Bērna attīstības kalendārs. Četri gadi
No trīs līdz četru gadu vecumā bērns, visticamāk, jau apmeklē bērnudārzu un kļuvis patstāvīgs, taču viņš vēl arvien ir bērns. Tu nevari prasīt, lai trīsgadnieks būtu tikpat nopietns, uzņēmīgs un atbildīgs kā pieaugušie. Būtiskākais, kas jāzina par bērna spējām un prasmēm šajā vecumā…

FOTO: Shutterstock.com
Mans ķermenis
• Pamazām es vairs neizskatos pēc zīdaiņa — pazūd
mans apaļais vēderiņš un maigā matu struktūra.
• Ja vēl neesmu bijis pie zobārsta un acu ārsta,
ir pēdējais laiks pirmajam apmeklējumam.
• Arvien vairāk interesējos par savu dzimumu un
tā atšķirībām no pretējā dzimuma.
• Dienā bez problēmām eju uz tualeti, taču naktī
man vēl ir vajadzīgas autiņbiksītes. Ļoti iespējams, ka man tās būs
vajadzīgas vēl dažus mēnešus vai pat gadu.
• Es varu stundām ilgi braukāt ar savu
trīsriteni.
• Vēl joprojām nevaru nosēdēt pie vakariņu galda
tikpat ilgi, cik jūs. Man vajag izstaipīt kājiņas, skriet un
dauzīties apkārt.
• Es protu atpogāt savu jaciņu, taču vēl joprojām
man ir grūti to aizpogāt.
• Aptuveni trīsarpus gadu vecumā uz pāris
mēnešiem nedaudz samazinās mana koordinācija. Liekot klucīšus, mana
rociņa vairs nejūtas tik droša, un es biežāk klūpu un krītu. Ļoti
iespējams, ka mani celīši tiek savainoti katru dienu.
Lasi arī:
Kuros vecumos bērnam pienākas valsts apmaksātas
veselības pārbaudes
Viss par bērna pēdu un kāju attīstību. Stāsta bērnu
ortopēds un mugurkaula ķirurgs
Sajūtas
• Savu trešo dzīves gadu es uzsāku mierīgs un
apmierināts.
• Mani sāk interesēt citu cilvēku sajūtas. Es
kļūstu ārkārtīgi jūtīgs pret viņu atbildes reakcijām.
• Pāris mēnešu laikā mana drošības izjūta
mazinās. Iespējams, es sāku grauzt nadziņus, košļāt matus vai
berzēt savus dzimumorgānus.
• Arvien ātrāk sāku satraukties un čīkstēt.
Varbūt mani biedē skaļi trokšņi, piemēram, ātrās palīdzības
sirēna.
• Visvairāk mani biedē atšķirība no jums. Pat ja
pirms tam es varēju mierīgi palikt spēlēties bērnudārzā, dienas
centrā vai draugu mājās, iespējams, tagad es sāku histēriski
raudāt, kad jūs dodaties prom.
• Reizēm es satraucos tik ļoti, ka pieslapinu
savas biksītes.
• Es varu skaļi protestēt pret lietām, kas mani
necik nesatrauca vēl pirms dažiem mēnešiem, piemēram, kad jūs
velkat džemperi pār manu galvu.
• Ļoti iespējams, ka es jums sākšu draudēt: „Es
tevi vairs nemīlu. Jūs nedrīkstat ar mani vairāk spēlēties.” Taču
ziniet, ka es nemaz tā nedomāju. Patiesībā man ir ļoti nepieciešams
zināt, ka jūs mani neizsakāmi mīlat.
Lasi arī:
Kā pareizi kritizēt un slavēt bērnu?
12 attīstošas idejas un aktivitātes pēc Montesori metodikas bērniem
līdz 6 gadu vecumam
Prāts
• Ja jūs veltīsiet laiku tam, lai mācītu man
burtiņus, es drīz atpazīšu sava vārda pirmo burtu vai pat visu
vārdu, kad ieraudzīšu to kādā grāmatā. Es varu izteikt savas ielas
un pilsētas nosaukumu un varbūt pat saprast, ko tas nozīmē.
• Pamazām sāku apjaust, ka skaitīšana nav
vienkāršs dzejolis, ko atkārto, bet katrs nākamais cipariņš apzīmē
vēl vienu priekšmetu.
• Man var sākt parādīties slikti sapnīši.
• Man patīk noslēpumi un pārsteigumi. Kad jūs man
pačukstat, ka esat man sagādājuši pārsteigumu, es nezinu, ko aiz
sajūsmas iesākt.
• Patīk spēlēties ar vārdiem — cepums, bepums,
tepums. Tāpat mani izklaidē dzejolīši un vienkāršas vārdu spēles.
Vairāk par vārdu nozīmi man patīk to skaņa.
• Ja līdz šim mana valodiņa ir bijusi visai klusa
un reta, tagad manas runas spējas attīstās zibens ātrumā.
Iespējams, ka pāris minūtes, pirms mans runas kamoliņš sāk raiti
ripot, es nedaudz stostos.
• Kad jūs jautājat, cik man gadu, es izstiepju
trīs pirkstiņus.
• Mana iztēle ir tik dzīva, ka es varētu radīt
savu iedomu draudziņu.
• Es varu uzzīmēt cilvēciņu ar pāris līnijām,
taču bieži aizmirstu uzzīmēt rumpīti.
• Man patīk grāmatas. Es kāri šķirstu lapas un
iztēlojos, ka varu izlasīt, kas tur rakstīts.
Lasi arī:
Efektīvas bērnu disciplinēšanas metodes cēloņu un
seku izprašanai
Kāpēc ir svarīga tēta iesaistīšanās mazuļa
audzināšanā?
Mana pasaule
• Vismaz pāris reižu nedēļā man gribas būt kopā
ar citiem bērniem. Tā vietā, lai vienatnē spēlētos blakus bērniem,
es sāku spēlēties kopā ar viņiem. Es smejos vairāk kopā ar citiem
bērniem nekā ar pieaugušajiem.
• Draugi man ir ļoti svarīgi. Šajā laikā jau man
ir pāris iemīļotu rotaļu biedru un viens labākais draugs. Lai gan
man ir pāris īstu draugu, es vienalga varu radīt savu iedomu
draugu, kas būs mans rotaļu biedrs.
• Es sāku saprast, ka mana vecmāmiņa ir tēta
mamma un vectētiņš ir viņa tētis.
• Man patīk spēlēt dakterus ar saviem draugiem,
jo es mācos izzināt savu ķermeni un to, kā tas atšķiras no citiem.
Lūdzu, nospraudiet manas uzvedības robežas.
• Apzinos, ka izaugšu par sievieti vai vīrieti.
Iespējams, es daudz runāju par to, ka gribu apprecēt tēti vai
māmiņu.
• Mani interesē zīdainīši. Nesamulstiet, ja es
pajautāju, vai mēs varētu dabūt vienu mazu bēbīti savā ģimenē.
• Aptuveni trīsarpus gadiņos man lielāku prieku
sagādā pavadīt pēcpusdienu mājās, noņemoties ar rokdarbiem vai
cepot cepumus, nevis dodoties pastaigā.
• Lai kārtīgāk saprastu šo pasauli un uzturētu
sarunu ar jums, es apbēršu jūs ar tūkstošiem jautājumu
„kāpēc?”.
No grāmatas: Kā izaudzināt laimīgu mazuli no 0
līdz 5 gadiem. Rokasgrāmata vecākiem un pedagogiem, R.:
Valters un Rapa, 2007.