Astrofiziķis par bērnu audzināšanu: zinātnieki ir cilvēki, kuri nav zaudējuši interesi izzināt

Viena no galvenajām kļūdām, ko vecāki pieļauj bērnu audzināšanā, ir zinātkāres nogalināšana, pārdomās dalās amerikāņu astrofiziķis Nīls Degrass Taisons. Viņš uzsver, ka zinātnieki par tādiem nekļūst pieaugušā vecumā, viņi par tādiem kļūst, jo bērnībā nav zaudējuši interesi izzināt. 

Nedrīkst nogalināt bērnos zinātkāri, bet tas prasa papildus darbu.

FOTO: Shutterstock.com

Nedrīkst nogalināt bērnos zinātkāri, bet tas prasa papildus darbu.

Kādā intervijā par bērnu audzināšanu Nīls Degrass Taisons atceras piemēru, kad drīz pēc lietus gājis pa Centrālparku. Viņš ieraudzījis māti un aptuveni četrus gadus vecu bērnu. Mazais bijis saģērbts gumijas zābakos un ūdensdrošā jakā.  Bērnam priekšā bijusi peļķe. Tā vietā, lai atvasei ļautu izzinošo prieku ielēkt peļķē, piedzīvot dubļus un ūdens šļakatas, mamma, bērnu pavilkusi malā un apvedusi peļķei apkārt. Zinātnieks ir pārliecināts, ka tajā brīdī bērna izziņas prieks tika mazināts. 

Viņš vecākus aicina atcerēties, ka eksperimentēšana ar vidi bērniem ir dabisks process, jo  viņiem viss ir jauns. “Nav bērna, kuram būtu nodoms saglabāt tīru māju,” uzsver Nīls. Viņš turpina: “Cilvēki vaicā par bērnu audzināšanu, viņi vaicā par izglītību. Es varu pateikt vienīgi to, kas ir jāmaina. Nedrīkst nogalināt bērnos zinātkāri, bet tas prasa papildus darbu. Un es esmu gatavs šo darbu darīt.” 

Skolas jūs redz kā tukšus traukus, kuros ieliet informāciju un tad pārbaudīt, vai tā tur ir.

Nīls Degrass Taisons pievēršas arī skolu tēmai, cerot, ka tās varētu palīdzēt bērnos saglabāt saglabāt zinātkāri. Cilvēks prieks, ka skola ir beigusies, viņaprāt, ir slikts signāls. Bērniem būtu jāgrib iet skolā un būtu jābauda mācīšanās process. 

“Ja Einšteins būtu te, un es ar viņu sarunātos, mēs varētu runāt stundām ilgi. Un vai zināt, ko es nekad viņam nepajautātu? Kādā koledžā tu esi mācījies. Tas, ko vēlos teikt – šis nav stāsts par skolu, kurā esi mācījies, bet par mūsu pašu iniciatīvu un ambīcijām, par mūsu zinātkāri. Tādas lietas skolās nemāca. Skumji. Skolas jūs redz kā tukšus traukus, kuros ieliet informāciju un tad pārbaudīt, vai tā tur ir. Un, jo augstāks līmenis, jo vairāk slavē,” kritisks ir astrofiziķis, uzskatot, ka šādā skolu vidē auguši bērni nebūs tie, kas pasaulē nesīsi lielas pārmaiņas. 

Reklāma
Reklāma

 


Nīls Degrass Taisons ir amerikāņu astrofiziķis, kurš specializējies arī komunikāciju zinātnēs. Viņš ir direktors Heidena planetārijam, kas savukārt veido daļu no plašākā Amerikas Dabas vēstures muzeja Manhatanā, Ņujorkā.