Logopēdes ieteikumi skaņas "R" apguvei soli pa solim

Skaņa R ir vissarežģītākā un grūtāk izrunājamā no visām latviešu valodas skaņām. Tās artikulācijā ir nepieciešami daudzi sagatavošanas vingrinājumi, kuru mērķis ir panākt mēles gala vibrāciju, kāds ir pie skaņas R pareizas izrunas. Nereti piecos, sešos pat septiņos gados bērni skaņu R var neizrunāt, kas ir normāli. Logopēdijā šo izrunas traucējumu sauc par rotacismu. Tomēr ir bērni, kas skaņu R izrunā jau četros gados... Kāpēc vieni izrunā, bet citi nē, skaidro logopēde Baiba Strause.

Veidojiet kopā vārdu savienojumus ar skaņu R. Veidojiet teikumus, miniet mīklas, skaitiet, lasiet tautasdziesmas, dzejoļus, pasakas un stāstus.

FOTO: Shutterstock.com

Veidojiet kopā vārdu savienojumus ar skaņu R. Veidojiet teikumus, miniet mīklas, skaitiet, lasiet tautasdziesmas, dzejoļus, pasakas un stāstus.

Kāpēc bērni neizrunā skaņu R?

 

Iemesli ir dažādi, bet galvenie:

  • vājš mēles gals, nepietiekami attīstīta mutes un mēles muskulatūra;
  • īsa zemmēles saitīte, mēli fiziski nav iespējams pacelt pie cietajām aukslējām;
  • smadzeņu darbības traucējumi, bērns nespēj precīzi kustināt mēli vai lūpas;
  • dzirdes traucējumi.

 

Kā bērnu sagatavot skaņas R artikulācijai?

Logopēdijā ir dažādi specifiski vingrinājumi, kas var palīdzēt bērnam iemācīties izrunāt skaņu R. Svarīga ir redzes kontrole pie spoguļa.

Vingrinājums: atvērt muti un mēles galu novietot pie cietajām aukslējām, izrunājot T skaņu (mute ir atvērta vaļā plati), pēc tam seko D skaņa – 
T, T, T, T, T, T, T, T,
D, D, D, D, D, D, D, D, D, 
TA, TA, TA, TA, TA,
DA, DA, DA, DA, DA. Izrunas ātrums pakāpeniski pieaug. Pēc tam vienā garā izelpā teikt DA, DA, DA, DA, neatlaižot mēli no cietajām aukslējām. Pie skaņas DA, DA, DA spēcīgas izelpas bērnam mēle veidos vibrāciju. Vingrinājumu jāatkārto pēc iespējas biežāk.

 

Ko vēl var darīt?

  • Ar mēles galu kutināt cietās aukslējas izelpā.
  • Mēli pēc iespējas ilgāk noturēt pie cietajām aukslējām, atverot apakšžokli – vaļā, ciet, vaļā, ciet.
  • Ar mēles galu aizskart degunu, pēc tam zodu (“Šūpoles”).
  • Ar mēles galu aizskart labo lūpu kaktiņu, pēc tam kreiso.
  • Ar mēles galu notīrīt visus zobus no iekšpuses un ārpuses.
  • Uz mēles gala noturēt kaut ko garšīgu (konfektītes gabaliņu, melleni), mēle ir izstiepta gara.
  • Laizīt lūpas vienā virzienā, veicot apļveida kustības; pēc tam pretējā virzienā, veicot apļveida kustības.
  • Ar atvērtu muti izdziedāt la – la – la, la – la – la.
  • Pacelt mēles galu pie augšējām alveolām, nolaist pie apakšējām.
  • Pacelt mēles galu pie augšējiem priekšzobiem, “pārskaitīt” tos un to pašu izdarīt ar apakšējiem priekšzobiem.
  • Uz mēles gala uzlikt kaut ko viegli nopūšamu un nopūst to.
  • Klakšķināt.
  • Cieto aukslēju “nokrāsošana” ar mēles galu.

Lai sasniegtu ievērojamu rezultātu, visi vingrinājumi ir jāveic katru dienu no piecām līdz desmit reizēm (katru aptuveni 20 sekundes). Svarīgi skatīties spogulī un izpildīt vingrinājumus kvalitatīvi, nevis kvantitatīvi.

 

Ko darīt, kad bērns jau var pateikt skaņu R?

