Tīņi tāpat skatīsies pornogrāfiju! Bostonas universtātes profesore iesaka to izmantot izglītojošos nolūkos

Digitālo tehnoloģiju laikmetā arvien jaunāka vecuma tīņi saskaras ar pornogrāfisku saturu.  Vecāku uzliktos drošības filtrus un ieteikumus, kā parūpēties par to, lai bērni redz tikai drošu saturu, pusaudži veikli apiet, un ierauga ar virtuālo realitāti - pornogrāfisko video. Bostonas universitātes profesore, socioloģe un sabiedrības veselības speciāliste Emīlija Rotmana to redz kā iespēju runāt par aktuālām attiecību un seksualitātes tēmām, nevis kā garīgās veselības apdraudējumu. "Izmantojiet šo gadījumu, lai uzsāktu vērtīgu sarunu ar savu tīni," aicina Rotmana.  

unsplash.com

FOTO: Mammamuntetiem.lv

unsplash.com

Lielākā daļa tīņu līdz 18 gadu vecumam vismaz vienu reizi ir redzējuši pornogrāfiskus materiālus. Tas ir viens avotiem, kā viņi iegūst informāciju par to, kas ir sekss. Visbiežāk tā nav saturīga un vērtīga izglītošanās, kādu gribētu savās stundās ieviest skolotāji, ieteiktu psihologi vai akceptētu vecāki.

Pētījumi, par kuriem savā TED uzrunā stāsta eksperte, atklāj, ka ASV 20% romantisko pāra attiecību tīņu vecumā ir vardarbības elementi. Tas nozīme,  ka vardarbība randiņis ir lielāka problēma nekā bullings un mobings skolā un plānotas tīņu pašnāvības. Iespējams, ka vardarbīga attieksme pret meiteni un necieņa pret sievietēm tiek aizgūta no pornogrāfiskiem sižetiem, kur sievietes izmantošana, sišana, rasistiski vai emocionāli aizskaroši izteicieni, vardarbīgas anālais sekss, apspļaudīšana un pazemošana ir viena no iecienītākajām sižeta līnijām, pieļauj Rotmana.

Emīlija Rotmana šeit redz lielu iespēju uzrunāt jauniešu auditoriju, pareizi akcentējot tēmas un izglītojot arī skolotājus, kā par šīm tēmām runā skolās: "Pusaudžus interesē porno, viņi to skatās, un tas ir vārds, uz kuru viņi reaģē momentā. Pietiek auditorijas priekšā pateikt "PORNO", kā visi saausās un gaida, kas sekos tālāk.  Mums tikai jāizdomā, kā to izmantot, lai uzsāktu jēgpilnu sarunu par veselīgām attiecībām un veselīgu seksualitāti. Tāpēc pirms septiņiem gadiem sāku domāt, kā ieviest skolās pornogrāfijas pratības ideju."  Patreiz vairākas ASV skolās jau ir pieejamas šādas stundas, kuras vada tā saucamie “instruktori”, kas ir apmācīti vadīt un atbildēt uz kutelīgajiem jauniešu uzdotajiem jautājumiem. 

 

Pusaudžus interesē porno, viņi to skatās, un tas ir vārds, uz kuru viņi reaģē momentā. Pietiek auditorijas priekšā pateikt "PORNO", kā visi saausās un gaida, kas sekos tālāk.  Mums tikai jāizdomā, kā to izmantot, lai uzsāktu jēgpilnu sarunu par veselīgām attiecībām un veselīgu seksualitāti. 

 

Pornogrāfijas pratība nenozīmē, ka stundās pēta un analizē pornomateriālus, bet gan to, ka šādu saturu var izmantot, lai kliedētu mītus par to, kas ir normāli, un kas - nav. 

