Naudā un (vai) vaučeros. Kā "airBaltic" atdod samaksāto par atceltajiem reisiem

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits cer, ka Eiropas Komisija (EK) tomēr atļaus aviokompānijām, tostarp “airBaltic” kompensēt klientiem Covid-19 dēļ nenotikušos lidojumus nevis naudā, bet tikai dāvanu kartēs. Tad vaučerus saņemtu arī daļa klientu, kuri agrāk iesnieguši pieteikumus, lai atgūtu naudu. 

Atšķirībā no daudzām citām Eiropas aviokompānijām, kuras nesen paziņoja, ka bez valsts palīdzības to naudas rezerves izsīks tuvākajās nedēļās, “airBaltic” banku kontos pagājušā gada beigās bija vairāk nekā 120 miljoni eiro.

FOTO: Shutterstock.com

Atšķirībā no daudzām citām Eiropas aviokompānijām, kuras nesen paziņoja, ka bez valsts palīdzības to naudas rezerves izsīks tuvākajās nedēļās, “airBaltic” banku kontos pagājušā gada beigās bija vairāk nekā 120 miljoni eiro.

12 Eiropas Savienības valstu satiksmes ministri 29.aprīlī aicināja EK atļaut aviokompānijām kompensēt klientiem atceltos lidojumus nevis naudā, bet vaučeros – dāvanu kartēs, kuras nākotnē varēs apmainīt pret biļetēm. Šo valstu vidū ir arī Latvija, ziņo “Reuters”.


Par tādu risinājumu iestājas gan lielākās lidsabiedrības, gan daudzu Eiropas valstu valdības, atsaucoties uz ārkārtējo situāciju – naudas atdošana  padara vēl sliktāku jau tā smago finansiālo stāvokli, kāds ir aviokompānijām, kuras gandrīz pārtraukušas lidojumus. Piemēram, ja “Lufthansa” atdotu pasažieriem naudu par visiem atceltajiem reisiem, tai atlikušās finanšu rezerves pietiktu 25 dienām. Tikpat kā visas aviokompānijas cenšas pārliecināt pasažierus izvēlēties dāvanu kartes (dažkārt ar nelielu bonusu), norāda “Bloomberg”. Taču, ja klients izvēlas naudu, viņam jāgaida daudz ilgāk, nekā ierasts.


EK iepriekš paziņojusi, ka mīkstināt ES prasības nedomā, jo klientam jābūt izvēlei. Pret ir noskaņotas arī ES patērētāju tiesību aizsardzības organizācijas – aviokompāniju klienti arī cieš no krīzes, tāpēc nedrīkst prasīt, lai viņi faktiski kreditētu lidsabiedrības uz sava rēķina.

Aviokompānijas nesteidz deldēt savu jau tā plāno “likviditātes spilvenu”, tāpēc motivē klientus izvēlēties dāvanu kartes.


Linkaits: vaučeri bez alternatīvas
Latvijai ir vērts pacīnīties, lai pasažieri, kuriem ir biļetes uz pandēmijas dēļ atceltajiem avioreisiem, nevarētu pieprasīt atdot naudu, LSM.lv norādīja satiksmes ministrs Tālis Linkaits.  Turklāt šāds lēmums varētu ietekmēt ne tikai klientus, kuru atceltie reisi tika plānoti no 17.marta līdz 12.maijam. Līdz gada beigām uz “airBaltic” reisiem rezervēts apmēram miljons biļešu un, pēc visa spriežot, daļa šo reisu nenotiks, tostarp lidojumu ierobežojumu dēļ dažādās valstīs.

Tādā gadījumā Covid-19 dēļ atcelto “airBaltic” reisu pasažieri, kuru pieteikumi naudas atmaksai jau saņemti, taču nav apstrādāti, arī saņemtu vaučerus, nevis naudu, LSM.lv apstiprināja aviokompānijas preses dienestā.

 

Cik klientu izvēlējušies naudu
Kādas summas aviokommpānijai jāatdod klientiem, skaidri nav zināms.
“airBaltic” atteicās atklāt LSM.lv šo informāciju, vienīgi pavēstot, ka miljonos tas ir “divciparu skaitlis”.
Atgūt naudu vai saņemt vaučerus par biļetēm uz atceltajiem reisiem pauduši vēlmi “airBaltic” klienti, kas iepriekš veikuši vairāk nekā 350 tūkstošus pirkumu, par kuriem apstrādāti apmēram 30% iesniegumu. Cik tas ir biļešu, kompānija neinformēja, norādot, ka vienā “pirkumā” var būt arī vairāk par vienu biļeti. 

