Bērna attīstības kalendārs. Pieci gadi
Šajā vecumā bērns kļuvis jau tik patstāvīgs, ka viņam patīk pārbaudīt robežas starp atļauto un neatļauto. Tas ir normāls attīstības posms, kas prasa lielu vecāku pacietību. Lai labāk saprastu savu atvasi, paraugies uz pasauli viņa acīm.

FOTO: Shutterstock.com
Lasi arī:
Vecumposmu īpatnības no 3 līdz 6 gadu vecumam –
emocijas, sevis apzināšanās un draudzēšanās
māksla
Bērns vēl nerunā! Kad uztraukties par bērna spējām
runāt, izplatītākie problēmu cēloņi
Līdz kādam vecumam ir pieļaujama bērna čurāšana
gultā
Mans ķermenis
• Četros gadiņos es esmu ātrs, skaļš un kārs pēc
jauniem piedzīvojumiem. Es skraidu apkārt, šūpojos augstu šūpolēs,
kliedzu un ārdos. Es varu braukt ar savu trīsritenīti vai jau ar
divriteni ar atbalsta ritenīšiem, taču man vēl nav attīstījusies
periferiālā redze, tāpēc es ne visai labi redzu tuvojošās
mašīnas.
• Man patīk spēlēties ar rotaļlietām, kas sastāv
no daudzām mazām detaļām, kuras es varu izjaukt un tad atkal salikt
kopā.
• Mani sajūsmina mana nabiņa.
• Tā kā mani dzimumorgāni kļūst nobriedušāki, es
varētu ar tiem spēlēties vēl biežāk.
• Iespējams, es parādu savus dzimumorgānus arī
saviem draugiem. Taču tikpat labi varu būt ārkārtīgi kautrīgs un ik
reizi, ejot uz tualeti, aizvērt aiz sevis durvis.
• Man arvien labāk padodas rāpšanās, slēpošana un
citi vienkārši vingrinājumi.
• Iespējams, ka piecu gadu vecumā es vairāk ēdu
un mazāk skraidu apkārt.
• Dienā es paspēju laikā aiziet uz podiņa, taču,
ja naktī man gadās pieslapināt gultu, neslēpiet no manis
autiņbiksītes.
• Mani piena zobiņi sāk kustēties. Taču
iespējams, ka tie sāks izkrist tikai pēc gada.
Lasi arī:
Kā iemācīt bērnam burtus
Visbiežākais nagu graušanas iemesls – pāraprūpēti
bērni
Dzimšanas dienas ballīte iekštelpās! 5 jautras
rotaļas
Sajūtas
• Es daudz smejos un tikpat daudz arī raudu;
reizēm es daru vienu pēc otra.
• Es daudz uztraucos. Visticamāk, ka mani biedē
lieli dzīvnieki, skaļi trokšņi vai cilvēki, kas izskatās citādāki
nekā mēs.
• Varbūt vēl joprojām baidos tikt atšķirts no
jums. Es varu sākt baidīties, ka jūs varētu nomirt.
• Vēl ik pa brīdim mani apciemo dusmu lēkmes. Man
gribas, lai viss notiek pēc mana prāta, un, ja jūs tam nepiekrītat,
es atradīšu neskaitāmus argumentus, lai jūs pārliecinātu.
• Ja tuvojas kāds aizraujošs notikums, nestāstiet
par to man ilgu laiku iepriekš. Es tikai pārāk satraukšos,
sanervozēšos un no ilgām varu pat sākt raudāt.
• Man ir vieglāk tikt galā ar daudzkrāsainajām
emocijām, kārtīgi izskrienoties.
• Man patīk pārbaudīt jūsu nospraustās robežas,
lai redzētu, cik tālu jūs man ļausiet iet.
• Uzsākot bērnudārza gaitas, es reizēm izjūtu
pretējas emocijas. Bieži esmu aizgrābts un ieinteresēts un tajā
pašā laikā arī nobijies.
• Piecarpus gadu vecumā es bieži esmu saspringts
un noraizējies. Man ļoti ir nepieciešama jūsu klātbūtne un
atzinība.