Sabiedrības veselības eksperte stāsta, ka sarunās ar jauniešiem ir dzirdējusi arī ļoti pozitīvas iezīmes, ko ir sniegusi pornogrāfijas skatīšanās. "Kā jauna meitene man atklāja, ka tieši pornofilmas viņai ļāva pieņemt savu figūru, jo izrādījās, ka filmās iekāro sievietes ne tikai ar perfektām figūrām. Kāds jauns gejs pastāstīja, ka atklājums par geju pornogrāfiju faktiski viņam izglāba dzīvību. Iepriekš viņš nevarēja pieņemt savu seksualitāti  un apsvēra  domu par pašnāvību". 
 

Reklāma
Reklāma

Mīts Nr.1: Pornogrāfija iemāca, kā jāuzvedas seksā 
Lielākā daļa profesionālās pornogrāfijas ir iestudējums ar speciāli rakstītu scenāriju un profesionālu filmēšanas komandu - režisoriem, aktieriem, skaņas efektiem, kamerām, apgaismojumu, stilistiem, grima māksliniekiem. Pornogrāfija ir izklaide, nevis dokumentālā filmas vai instrukcija, kā visam vajadzētu notikt reālajā seksa dzīvē. 
Tas, ko var redzēt pornofilmās, ir apspriešanas vērts gan no fizioloģiskā, gan medicīniskā skatu punkta. Uzrunas autore uzsver, ka 50% ASV skolu nav veselības mācību, tāpēc jaunieši sev interesējošo informāciju smeļas šāda satura video. 


Mīts Nr.2: Pornogrāfija iemāca, ka seksā atļauts viss, un sievietēm patīk pilnīgi viss, ko ar viņām dara
Pornofilmās uzsvars tiek likts uz vīrieša vajadzību apmierināšanu. Dalībnieki viens pret otru izturas agresīvi, netiek ievērotas robežas, netiek saņemta otras puses piekrišana seksuālām attiecībām.  Bez izskaidrojuma pusaudži šādu uzvedības modeli pieņem kā normālu attiecību sastāvdaļu. Par ko runāt? Vienmēr ir jāvienojas par abpusēju piekrišanu, uzsākot seksu! Reālajā dzīvē pirms seksuāla akta ir sarunas un abpusēja ieinteresētība. Tā vismaz tam būtu jābūt. "Ja ar otru cilvēku nespējat sarunāties, nemaz neuzsāciet seksuālas attiecības," tīņiem māca Rotmena.


Mīts Nr.3: Ir normāli, ja vīrietis dominē, bet sieviete  pakļaujas
Kas visbiežāk pārņem situācijas vadību pornofilmās? Tie ir vīrieši, kuriem atļauts būt brutāliem, bet sieviešu loma ir būt pasīvām. Tas, ko skolotāji skolā jautāja skolēniem, apspriežot šādus sižetus, bija "Vai tā ir jābūt?" , "Ko tas nozīmē?", "Vai tas ir taisnīgi pret sievieti?", "Kā nospraust pieļaujamās robežas?". 


Mīts Nr.4: Apmainīties ar kailfoto ar mazpazīstamiem paziņām caur telefonu ir normāli 
Lielākā daļa jauniešu ir pārsteigti, kad uzzina, ka nepilngadīgo apmaiņa ar personiskiem kailfoto ir uzskatāma par bērnu pornogrāfiju. Nav atļauts nosūtīt arī sveša nepilngadīga cilvēka kaifoto, jo arī tas klasificējas kā bērnu pornogrāfijas izplatīšana. Tas ir nelegāli un var draudēt reālas nepatikšanas ar policiju. 


Ne visa pornogrāfija ir traumējoša, un ne visi bērni, kas sastopas ar pornogrāfiska rakstura materiāliem, iegūst emocionālas traumas. Bet, dzīvojot mūsdienu sabiedrībā, ir svarīgi iemācīties apzināties, ka pasargāt no šāda satura bērnus būs gandrīz neiespējami, tāpēc situācija jāizmanto savā labā. Viņi skatīsies pornogrāfiju, jo viņus tā interesē. Pieaugušo atbildība ir atrast veidus, kā ar šo faktu sadzīvot un izmantot ar pievienoto vērtību.