Katru dienu veiciet vingrinājumus, izrunājot skaņu R zilbēs.
ar – ar – ar             ra – ra – ra                  rai – rai - rai
er – er – er             re – re – re                  rei – rei – rei 
ir – ir  - ir                 ri – ri – ri                      rie – rie – rie 
ur – ur – ur             ru – ru – ru                  rau – rau – rau 
or – or – or             ro – ro - ro

Reklāma
Reklāma

 

Tālākā rīcība, kad bērns var pateikt skaņu R visās iepriekš minētajās zilbēs

  • Skaņas R izruna vārdos, vārda sākumā kopā ar patskani, piemēram, rasa, ripa, roze.
  • Skaņas R izruna vārda sākumā kopā ar līdzskani, piemēram, drava, triki, krusa.
  • Skaņas R izruna vārda vidū kopā ar patskani, piemēram, svari, sīvi, ceri.
  • Skaņas R izruna vārda vidū kopā ar līdzskani, piemēram, katrs, zirgs, gurķis.
  • Skaņas R izruna vārda beigās, piemēram, der, kar, ber.
  • Skaņas R izruna vārdos, kur šī skaņa atkārtojas, piemēram, rokraksts, februāris.

 

Bērns izrunā skaņu R vārdos! Ko darīt tālāk?

Veidojiet kopā vārdu savienojumus ar skaņu R. Veidojiet teikumus, miniet mīklas, skaitiet, lasiet tautasdziesmas, dzejoļus, pasakas un stāstus.
Ja kāds no iepriekš minētajiem posmiem ir izlaists, nesanāk, tad jāatgriežas pie tā un jāveic, kamēr tas sanāks. Visilgāko laika posmu aizņem artikulācijas aparāta vingrinājumi un skaņas automatizēšanas process.

 

Īsa zemmēles saitīte

Ja bērnam ir īsa zemmēles saitīte, to parasti ir iespējams pamanīt uzreiz pēc bērna piedzimšanas pie pirmās ēdienreizes. Ja tā ir ļoti īsa, tad zīdainis nevarēs pazīst vai zīdīs ļoti slikti. Parasti šādos gadījumos dzemdību namā tiek pārgriezta zemmēles saitīte. Jaunajiem vecākiem ieteiktu konsultēties ar ģimenes ārstiem un pievērs uzmanību laicīgi zemmēles saitītei, jo zīdaiņa vecumā pārgriešanas process ir nesāpīgs. Tas atvieglos ēšanas procesu un veicinās pareizu skaņu izrunas attīstību. 

 

Ko nedrīkst darīt?

  • Neuzspied bērnam teikt skaņu R. Parasti vecāki liek atkārtot – saki rrrrrrrr, saki rrrrieksts, saki rrrruksis. To nedrīkstētu darīt, jo bērnam nav pietiekami spēcīgs mēles gals, tas nevibrē vai ir mazvibrējošs; vai arī var būt kādi no iepriekš minētajiem traucējumiem. Uzspiežot izrunāt skaņu R, bērnam šī skaņa var nonākt kaklā un izveidoties kakla R. Bērns nevis ar mēles galu artikulē skaņu R, bet ar mīkstajām aukslējām, veidojot “franču” R.
  • Bērns var nobīties, ka viņam nesanāk, kaunēties no apkārtējiem, tāpēc nedrīkstētu uzspiest izrunāt skaņu R, bet gan veikt specifiskus vingrinājumus.
  • Neatkārto tos vārdus, kuros bērns aizstāj skaņu R ar citu skaņu vai to izlaiž, lai arī tie dažkārt skan mīļi un amizanti. Teiksim rati, nevis lati; lācis nevis jācis. Atkārtosim neskaitāma reizes pareizu runas paraugu.

 

Autore: Baiba Strause, sertificēta logopēde, privātprakses “Logopēdijas centrs” un “Logopēdijas privātprakse” dibinātāja, strādā Rīgas Ziedoņdārza pirmsskolā, kā arī savās privātpraksēs. Piedāvā arī attālinātās online konsultācijas un apmācības bērniem ar skaņu izrunas traucējumiem - gan ārzemēs dzīvojošajām ģimenēm, gan Latvijā. Publicējusi logopēdiskos vingrinājumus (teorētisko daļu) bērnu žurnālā “Ezītis”. Latvijas Logopēdu asociācijas biedrs.

Saistītie raksti