Tādā gadījumā Covid-19 dēļ atcelto “airBaltic” reisu pasažieri, kuru pieteikumi naudas atmaksai jau saņemti, taču nav apstrādāti, arī saņemtu vaučerus, nevis naudu.

Reklāma
Reklāma


Ja modelējam scenāriju, ka vidēji vienā pirkumā iegādātas divas biļetes, un ja puse no 350 tūkstošiem klientu izvēlēsies nevis vaučeru, bet naudas atmaksu, tad, tā kā vienas biļetes cena lidojumam vienā virzienā ir apmēram 85 eiro (dati no “airBaltic” pārskata par 2019.gadu, neskaitot pasažieru iegādātos papildu pakalpojumus), varētu būt runa par to, ka klientiem jāatdod apmēram 30 miljoni eiro.
Atšķirībā no daudzām citām Eiropas aviokompānijām, kuras nesen paziņoja, ka bez valsts palīdzības to naudas rezerves izsīks tuvākajās nedēļās, “airBaltic” banku kontos pagājušā gada beigās bija vairāk nekā 120 miljoni eiro. Aprīļa vidū kompānijas vadītājs Martins Gauss teica, ka tam jāpietiek pusgadam. 


Nauda trīs mēnešu laikā. Vai vēlāk
Jautājums, kuru ļoti bieži uzdod “airBaltic” klienti aviokompānijas “Twitter” kontā, ir – kad es saņemšu atpakaļ savu naudu? Dienā, kad tika atcelti lidojumi – 17.martā – “airBaltic” solīja atdot naudu četru līdz sešu nedēļu laikā, taču marta beigās šo termiņu pagarināja līdz 90 dienām.
Īstenībā gaidīt, iespējams, vajadzēs vēl ilgāk. Kā paskaidrojusi aviokompānija savā “Twitter” profilā, 90 dienu ir laiks kopš brīža, kad pabeigta klienta iesnieguma apstrāde. Taču, tā kā iesniegumu ir simtiem tūkstošu, to apstrādes process var prasīt vairākas nedēļas. “Twitter” var atrast to klientu komentārus, kuri “airBaltic” vietnē aizpildījuši iesniegumu, lai atgūtu naudu, saņēmuši vēstuli, kurā solīta atbilde 72 stundu laikā (šāda šabloniska vēstule no robota ir arī redakcijas rīcībā), taču atbildi nav sagaidījuši arī pēc mēneša un vairāk.

Pēc “Bloomberg” ziņotā, ilgs naudas atmaksas termiņš ir vispārēja Eiropas prakse Covid-19 pandēmijas apstākļos.
Aviokompānijas nesteidz deldēt savu jau tā plāno “likviditātes spilvenu”, tāpēc motivē klientus izvēlēties dāvanu kartes. Daži avoti ziņojuši, ka “airBaltic” klientiem vispār nav piedāvāta iespēja atgūt naudu, bet tikai saņemt dāvanu kartes (par to ziņoja Igaunijas sabiedriskās raidorganizācijas ERR portāls).
Aviokompānijā “airBaltic” atteicās atklāt informāciju, cik daudz naudas atmaksāts klientiem pēdējā pusotrā mēnesī.


Pārkāpumi nav konstatēti
Patērētāju tiesību pārkāpumi saistībā ar “airBaltic” atceltajiem avioreisiem nav konstatēti, LSM.lv sacīja Patērētāju tiesību aizsardzības centra pārstāve Santa Zarāne.
“Nevar teikt, ka par “airBaltic” bijis ļoti daudz sūdzību. [Patērētāju tiesību aizsardzības centrā cilvēki] galvenokārt vērsušies, lai saņemtu konsultācijas,” pastāstīja Zarāne. “Klienti gribēja saprast, kāpēc tik daudz laika aizņem naudas atgūšana par atcelto reisu biļetēm. Daži sūdzējās, ka aviokompānija kā kompensāciju piedāvājusi tikai vaučerus, bet ne naudu. Taču tas neatbilst patiesībai, [“airBaltic”] vietnē var izvēlēties vienu no trim iespējām – nauda, vaučers, maiņa pret reisu citā laikā. Es to zinu pēc savas pieredzes – mans reiss tika atcelts, aizpildīju iesniegumu internetā, un jau esmu atguvusi visu par biļeti samaksāto summu – tas prasīja apmēram mēnesi.”  
Tā ir gadījumā, ja biļetes nopirktas aviokompānijas vietnē. Ja tās iegādātas ar aģentūras starpniecību, jautājums par naudas atgūšanu jārisina ar aģentūru, iepriekš informēja aviokompānijā “airBaltic”. 

 

Avots: www.lsm.lv