Ņūtona astoņdesmito gadu
fotogrāfijas, mani piesaistīja to spēcīgais un vienlaikus
jutekliskais raksturs. Filmas mantra ir būt cool, pacelt
garastāvokli un to uzturēt paaugstinātā stilistiskā stāvoklī,”
skaidro kostīmu māksliniece.
Kaut kas nedzirdēts!
(Absolutely Fabulous, 2016)
Režisore: Mendija Fletčere. Lomās: Dženifera Saundersa, Džoanna
Lumlija un citi.
Filmā pārtapis seriāls par alkoholiķi Ednu un viņas draudzeni Patrīciju, un abu piedzīvojumiem, lielākoties dzērumā. Sievietes ir modes upuri un abas uzskata, ka viņām piestāv jebkas, pat ja tas ir pāris izmērus par mazu. Tērpi no zīmoliem Stella McCartney, Giles Deacon, Vivienne Westwood, Erdem, Chloe, Saint Laurent, Miu Miu un pat Vetements!
Filmas kadros redzams arī dizainers Žans Pols Gotjē un modeļu
plejāde: Džordana Dana, Sukija Vaterhausa, Lara Stouna, Aleksa
Čanga un Keita Mosa. “Es izlūdzos, aizņēmos un zagu,” par apģērbu
sagādi iesmej kostīmu dizainere Rebeka Heila, kurai filmas
vajadzībām izdevies iegūt tērpus no vadošajiem modes namiem un pat
piesaistīt dizaina studentus no Austrumlondonas universitātes.
Nogalināt Īvu
(Killing Eve, no 2018. gada; trīs sezonas)
Autore: Fēbe Volere-Bridža. Lomās: Džodija Komere, Sandra Ou, Fiona
Šova un citi.
Seriālā, ko žurnāls Vogue atzinis par stilīgāko, satikušās divas
sievietes no dažādām pasaulēm – aukstasinīga slepkava un
izmeklētāja. Scenārija pamatā ir britu rakstnieka, žurnālista Lūka
Dženingsa novele Kods Villanelle četrās daļās.
Galvenā varone nav ēnā, bet gan centrā ar aktuālās modes paraugiem
no Burberry, Chloe, Dries van Noten, Balenciaga un Molly Goddart.
Tas ir viņas veids, kā sevi apbalvot par slepkavībām – dārgi
iepirkties.
Pasakaini bagāti
(Crazy Rich Asians, 2018)
Režisors: Džons M. Ču. Lomās: Konstance Vū, Henrijs Goldings, Džemma Čana un citi.
Pēc Kevina Kvana romāna Traki bagātie aziāti (izdevniecība Zvaigzne ABC grāmatu izdevusi arī latviešu valodā) motīviem uzņemtā filma pārsteidz ar vērienu un pilnīgi citas realitātes demonstrāciju.
Superbagātie Singapūras iedzīvotāji ik sezonu, acis
nepamirkšķinot, iegādājas sešciparu skaitļu vērtas augstās modes
kleitas. Filma demonstrē šo savādo pasauli, kurā apģērbs kļūst par
galvenās varones Reičelas pašapziņas celšanas paņēmienu. Precīzāk,
tieši pūderzilā (aizlienētā) Marchesa zīmola kleita.
Šittas Krīka
(Schitt’s Creek, no 2015. gada; sešas sezonas)
Autori: Jūdžins Levijs un Dens Levijs. Lomās: Jūdžins Levijs,
Katrīne O’Hara, Dens Levijs, Annija Mērfija un citi.
Turīgā Rouzu ģimene bankrotē un ir spiesta pārcelties uz mazu pilsētiņu – Šittas Krīku, kuru savulaik iegādājās kā joku. Nu, dzīvojot motelī kopā ar saviem pieaugušajiem bērniem, Džonijam un Moirai nākas pielāgoties dzīvei bez naudas un vienam ar otru.
Spītējot likstām, Moira nespēj atteikties no savām zīmolu
Balenciaga, Alexander McQueen un Rick Owens modes pērlēm. Bieži tās
valkājot ar krāsainām parūkām, platformas zābakiem un efektīgām
rotaslietām, viņa, lai arī dažkārt izskatās smieklīgi, dara visu,
lai nepazaudētu savu būtību jaunās vides un praktisku apsvērumu
dēļ. Lūk, īstas fešionistas apņemšanās!
Oušena astoņnieks
(Ocean’s Eight, 2018)
Režisors: Gerijs Ross. Lomās: Sandra Buloka, Keita Blanšeta, Anna
Hetaveja, Mindija Kalinga, Sāra Paulsona, Rianna, Helēna Bonema
Kārtere, Awkwafina.
Oušena bandas sieviešu rimeiks ar lieliska zvaigžņu ansambļa piedalīšanos. Filma vēsta par rotaslietu zādzību slavenajā Ņujorkas Kostīmu institūta gada ballē, un tajā piedalās reāli tās apmeklētāji – TV šovu zvaigzne Kima Kardašjana, tenisiste Serēna Viljamsa, modele Džidži Hadida un citi.
Taču tas ir nieks salīdzinājumā ar to, ko paveikusi filmas
kostīmu dizainere Sāra Edvardsa. Radīti neskaitāmi tērpi astoņām
filmas galvenajām varonēm. Piemēram, aktrise Keita Blanšeta
pārģērbās 45, Sandra Buloka – 65 reizes. Helēnas Bonemas Kārteres
atveidotajam tēlam – dizainerei – un viņas modes skatei māksliniece
radījusi 50 tērpus.
Autors: Anita Sedliņa
Avots: Žurnāls "OK!"