Operatīvie dienesti steidzas palīgā: kāda ir pareiza autovadītāju rīcība

Brīžos, kad operatīvais transports un atbildīgie dienesti steidzas palīgā, lai glābtu kāda dzīvību vai nodrošinātu sabiedrības drošību, ātra un efektīva pārvietošanās ir būtiska.

VUGD glābēji visbiežāk dodas palīgā: ugunsgrēkos; glābšanas darbos ar tehnisko palīdzību; sniegt palīdzību citiem dienestiem.

FOTO: Shutterstock.com

VUGD glābēji visbiežāk dodas palīgā: ugunsgrēkos; glābšanas darbos ar tehnisko palīdzību; sniegt palīdzību citiem dienestiem.

Operatīvie dienesti – Valsts policija (VP), Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (VUGD) un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (NMPD) – atgādina, kāda ir pareizā rīcība, lai nestātos ceļā tiem, kas steidzas palīgā, jo katra minūte vai pat sekunde ir no svara. 


Uz kurieni visbiežāk steidzas operatīvais transports? 
Iemesli, uz kurieni dodas palīgā un steidzas operatīvais transports, ir dažādi, tomēr visās situācijās izšķiroša var būt katra minūte.

NMPD mediķi visbiežāk steidz palīgā situācijās, kad ir: bezsamaņa, sirdsdarbības apstāšanās; smagas traumas, spēcīga asiņošana, kas apdraudz dzīvību; pēkšņi dzīvību apdraudošas saslimšanas – infarkts, insults.

VP visbiežāk steidzas šādās situācijās: zādzībās; konfliktsituācijās; ceļu satiksmes negadījumos.

VUGD glābēji visbiežāk dodas palīgā: ugunsgrēkos; glābšanas darbos ar tehnisko palīdzību; sniegt palīdzību citiem dienestiem.  
 

 

Nepareizi novietotas automašīnas māju pagalmos un piebraucamajos ceļos ir viens no iemesliem, kāpēc cietušie vai nelaimē nokļuvušie nevar laikus saņemt palīdzību


Kā pareizi rīkoties, kad uz ceļa pamani operatīvo transportu
Vadītājam nevajadzētu apjukt, kad uz ceļa vai kādā teritorijā redz operatīvo transportu ar iedegtām bākugunīm. Vienkārši jāatceras, ka tā ir nopietna situācija, kurā atbilstoši jāreaģē. Kā pareizi rīkoties dažādās situācijās:

    • Ja operatīvais transports  ir kustībā ar iedegtām zilām bākugunīm un skaņas signāliem, vadītājiem jādod ceļš, samazinot ātrumu un piebraucot tuvāk ceļa labajai malai vai ietvei. Šajā gadījumā var arī neapstāties.
    • Ja operatīvais transports kustībā atrodas ar iedegtām zilām un sarkanām bākugunīm un skaņas signāliem, vadītājiem ir jāapstājas ceļa malā, un kustību var uzsākt tikai tad, kad ir pabraucis garām operatīvais transporta līdzeklis ar ieslēgtām zilām un sarkanām bākugunīm.
    • Ja operatīvais transports stāv ar iedegtām zilām bākugunīm, jāsamazina ātrums līdz minimumam, lai būtu iespēja arī nekavējoties apstāties. Operatīvais transportlīdzeklis ar zilām bākugunīm stāv un brīdina par iespējamu bīstamību.
    • Transportlīdzekļu vadītājiem, kas tuvojas krustojumam no cita virziena ceļiem, jāaptur transportlīdzeklis pirms šķērsojamās brauktuves, ja redz, ka brauc operatīvais transportlīdzeklis ar iedegtām bākugunīm. Turpināt braukt drīkst tikai pēc tam, kad tas ir pabraucis garām. 
    • Ja ir automašīnu plūsma, nedrīkst strauji nobremzēt, bet samazināt braukšanas ātrumu un piebraukt tuvāk ceļa labajai malai.
    • Sastrēgumu laikā autovadītājiem jācenšas nebraukt tuvu citām automašīnām – vajag ievērot distanci, lai operatīvais transports var netraucēts nokļūt izsaukuma vietā. Redzot, ka operatīvais transports traucas pa sadalošo joslu, autovadītājam jāpavirzās tā, lai izveidotos “skujiņa”, un operatīvajam transportam būtu vieta izbraukšanai. 
 

Sarkanā gaisma luksoforā un krustojums
Svarīgi atcerēties, ka nedrīkst šķērsot krustojumu, kad luksoforā deg sarkanais gaismas signāls. Tomēr, lai dotu ceļu operatīvajam transportlīdzeklim šādā situācijā, autovadītājam iespēju robežās jāpabrauc malā, neiebraucot vai nešķērsojot krustojumu. Visi manevri ir jāveic, domājot par savu un citu satiksmes dalībnieku drošību. 

Reklāma
Reklāma


Nepareizi novietotas automašīnas māju pagalmos un piebraucamajos ceļos
Vienlīdz būtiski ir netraucēt operatīvajam dienestam nokļūt galamērķī gan uz ceļa, gan māju pagalmos. Operatīvo dienestu transportiem, kad tie dodas izsaukumā, traucē tās automašīnas, kuras stāvēšanai nepareizi novietotas pagriezienu vietās, krustojumos, ceļa sašaurinājumos, kā arī tiešā mājas tuvumā. 

Pagalmā automašīnas ir jānovieto atbilstoši satiksmes organizācijai, ja tāda ir (parasti ir tikai jauno ēku pagalmos) vai ievērojot vispārējos ceļu satiksmes noteikumus par apstāšanos un stāvēšanu. Nekādā gadījumā nav pieļaujams novietot auto stāvēšanai brauktuvju krustošanās vietās vai pretim namu kāpņu telpām. Tie paši nosacījumi attiecas arī uz dzīvojamām zonām. Automašīnas ir jānovieto atļautās vietās un tā, lai operatīvais transportlīdzeklis spētu tikt garām. 


Pagalmu šķēršļi mediķiem 
Operatīvajam medicīniskajam transportlīdzeklim ir būtiski piebraukt maksimāli tuvu pie pacienta dzīvesvietas ieejas, lai mediķi ātrāk var nokļūt līdz pacientam. Ņemot vērā, ka NMPD mediķi dodas uz izsaukumiem, kur ir smagas traumas vai saslimšanas, tad uz izsaukumu līdzi jāņem viss nepieciešamais aprīkojums, kas kopumā sver vairākus desmitus kilogramu. Ja ar to jāmēro lielāks attālums līdz ieejai, tas kavē mediķus un tiek zaudētas tik svarīgās sekundes. Nogādājot ārstniecības iestādēs, pacients no dzīvesvietas līdz operatīvajam transportam ir jānes ar nestuvēm un šī iemesla dēļ, ir svarīgi, ka operatīvais transports ir tuvu pie mājas izejas, lai pārvietošana nepasliktinātu pacienta veselības stāvokli un ātrāk varētu nogādāt ārstniecības iestādē.