Bērna attīstības kalendārs. 16 gadi
Iespējams, šajā vecumā jūsu pusaudzis daudz ko izmēģinās un uzņemsies risku, un ne vienmēr jūs to atbalstīsiet. Taču aiz drosmīgās ārienes slēpjas pusaudzis, kurš jūtas nedrošs un kuram jāaizstāvas.

FOTO: Shutterstock.com
Pusaudža viedoklis par savu prātu
Es vairs nestrīdos tik daudz kā agrāk. Tagad es māku pasmieties par
lietām.
Manas attiecības ar vecākiem var būt gan draudzīgas, gan naidīgas.
Ar laiku es sākšu mazāk kritizēt un vairāk pieņemt jūs un jūsu
kļūdas.
Esmu iecietīgāks, kad kāds mani kritizē.
Man patīk humors, it īpaši, ja tas ir spontāns. Es bieži varu
paskatīties uz situāciju no smieklīgās puses.
Visticamāk, es domāju, ka esmu daudz labāks autovadītājs nekā
patiesībā. Man ir jāzina ģimenes auto izmantošanas nosacījumi.
Es turpinu izzināt reliģijas, politikas un filozofijas jautājumus.
Es vēlos būt pietiekami zinošs, lai varētu apspriest šos jautājumus
ar jums.
Lasi arī:
Nils Sakss Konstantinovs: Ja pusaudzis izskatās
negants, vienalga ir iespēja
Policija meklē .... Kur pazūd (un pēc tam atrodas)
pusaudži?
Mani vēl joprojām mulsina pretrunas, kuras ievēroju starp to, ko
cilvēki saka un dara.
Es zinu, ka esmu unikāls, un tam stingri ticu. Dažreiz es domāju,
ka esmu citāds un īpašāks nekā pārējie. Es domāju, ka esmu
vienīgais, kas ir izjutis tik lielu laimi, tik ļoti pārdzīvojis par
zaudējumu, un vienīgais, uz kuru dažas grāmatas vai filmas ir
atstājušas tik dziļu iespaidu. Ja esmu iemīlējies, tad uzskatu, ka
neviens nekad nav piedzīvojis tādu mīlestību kā es.
Mans skatījums uz pasauli paplašinās. Mani aizvien vairāk interesē
avīzes, žurnāli, TV un radio raidījumi par sabiedriskajiem
jautājumiem, kā arī starptautiskās ziņas internetā.
Es vēl joprojām esmu egocentrisks, taču sāku vairāk aizdomāties arī
par citiem cilvēkiem, to skaitā arī par savu ģimeni.
Mani interesē patiesība.
Kaut arī ne vienmēr pakļaujos mājas noteikumiem, man tie ir jāzina.
Ir labāk, ja pārkāpju kādu noteikumu, nekā ja man vispār nav ko
pārkāpt.
Es nopietnāk plānoju savu nākotni. Es vairākas reizes varu mainīt
domas par izglītību pēc vidusskolas, kursiem un karjeru.
Pusaudža viedoklis par savām jūtām
Es vairs neuztraucos par sevi un zinu, kas esmu, taču šāda
rezultāta sasniegšana prasa laiku. Brieduma līmenis manu vienaudžu
vidū krasi atšķiras.
Kopumā man ir pozitīvs skatījums uz dzīvi, taču es varu būt arī
kaprīzs, apjucis vai neapmierināts. Man ir divējāda attieksme pret
savu topošo patstāvību.
Pat ja iepriekš esmu bijis labs skolēns, mana interese par skolu
(kā arī atzīmes) var sarukt, jo šobrīd lielāku uzmanību veltu
sabiedriskajai dzīvei. Ar jūsu atbalstu es atkal varu atgūt
iepriekšējo interesi par skolu.
Es vairs nejūtu nepieciešamību uz katra soļa sevi pierādīt.
Mani vairs neinteresē dažādu lomu izmēģināšana. Ja esmu balinājis
matus, iespējams, ataudzēšu savu dabisko matu krāsu.
Es daudz labāk māku sevi kontrolēt, kaut arī brīžiem esmu
nesavaldīgs.
Kad esmu skolā vai darbā, jūtos ļoti pieaudzis. Es dumpošos, ja
mājās pret mani izturēsies kā pret bērnu.
Mani interesē konkrētas romantiskas attiecības, taču laika
pavadīšana ar draugiem vēl joprojām man ir ļoti svarīga.
Es spēju uzņemties lielāku atbildību, jo īpaši, ja runa ir par
nepilnas slodzes darbu. Arī mājās es sāku vairāk palīdzēt,
piemēram, izmantojot datorprogrammu, sagatavoju jūsu nodokļu
deklarāciju.
No grāmatas Kā izaudzināt lielisku pusaudzi no 13 līdz
19 gadiem. Rokasgrāmata vecākiem un pedagogiem. R.:
Valters un Rapa, 2007.