Veikalu atlaides. Īstas vai tomēr izgudrotas no zila gaisa?

Lai gan atlaides un „mega” izpārdošanas apģērbu, sadzīves tehnikas, vai citos veikalos daudziem cilvēkiem ir patīkams laiks, jo var iegādāties sen kārotas lietas par zemākām cenām, rodas jautājums: vai pircējs tomēr netiek apmuļķots un, apjūkot milzīgajā atlaižu klāstā, neviļus iegādājas preces, kurām nosvītrota tikai izdomāta milzīgā cena, vietā uzliekot it kā zemāku, taču reāli to pašu cenu, kāda bijusi pirms atlaidēm?

FOTO: Mārtiņš Garais, http://garais.lv/

Informācija no portāla www.kasjauns.lv.

 

Atšķirībā no citām Eiropas valstīm, piemēram, Vācijas, kur tiek regulēta atlaižu politika veikalos, un izkārtni – „Izpārdošana” varam ieraudzīt vien divas reizes gadā, Latvijā iepirkšanās drudzi varam baudīt teju katras sezonas beigās. It kā lieliski - mums tiek dota iespēja vairākas reizes gadā iepirkties par lētākām cenām, taču kā ir  ar veikaliem, kuri atlaides piedāvā visu cauru gadu? 

Kā ievērojusi Kasjauns.lv lasītāja, kāda Rīgas sadzīves tehnikas veikala logus Tērbatas ielā nemitīgi klājot plakāti, kas vēsta – sākušās lielās atlaides. Kādas gan ir reālās atlaides, ja reiz tās tiek piedāvātas katru dienu? Lasītājai radušās šaubas, vai tiešām ledusskapis, kuram uzlikta īpaši izdevīgā cena, iepriekš maksājis kaut par latu dārgāk. 

Tāda pat situācija novērojama daudzos interneta veikalos. Akcijas tiek „kladzinātas” katru otro dienu. Šķiet, ikviens ir ievērojis tekstus: „Tikai šodien ir jūsu pēdējā iespēja iegādāties preces ar atlaidēm līdz pat 80%”, taču, pavērojot situāciju ilgtermiņā, nākas secināt, ka cenas jau nemainās. Kā bija milzu atlaide ar vienu noteiktu cenu, tā palika arī pēc šīs „pēdējās iespējas” iegādāties ar atlaidi tikai šodien. 

Veikalnieki izpārdošanas un atlaides patiesi var sludināt teju vai katru dienu. 

Latvijā atlaižu politiku neregulē 

Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) skaidro, ka Latvijā atlaižu politika patiesi netiekot regulēta, taču atlaižu noteikšana gluži neesot process, kur katrs var rīkoties savām interesēm izdevīgākos veidos. „Atlaižu noteikšanai ir jāatbilst Patērētāju tiesību aizsardzības likumā noteiktajai kārtībai, taču pastāvot brīvā tirgus ekonomikai, katrs komersants ir tiesīgs noteikt savu cenu par preci, ņemot vērā esošo konkurenci, un ievērojot normatīvajos aktos noteikto,” portālam Kasjauns.lv stāsta Dace Dreijere, PTAC pārstāve. 

Tāpat normatīvajos aktos vairs nepastāvot ierobežojums noteikt atlaides un mainīt cenas kādai precei vai pakalpojumam noteiktu laika periodu kopš iepriekšējās atlaižu vai izpārdošanas noteikšanas, tāpēc nākas secināt – veikalnieki izpārdošanas un atlaides patiesi var sludināt teju vai katru dienu. 

 

Reklāma
Reklāma

Sabiedrība atlaidēm neuzticas 

Kasjauns.lv noskaidroja arī savu lasītāju viedokli, uzdodot jautājumu „Vai ticat atlaižu laikā veikalos noradītajām sākotnējām cenām?” Pēc aptaujas datiem var secināt, ka lielākā daļa no vairāk kā 200 respondentiem veikalos uzrādītajām atlaidēm netic, uzskatot, ka sākotnējā cena tiek „uzskrūvēta” pārāk augsta, lai, to nosvītrojot, jaunā cena izskatītos pievilcīgāka. 

Otra lielākā daļa aptaujāto uzskata, ka uzņēmēji var darīt kā vien vēlas, tāpēc pie izdomātām cenām un neesošām atlaidēm jau sen pieraduši. Tikai pavisam niecīga daļa respondentu atzina, ka atlaidēm, kas norādītas uz precēm, uzticas, jo pirms izpārdošanām jau pavērojuši, kādas bijušas oriģinālās cenas, un tās neatšķiroties. Tāpat daļa aptaujāto uzticoties vien dažiem veikaliem, bet ne tādiem, kuros atlaides tiekot piedāvātas teju vai katru dienu. 

 

Avots: www.kasjauns.lv