Bērna attīstības kalendārs. 12 gadi
Gribi vai ne, tavs bērns ir tieši tik pieaudzis, ka daudz vairāk un labprātāk vēlas pavadīt laiku ar draugiem, nevis ģimenes lokā. Nenosodi viņu par to un centies saprast, kādas fiziskās, emocionālās un garīgās pārmaiņas pusaudzis piedzīvo šai laikā.

FOTO: Shutterstock.com
Mans ķermenis
• Es esmu kā caurs maiss. Es varu pēc skolas
apēst milzīgi daudz uzkodu, apēst visas pusdienas un joprojām
nejusties paēdis.
• Mani lielas enerģijas uzplūdi mijas ar ļoti
mazas enerģijas periodiem.
• Man var būt nemierīgs miegs.
• Es varu sākt bez atgādinājuma regulāri iet
dušā.
• Man var būt izauguši lielākā daļa vai visi 28
pastāvīgie zobi.
Lasi arī:
Bērna foto internetā ir ārpus vecāku kontroles. 10
ieteikumi vecākiem
Totāls haoss pusaudža istabā – augšanas
īpatnība
Kā nevainības zaudēšana 13 gadu vecumā ietekmē
meitenes psihi. Personīgs pieredzes stāsts
Tikai meitenes
• Mēnešreizes man, visticamāk, sāksies šā gada
laikā, lai gan pirmās mēnešreizes var sākties jebkurā vecumā no
deviņiem līdz sešpadsmit gadiem.
• Līdz šā gada beigām mans augums būs aptuveni 90
procenti no mana auguma pieauguša cilvēka vecumā.
• Manas krūtis piebriest, taču tās var arī vēl
nebūt īpaši attīstījušās.
• Es varu regulāri masturbēt vai arī
nenodarboties ar to.
Lasi arī:
Meitas pirmās mēnešreizes. Kas par tām jāzina
meitenei?
Bērnam ir sliktas sekmes un nav motivācijas
mācīties! Kur beidzas pacietības robežas vecākiem?
No puisēna par vīrieti. Balss lūzums
zēniem
Tikai zēni
• Iespējams, ka man vēl nav bijis augšanas
izrāviens.
• Mani sēklinieki var sākt augt lielāki. Viens
sēklinieks var atrasties zemāk nekā otrs.
• Man var būt daži kaunuma matiņi.
• Iespējams, ka man ir biežas erekcijas un es
regulāri masturbēju.
Mans prāts
• Mana intelektuālā attīstība dažos nākamajos
gados palēninās. Es vairs nevaru mācīties tik ātri kā agrāk vai tā,
kā es mācīšos kādreiz nākotnē.
• Mani vairs tik ļoti neinteresē uzvaras, kā tas
bija vēl pagājušajā gadā. Es neiebilstu dot iespēju arī citiem.
• Man vairs tik ļoti nepatīk diskutēt kā agrāk.
Es strīdos ne tik daudz uzvaras dēļ, cik tādēļ, lai sniegtu
pamatotus argumentus.
• Mani uzskati kļūst mērenāki. Es vēlos
ieklausīties citu cilvēku argumentos.
• Manu draugu uzskati ir daudz svarīgāki nekā
manu vecāku uzskati. Tas, ko mani draugi saka par mani, nosaka manu
attieksmi pret sevi.
• Aug mana interese par seksualitāti.
• Vislielākos uztraukumus man sagādā mācības
skolā.
• Es saprotu neķītrus jokus un seksuālus
mājienus, un man patīk tos atkārtot, kaut vai lai parādītu
cilvēkiem, ka es esmu pietiekami pieredzējis, lai tos saprastu.
• Man var rasties vēlēšanās pārkārtot savu
guļamistabu, iztīrot to no vecām rotaļlietām un attēliem, kas man
atgādina laiku, kad biju jaunāks.
Lasi arī:
Idejas skolēna maltītei tiem, kas smādē skolas
ēdienu
Puišiem pubertāte sākas 8-13 gados. Pieci
attīstības posmi
Miega un vieglās mošanās tabula bērniem no 6 līdz
12 gadu vecumam
Mana sirds un dvēsele
• Es tagad jūtos drošāk, labāk kontrolēju
sevi.
• Mani sāk interesēt draudzība ar pretējā dzimuma
pārstāvjiem, taču man tas neizdodas pārāk veikli. Es varu censties
izsmiet viņus, skolā paņemt viņu mantas vai, zvanot viņiem (kopā ar
draugiem, lai gūtu morālo atbalstu), teikt muļķīgas lietas.
• Es pavadu vairāk laika, pastaigājoties vai
stāvot un runājoties ar saviem draugiem.
• Šķiet, ka mājās mana identitātes un
individualitātes izjūta kļūst spēcīgāka, taču grupā kopā ar
draugiem tā zūd.
• Es esmu ar mieru doties uz ģimenes pasākumiem,
ja vien varu ņemt līdzi draugu.
• Es esmu ļoti jutīgs pret modes tendencēm
apģērbā, frizūrās un mūzikā. Mani var viegli pievilināt ar
narkotiku spozmi. Es gandrīz noteikti pazīstu kādu sava vecuma
bērnu, kurš smēķē, dzer un lieto narkotikas.
• Es eju uz skolas dejām, kur vairākums atnākušo
nedejo, vismaz ne ar pretējā dzimuma pārstāvi.
• Ja esmu izdarījis kaut ko nepareizi, es parasti
vēlos uzņemties vainu.
• Tagad es varu uzņemties arī lielāku atbildību.
Es varētu būt gatavs uzņemties bērnu pieskatīšanas darbu.
No grāmatas Kā izaudzināt brīnišķīgus bērnus
no 6 līdz 12 gadiem. Rokasgrāmata vecākiem un pedagogiem. R.:
Valters un Rapa, 2003.