Ko iemāca Drošas braukšanas skolā? 3

 21. jūlijs 2009 12:00 Pieredze

Drošas braukšanas skola Latvijā darbojas jau vairākus gadus. Tā ir unikāla apmācības programma, kuras laikā var atkārtot un apgūt drošas braukšanas pamatprincipus, kā arī praktiski izmēģināt dažādus paņēmienus, kas var palīdzēt izvairīties no ceļu satiksmes negadījuma.



Foto: mammamuntetiem.lv

DBS instruktori demonstrē, kāds ir apstāšanās ceļš divām vienā āgtrumā braucošām mašīnām, ja aizmugurē braucošā automašīna (nr.3) sāk bremzēt sekundi vēlāk.


Visbiežāk drošas braukšanas kursus apmaksājot uzņēmumi, kuriem rūp savu darbinieku drošība un veselība. Taču pēdējā laikā aizvien vairāk šādu apmācību sievām dāvina gādīgi vīri (īpaši, ja ģimenē ir mazs bērns)! Lai gan tā būtu ļoti laba dāvana arī pašiem vīriešiem, jo pretēji visiem stereotipiem par sievietes nemākulību pie stūres maigais dzimums izraisa mazāk avāriju nekā vīrieši. Arī Drošas braukšanas skolas instruktori apliecināja, ka puiši bieži vien ir pārliecinātāki par savām spējām līdz brīdim, kamēr jāsāk pildīt praktiski uzdevumi, tad nereti pašpārliecinātība noplok...

 

Izrādījās, ka ātri pabraukt viņa var, bet ātri nobremzēt – nē...


Apmācības pamatkurss notiek vienu dienu no deviņiem rītā līdz aptuveni sešiem novakarē. Aptuveni trīs stundas ilgst teorētiskā apmācības daļa, bet pēc tam sākas aizraujošas praktiskās nodarbības poligonā. To laikā profesionālu un atsaucīgu instruktoru uzraudzībā ir iespēja mazliet paraļļot un vienlaikus izmēģināt, kā reaģēt negaidītā un kritiskā situācijā, piemēram, kad bremzēt un kā pagriezt stūri, ja pagriezienā negaidīti ieraugi šķērsli. Jau pēc pirmā mēģinājuma saproti, ka, pat braucot ar ātrumu 50 km stundā, var izrādīties pagrūti pieņemt pareizo lēmumu. Kāda meitene no mūsu grupas lepni teica, ka pa pilsētu parasti braucot ar ātrumu 70 km stundā, bet, kad instruktors lika viņai uzspiest gāzes pedāli līdz 50 km un tad līkumā vispirms pagriezt stūri, un tikai pēc tam nobremzēt, izrādījās, ka ātri pabraukt viņa var, bet ātri nobremzēt – nē...

 

Vārdi „ieturi distanci” iegūst pavisam citu jēgu, kad no 15 metru attāluma redzi, kas notiek, ja strauji bremzē divas viena aiz otras braucošas automašīna


Pirms apmācības arī man pašai šķita, ka braucu diezgan droši un pareizi, taču kursu laikā sapratu, ka ikdienā rokas uz stūres turu nepareizi, arī drošības jostu parasti nepārbaudu (cik cieši tā pieguļ) un mēdzu neuzmanīgi izturēties pret daudzām šķietami sīkām, bet patiesībā ļoti svarīgām lietām. Un viens no svarīgākajiem ieguvumiem, ka apmācības laikā gan instruktoru paraugdemonstrējumos, gan arī reāli uz savas ādas var izmēģināt un pārliecināties, kas notiek, automašīnai strauji bremzējot, un gūt iemaņas, kā vislabāk rīkoties. Jo vārdi „ieturi distanci” iegūst pavisam citu jēgu, kad no 15 metru attāluma redzi, kas notiek, ja strauji bremzē divas viena aiz otras braucošas automašīnas; paraugdemonstrējumos tās brauc blakus, uzskatāmi parādot, ka, tā kā otra automašīna sāk bremzēt sekundi vēlāk, tās bremzēšanas ceļš ir garāks un tā nevar izvairīties no ietriekšanās iepriekšējā auto aizmugurē! Pēc šāda paraugdemonstrējuma ir daudz spēcīgāka motivācija ieturēt distanci, piedomāt par braukšanas ātrumu un ievērot citus drošības pasākumus...:)


Attēlā: Gudrie, pozitīvie un atsaucīgie DBS instruktori: Aivis, Jānis un Andris.

