Vissliktākais laiks bērna disciplinēšanai

Bērns nav suns, kuram mācība par izdarīto jāsaņem uzreiz, lai tas būtu efektīvi.

FOTO: Shutterstock.com

Bērns nav suns. Viņu nevajag strostēt uzreiz pēc notikuma.

Kurš ir piemērotākais brīdis, lai ar bērnu pārrunātu nodarījumu, stāsta Viktorija Ozola, Montesori pedagoģe, piecu bērnu mamma un bloga “www.espats.lv” veidotāja. 
 

Gandrīz visos gadījumos, kad bērni pārkāpj kādas uzvedības normas, viņi to dara emociju iespaidā. Smadzeņu darbības īpatnību dēļ cilvēki īsti nedzird un neizprot, ko viņiem saka, kad viņus pārņēmušas emocijas. Tāpēc vissliktākais laiks, kad bērnam aizrādīt par uzvedību ir uzreiz pēc tam, kad tas ir izdarīts. Mēs bieži dzirdam, ka tā ir jārīkojas, lai bērns it kā sasaistītu savu uzvedību ar disciplinēšanu, bet viņi taisni tajā brīdī nespēj to uztvert. Tāpēc ļoti svarīgi pirms skaidrot, kā tad vajadzētu nākamreiz šādā situācijā rīkoties, ir sagaidīt līdz emocijas ir noplakušas un bērns ir spējīgs loģiski domāt. 
Palīdzēt pieslēgt loģisko domāšanu mēs varam aprakstot tikko notikušo, esot klātesoši, stāstot, ko tikko redzējām un paskaidrojot bērnam, kādas emocijas viņš šobrīd jūt. Stāstīt pareizāko rīcības modeli līdzīgās situācijās bērniem pēc 3 gadu vecuma mēs varam pat nākamajā dienā, jo viņi jau spēj atcerēties, kas ir noticis vakardien. (Protams,  tas nenozīmē, ka vienmēr pārrunas jāveic nākamajā dienā - tas ir tikai piemērs, ka to var darīt arī pēc dienas.)
Ja no mūsu skata punkta kaut kas ir nedarbs, bet bērns to dara pētīšanas nolūkos - ne emociju iespaidā, tad, protams, mācīt mēs varam uzreiz tajā brīdī, paskaidrojot, kāpēc kaut ko nedrīkst - izrunājot. Šādā mirklī tas tiks uztverts un saprasts.


 

Reklāma
Reklāma