Prāts
• Es varu sākt mācīties rakstīt dažus burtiņus un
ciparus, taču reizēm man sanāk tos uzrakstīt ačgārni. Bet es varu
uzrakstīt savu vārdiņu. Bieži jautāju, kā konkrētais vārdiņš
rakstāms.
• Sāku izrādīt interesi par pulksteņiem,
kalendāriem un naudu.
• Man patīk vārdu spēles un vienkārša muļķīga
runāšanās, it īpaši, ja tajā ir iesaistīti kādi no tualetes
vārdiņiem. Īpašu prieku man sagādā mirkļi, kad pa vidu mūsu sarunai
izdodas iespraust vārdiņu „kaka”.
• Es varu tikt galā ar gariem vārdiem.
Nebrīnieties, ka es varu iegaumēt dažādo dinozauru pilnus
nosaukumus.
• Dodoties pastaigā, man patīk izpētīt visu, kas
atrodas manā ceļā , sākot ar suņa kaku līdz pat āboliņa
lapiņai.
• Es sāku zīmēt visu, ko esmu novērojis sev
apkārt: sauli, mākoņus, varavīksni, savu ģimeni un sevi. Saviem
līniju cilvēciņiem es pievienoju jaunus elementus, piemēram,
pirkstiņus.
• Es lielos, stāstu izdomātus notikumus un
pārspīlēju, cik vien spēka. Es stāstu saviem draugiem, ka manai
vecmāmiņai ir 120 gadu un ka manā krājkasītē ir miljons latu.
Noskatoties pusstundu garu pārraidi, es varu veselu stundu jums par
to stāstīt, pievienojot jaunas detaļas un notikumus.
• Mana iztēle ir ļoti attīstīta un mainīga. Pāris
minūšu laikā kartona kaste var pārtapt par māju, zooveikalu vai
vilcienu.
Lasi arī:
Vienmēr pirmais! Piecgadniekam normāla uzvedība,
skaidro psiholoģe
Rāmais piecgadnieks. Ko iemācīt bērnam par drošību
šajā vecumā
Jāpērk dāvana piecgadniekam? Praktiski padomi, kā
izvēlēties īsto
Mana pasaule
• Man ļoti patīk spēlēties ar citiem bērniem.
Esmu iemācījies dalīties.
• Es sāku pamanīt atšķirības apkārtējos cilvēkos,
piemēram, ādas krāsu un dažādas slimības, un uzdot jautājumus, kas
var jums likt justies neērti. Lūdzu, centieties man dot īsas un
kodolīgas atbildes. Nekauniniet mani un neignorējiet manu
jautājumu.
• Man no sirds rūp godīgums. Es darīšu jums
zināmu, ja kāds būs saņēmis lielāku kūkas gabalu par mani.
• Lielīšanās un cita ārišķīga uzvedība palīdz man
nostiprināt pašapziņu.
• Četru gadu vecumā man ir iepatikušies negaidīti
un pārsteigumu pilni izbraukumi. Taču pēc savas piektās dzimšanas
dienas es daudz labprātāk paliktu mājās kopā ar jums.
• Lai gan arvien vairāk mani interesē anatomiskas
atšķirības starp zēniem un meitenēm, man tiešām ir vienalga, ar ko
es spēlējos.
• Es varu jūs negaidīti pārsteigt ar kādu sulīgu
lamuvārdu, lai pavērotu jūsu attieksmi. Nerājiet mani par to, jo es
tiešām nesaprotu, ko šie vārdi nozīmē.
• Sākoties skolai, man ir nepieciešams daudz
brīva laika, lai nodotos pārdomām, izmēģinātu jaunas idejas,
cīnītos ar garlaicību un pavadītu laiku vienatnē. Es cenšos
saprast, kā es iederos šajā pasaulē.
No grāmatas: Kā izaudzināt laimīgu mazuli no 0
līdz 5 gadiem. Rokasgrāmata vecākiem un pedagogiem, R.:
Valters un Rapa, 2007.