Vai brīvs gads pēc skolas beigšanas ir labs risinājums? Atbild karjeras konsultante

 25. jūnijs 2020 9:20 mammamuntetiem.lv Raksts

Reizēm jauniešiem neziņa par nākotni ir tik liela, ka pēc vidusskolas pabeigšanas ir vēlēšanās paņemt brīvu gadu no mācībām, piestrādāt kafejnīcā un atrast savu vietu dzīvē. Cik lietderīgs ir šāds solis, komentē karjeras konsultante Jolanta Priede.


Foto: Shutterstock.com

Ir dažas situācijas, kad gads no studijām jaunietiem nāktu par labu


Neziņa par nākotni un savām profesionālajām vēlmēm ir bieža iezīme jauniešiem, tomēr kā norāda Jolanta Priede, reti gadās, kad jaunietis no mazām dienām precīzi zina, par ko viņš vēlētos kļūt. Kā norāda speciāliste, profesijas izvēlē ir jāiegulda laiks un resursi, tāpēc vispirms būtu vēlams tomēr veltīt laiku gan pašizpētei, gan iespējamo nākotnes profesiju, augstskolu, mācību programmu izpētei.
 
 
Ja tomēr arī pēc rūpīgām pārdomām jaunietim nav ideju, ko darīt ar savu dzīvi nākotnē, katra situācija ir jāskatās individuāli. Kā atzīst Jolanta Priede, uz šādu situāciju nebūs viennozīmīga atbilde, tomēr var iezīmēt likumsakarības, kad tas būtu pieļaujams vai vēlams, bet kad tomēr nē.
 
PAR:
  • Paņemt gadu brīvu no mācībām ir apsverams, ja jaunietim ir pilnīga pārliecība par to, ka tās ir sociālās zinātnes, ko jaunietis studēs, 
  • Ja jaunietis ir ieguvis vidējo profesionālo izglītību, tad, lai saprastu plānus nākotnes izglītībai, ir vērts paņemt gadu brīvu no mācībām un pastrādāt profesijā. Tas ļaus jaunajam profesionālim saprast, kādas papildus prasmes un profesionālā pilnveide viņam ir vajadzīga – vai tā būtu augstākā izglītība, vai  kādi kursi.
  • Ja jaunietim ir skaidrs plāns, ko ar šo gadu iesāks – apgūs valodu, praktizēsies profesijā, padziļināti mācīsies un gatavosies iestājeksāmeniem. Šeit vērts arī apsvērt jautājumus par nodrošinājumu ikdienas tēriņiem – vai jaunietis dosies strādāt un kādas būs viņa atbildības un pienākumi.
 
PRET:
  • Brīvu gadu labāk neņemt, ja cilvēks skaidri zina, ka turpinās mācības eksaktajās jomās, medicīnā vai tamlīdzīgi, kur liela nozīme ir vidusskolā gūtajām zināšanām, kuras gada laika var pazust, ja tas netiek pielietot. Nez vai jaunietis, strādājot kafejnīcā, pielietos fizikas vai ķīmijas zināšanas. Protams, ja cilvēks ir ļoti motivēts, ir iespējams pēc tam saņemties un turpināt apgūt arī eksaktos priekšmetus, bet parasti tas ir grūtāk;
  • Ja jaunietim nav skaidra plāna, ko ar šo gadu iesāks;
  • Ja jaunietis pēc rakstura nav mērķtiecīgs. “No bezmērķīgas dzīvošanas gadu, kas brīvs no mācībām, ir risks ieslīgt pašapmierinātība. Nez vai no šāda gada jaunietim uzradīsies motivācija un sapratne, ko tālākajā dzīvē darīt,” norāda J. Priede.