Bet, tā kā šādas lietas ātri mēdz aizmirsties, man pat šķiet, ka profilaktiski šādas nodarbības būtu ieteicams apmeklē katru gadu, lai vēl un vēl sev atgādinātu dažas elementāras lietas, kas tik tiešām var palīdzēt izvairīties no ceļu satiksmes negadījuma!

Svarīgākie drošas braukšanas priekšnoteikumi:

1. Ikreiz pirms braukšanas pārliecinies, vai tu un braucamrīks esat braukšanas kārtībā. Vai neesi noguris, satraucies, neizgulējies (starp citu CSDD sola, ka no rudens Latvijā būs mēraparāti, ar kuriem izmērīt, vai autovadītājs nav saguris). Pārbaudi, vai pietiek benzīna, logu stiklu šķidruma, vai riepas nav nodilušas, vai uz tām nav sasitumu. Reizēm tieši slikts automašīnas tehniskais stāvoklis nospēlē izšķirīgo lomu.

2. Gan pieaugušiem, gan bērniem jālieto drošības josta
. Turklāt jāpārliecinās, vai josta pietiekami labi nospriegota, nav sagriezusies, jo saburzījusies josta negadījuma laikā var iegriezties ķermenī un izraisīt iekšējo asiņošanu. Bērni līdz gada vecumam autokrēsliņā jāstiprina pretēji braukšanas virzienam, jo šādi novietots krēsliņš frontālas sadursmes gadījumā darbojas kā vairogs. Vizuālie piemēri vienmēr iedarbojas efektīvāk. Noskaties, kas ar cilvēku notiek sadursmes gadījumā, ja viņš nav piesprādzējies.
Noregulē visus spoguļus, galvas un muguras balstus, pārliecinies, vai automašīnas salonā nav kādi smagi priekšmeti, kas, strauji bremzējot, var aizlidot un nodarīt bojājumus. Ļoti spēcīgus sasitumus var radīt pat puslitra ūdens pudele vai mobilais telefons.

3. Izvēlies atbilstīgu braukšanas ātrumu.
Skrienot pa ceļu kā vējš, tu labākajā gadījumā ietaupīsi 5–10 minūtes, bet, jo lielāks ir braukšanas ātrums, jo lielāks ir inerces spēks un grūtāk nobremzēt.

4. Ieturi distanci! To nosaka arī Ceļu satiksmes noteikumi. Pat tad, ja priekšā braucošais liks pa mēmajiem un tu ietrieksies viņam aizmugurē, ceļu satiksmes negadījuma izraisītājs būsi tu, taču tas ir mazāk būtiski, salīdzinot ar to, ka vari gūt nopietnas traumas. Uz ceļa (it īpaši pilsētā) pievērs uzmanību ne tikai priekšā braucošajai, bet vēl pirms tās braucošajai automašīnai. Tā tu spēsi noreaģēt ātrāk, ja tā bremzēs.

5. Uz ceļa ne uz mirkli nedrīkst zaudēt modrību un vērību.
Braucot tumsā, pēc iespējas jāizmanto tālās gaismas. Vai zināji, ka drīksti pārslēgt tālās atpakaļ no tuvajām jau 10–15 metrus, pirms esat samainījušies? Ja braucot sajūties noguris vai sāk nākt miegs, neatstāj to bez vērības. Apstājies, izkāp no auto un izvingrojies, vari novilkt apavus un braukt basām kājām, kā arī ielaist automašīnā auksto gaisu, arī tas palīdz, cīnoties pret miegu.
Un vēl – ļoti svarīgi ir turēt uz stūres abas rokas, atceries, kā mācīja autoskolā - kreiso uz deviņiem, labo uz trijiem.
Es pati mēdzu braukt, turot uz stūres tikai vienu roku, bet tagad cenšos piedomāt un neļauties slinkumam, jo avārijas situācijā nozīme ir arī sekundes desmitdaļai!

Vairāk par apmācību Drošas braukšanas skolā meklē www.dbs.lv

Aplūko arī:

Zebra.lv
www.drosaiscels.lv
 




3 Pievienot komentāru

Lasi vēl


Warning: array_key_exists() expects parameter 2 to be array, boolean given in /data/web/root/lib/art.php on line 1256