Burtu apguve - no mazajiem uz lielajiem

Mēs iedomājamies, ka bērnam vieglāk būs apgūt lielos drukātos burtu. Problēmas sākas tad, kad bērns ir sasniedzis tādu līmeni, ka viņš spēj uzrakstīt vārdus, vispār nedomājot par skaņām šajā vārdā, bet vienkārši iedomājoties, ko vēlas rakstīt, un uzrakstot. 

FOTO: Shutterstock.com

Jāsāk ar tiem burtiem, ar kuriem bērns dzīvē rakstīs visbiežāk.

Piemēram, kad pieaugušais vēlas uzrakstīt vārdu ābols, viņš nedala šo vārdu skaņās, neieklausās katrā skaņā un neraksta pa burtam, bet uzreiz uzraksta šo vārdu, jo viņš zina to! Tāpat ar lasīšanu, mēs nelasām pa vienam burtiņam un nesapludinām tos - paskatāmies uz vārdu un vienkārši zinām, kas tur rakstīts. Tā ir apbrīnojama smadzeņu spēja. Lūk, kad bērns ir sasniedzis šo apbrīnojamo spēju, nedomāt par katru burtu, bet vienkārši rakstīt ar lielajiem drukātajiem burtiem, mēs viņam pēkšņi pasakām, ka tagad ir jāraksta ar rakstītajiem burtiem. Viņš ir iemācījies drukāt un pēkšņi ir jāmaina sava rakstība! Tas nozīmē, ka bērnam atkal ir jādomā par katru skaņu un par katru burtu! Tas ir pazaudēts vismaz gads no bērna attīstības rakstīšanas jomā. Tas ir tāpat kā mums, pieaugušajiem, tagad teiktu, ka valstī ir pieņemts jauns likums un no rītdienas jāsāk rakstīt ar vecajiem gotu burtiem. Kas notiktu? Mums atkal nāktos piedomāt pie katra burta.

 

Savukārt, pāreja no rakstītajiem uz drukātajiem burtiem ir daudz vienkāršāka. Pat, ja jūs drukātos burtus bērniem nemācīsiet un nerādīsiet vispār, viņi tos apgūs, vienkārši redzot tos vidē sev apkārt. 

Ja tomēr sākat ar drukātajiem, tad iesaku sākt vismaz ar mazajiem drukātajiem, jo 97% visu tekstu ir rakstīti tieši ar mazajiem burtiem. Cik šajā tekstā ir lielie drukātie un cik mazie drukātie burti? Ar kuriem bērns saskarsies dzīvē biežāk? 

Reklāma
Reklāma

Kad beidzu savas mācības Montessori pedagogos vecumposmam 6-12 gadi, mana gala tēma, ko biju pētījusi un prezentēju pārējiem pedagogiem, bija tieši par rakstītajiem un drukātajiem burtiem. Lai arī biju atradusi daudz pētījumu par labu tieši rakstīto burtu apguvei, gala secinājums tomēr bija - jāsāk ar tiem burtiem, ar kuriem bērns dzīvē rakstīs visbiežāk. Ja jums šķiet, ka tie ir drukātie burti, tad sāciet ar drukātajiem. Taču, jāatcerās, ka vislielākie ieguvumi ir tad, ja bērns prot gan vienus gan otrus, turklāt, lai arī mums varbūt ir grūti saskatīt šo sakarību, bet rakstīšanai ar rakstītajiem burtiem ir liela saistība ar dažādiem kognitīvajiem procesiem: uzlabo runu un atmiņu, vieglāk ģenerēt idejas, ir novērojama saistība ar disciplīnu, labāk attīstās kompozīcijas izjūta. 
 


Autore - Montersori pedagoģe Viktorija Ozola, bloga espats.lv veidotāja