Cik gados bērnam jāmāk lasīt

Esošās vadlīnijas nosaka, ka, uzsākot skolas gaitas, bērniem ir jāprot izlasīt atsevišķi vārdi. Cik gados bērnam būtu jāprot lasīt, komentē Solvita Lazdiņa, Valsts izglītības satura centra īstenotā projekta “Kompetenču pieeja mācību saturā” (“Skola2030”) vecākā eksperte.
Lasīšana četru piecu gadu vecumā ir agra lasīšana. Tikpat iespējams, ka bērns sāks lasīt 7 gados, un tas ir normāli.

FOTO: Shutterstock.com

Lasīšana četru piecu gadu vecumā ir agra lasīšana. Tikpat iespējams, ka bērns sāks lasīt 7 gados, un tas ir normāli.

Tas, cik daudz topošajam pirmklasniekam ir jālasa teksts, vadlīnijās nav noteikts, kā galveno norādi vien minot, ka bērnam būtu jāprot izlasīt atsevišķi vārdi. Tomēr kā norāda S. Lazdiņa, par lasīšanu var uzskatīt to brīdi, kad bērns var ne tikai izlasīt vārdu, bet viņš arī saprot, ko viņš ir izlasījis.

 

Kad bērni ir gatavi lasīt

Būs bērni, kas lasīs jau četru un piecu gadu vecumā, un viņi spēs izlasīt vienkāršus vārdus un saprast, ko viņš ir izlasījis. Taču lasīšana četru piecu gadu vecumā ir agra lasīšana. Tikpat iespējams, ka bērns sāks lasīt 7 gados, un tas ir normāli. Tā kā visbiežāk bērni uzsāk mācību gaitas laikā, kad viņam paliek vai ir palikuši 7 gadi, tas sakrīt ar to brīdi, kad bērns varētu jau lasīt.

 

Lasīšana lielā mērā ir saistīta ar smadzeņu darbības specifiku. Smadzenes bērniem attīstās un nobriest ilgā laika posmā, tāpēc bieži gadās, ka smadzenes notiek kāds “klikšķis” un lasīšana aiziet visai raiti it kā pati no sevis. Šis klikšķis ir smadzeņu spēja īstenot divas darbības – izšķirt, nosaukt, savienot burtus un saprast tekstu. 

 

Par lasīšanu var uzskatīt to brīdi, kad bērns var ne tikai izlasīt vārdu, bet viņš arī saprot, ko viņš ir izlasījis.

 

Ne visi pirmklasnieki prot lasīt

Tomēr pēc S. Lazdiņas pieredzes – ir bērni, kas, uzsākot mācības 1. klasē ar 7 gadiem, nelasa un lasītprasmi apgūst tikai skolā nevis pirms tam: “Nebūs tā, ka visi bērni lasīs 7 gados. Tāpat būs arī bērni, kam pamatskolas sākumā lasīšana sagādās grūtības. Tur vajadzētu iesaistīties pieaugušajiem un atbalstīt bērnu.”

 

Reklāma
Reklāma

Ja bērns būs apguvis lasītprasmi jau pirms skolas gaitu uzsākšanas, tas noteikti atvieglos šo posmu – bērns labāk varēs izprast uzdotos uzdevumus un jutīsies komfortablāk, par sevi pārliecinātāk.

 

Par to, vai topošajam pirmklasniekam vasaras brīvlaikā būtu jātrenējas lasīšanā, lasi šeit.

 

Kā noskaidrot, vai bērns saprot izlasīto

Tomēr lielākā problēma, kam vecākiem jāpievērš uzmanība, kad bērns sāk lasīt – ja bērns it kā lasa, bet neizprot vai neatceras izlasīto. Reizēm gadās, ka bērns visai raiti virknē vārdus, bet sapratnes par izlasīto nav. Tāpēc vecākiem būtu ļoti vērtīgi bērnam uzdot jautājumus par izlasīto – gan par to tekstu, kas viņam tiek lasīts priekšā, gan par paša izlasīto. Piemēram, ja bērns pats izlasa teikumu: “Zaķis skrien pa mežu”, vecāki pēc tam uzdod jautājumu: “Ko dara zaķis?” Bērna atbilde norādīs, cik liela ir izpratne par izlasīto. Tāpat ir vērts uzdot jautājumus par tekstu, ko bērnam pieaugušais ir izlasījis priekšā.

 

Domāt līdzi

Lasīšanu bez izpratnes varētu uzskatīt tikai par mehānisku lasīšanu un vienu no lasīšanas posmiem. Tāpēc vienotas atbildes, cik gados konkrēti bērnam būtu jālasa, nav – vecuma posms ir visai plašs, sākot no četriem pieciem līdz pat septiņiem un astoņiem gadiem. Vecums, kad bērns sāk virknēt zilbes kopā, nav tik būtisks, kā tas, ka bērns lasa un saprot izlasīto. Tas ir pirmo klašu un pirmsskolas jautājums – mācīt domāt izlasītajam līdzi.

Saistītie raksti