Briļļu lēcas ar zilās gaismas filtru – iespēja pasargāt acis no viedierīču kaitīgā zilā starojuma

 06. novembris 2019 14:00 mammamuntetiem.lv Raksts

Ikdienas darbos, izmantojot datoru vai viedtālruni, cilvēks nonāk intensīvā saskarsmē ar zilo gaismu, kas mūsu acīm rada lielu slodzi. 



Foto: Shutterstock.com

Ik pa laikam jāatcerās par to, ka acis ir jāizvingrina


Lai pasargātu sevi no tās negatīvās ietekmes, un savlaicīgi parūpētos par savu redzes veselību, atbildes par dzidrinātajām lēcām un redzes kopšanu sniedz OptiO galvenā optometriste Māra Kaparkalēja. 


Kas ir zilā gaisma - kā tā iespaido mūsu redzes veselību?
Zilā gaisma ir redzamās gaismas daļa, ko var sastapt teju visur apkārtējā vidē. Nelielos daudzumos tā nevar nodarīt nekādu kaitējumu cilvēka redzes sistēmai. Zilā gaisma fokusējas pirms acs tīklenes, kas nozīmē, ka tā rada pamatīgu slodzi mūsu redzes orgānam. Parasti nogurumu, ko rada zilā gaisma, novēro cilvēkiem, kuriem ikdienā darbs saistīts ar datoru. Ir gadījumi, kad zilās gaismas ietekmē, var novērot tīklenes izmaiņas, piemēram, makulas deģenerāciju, bet to parasti iespaido arī saules izstarotā UV starojuma ietekme. Tāpēc ir ļoti svarīgi, uzturoties tiešos saules staros, lietot saulesbrilles. 

 

Zilā gaisma fokusējas pirms acs tīklenes, kas nozīmē, ka tā rada pamatīgu slodzi mūsu redzes orgānam. Parasti nogurumu, ko rada zilā gaisma, novēro cilvēkiem, kuriem ikdienā darbs saistīts ar datoru. 

 


Tā vien šķiet, ka ļoti lielai daļai cilvēku ikdienā varētu būt liela saskarsme ar viedierīču izstaroto, zilo gaismu.. 
Jā, tā pavisam noteikti ir. Sēdošs biroja darbs rada ne tikai redzes veselības problēmas, bet atstāj iespaidu uz kopējo organisma veselību, tostarp muguras un kakla zonas rajonā. Ja vienīgās kustības ikdienā ir līdz automašīnai, pēc tam līdz birojam un atpakaļ, cilvēks var sākt just muguras sāpes, kas bieži vien rodas no kāda asinsvada nosprostojuma. Tāpat, ikdienā pavadot ilgas stundas pie datora, acs asinsvadi tīklenē sāk izlocīties, līdz ar to notiek mazāka skābekļa piegāde acij, kas var novest pie ātrāka acs noguruma. Liels skaits datora lietotāju cieš arī no “sausās acs” sindroma, kas izpaužas kā acu apsārtums, graušanas sajūta vai pārlieku liela asarošanās. Ja novēroti tādi simptomi, jāvēršas pie optometrista, lai izvērtētu situāciju un atrastu labāko veidu, kā problēmu atrisināt. 

Mūsu redzes veselību ietekmē arī pareizs un sabalansēts uzturs - tikai tā varam uzņemt visus vajadzīgos vitamīnus un minerālvielas, par ko pateicīgas būs mūsu acis. Optikas nozare ir attīstījusies līdzi mūsdienu cilvēka dinamiskajam dzīvesveidam, un, piemēram, dzidrinātās briļļu lēcas piedāvā atvieglot darbu pie mākslīgā apgaismojuma un aizsargāt savas acis no viedierīču un televizora izstarotās zilās gaismas. 


Kas īsti ir dzidrinātās briļļu lēcas? 
Pie individuāli pielāgotām brillēm ar dzidrinātajām lēcām iespējams tikt, pasūtot tās optikas veikalos. Šīs briļļu lēcas ir pieejamas ar dažādu toņu atspīdumu, piemēram, zaļganu vai zilganu. Atspīdums mēdz būt arī citā nokrāsā - to nosaka ražotājs, bet dzidrinājuma labās īpašības tas nemaina. Neraugoties uz atspīduma krāsu, briļļu lēcas ir caurspīdīgas – un netraucē skaidri redzēt. Tieši pretēji - dzidrinātās jeb antirefleksās lēcas ir vieglāk tīrāmas, tās uzlabo kontrastu, noņem traucējošos atspīdumus, kā rezultātā samazina acu nogurumu ikdienā. Šīs lēcas mazāk “nolietojas” jeb bružājās, jo tām ir arī cietais pārklājums, kas nodrošina ilgāku briļļu lietošanu.

Ir arī tādas dzidrinātās lēcas, kurām vēl papildus ir aizsargfiltrs pret zilo starojumu. Tas ir materiālu tehnoloģijas sasniegums, kas filtrē kaitīgo pārmērīgo zilo starojumu, ko emitē mākslīgie gaismas avoti, datori, TV un mobilo telefonu ekrāni. Brilles ar šādām lēcām nodrošinās iespēju pie viedierīcēm pavadīt lielāku laika posmu, neizjūtot diskomfortu un nogurumu.  


Kā pasargāt savu redzi pie darba ar datoru? Kādas ir ieteicamās pauzes?
Ļoti svarīgi savu darba vidi iekārtot ergonomiski, kā arī ievērot ieteicamās pauzes. Ik pēc 20 minūtēm darbā pie datora ieteicams aptuveni 20 sekundes acis kārtīgi izmirkšķināt un skatīties ārā pa logu – uz kādu tālumā esošu objektu. Savukārt, pēc divu stundu aktīva darba pie datora ieteicams uz 10 minūtēm atstāt savu darba vietu un izkustēties gan pašam, gan izkustināt arī acis ar dažādu muskuļu vingrinājumu palīdzību. Tā, piemēram, turot galvu taisni, acis izkustināt pa labi, pa kreisi, uz augšu un uz leju. Pēc tam var veikt apļveida kustības. Svarīgi lietot arī vajadzīgā stipruma korekcijas līdzekļus, ieteicams ar pārklājumu, kas samazinās zilās gaismas koncentrācijas nonākšanu mūsu acīs. 


Kā pasargāt redzi, strādājot pie datora, ja nav nepieciešama redzes korekcija?
Neskatoties uz to, darba vides ergonomikai un pauzēm būtu jāpievērš liela uzmanība, jo tas, ka pašlaik nav nepieciešama redzes korekcija, diemžēl nenozīmē to, ka skaidra redze, īpaši ikdienā intensīvi strādājot pie datora, saglabāsies visa mūža garumā. Ieteiktu arī gadījumā, ja līdz šim nav bijusi nepieciešamība pēc redzi koriģējošām brillēm, reizi divos gados apmeklēt optometristu un veikt redzes pārbaudi, lai pārliecinātos, vai nav novērojamas kādas izmaiņas. Ja korekcija patiešām nav nepieciešama, iespējams izgatavot brilles ar zilās gaismas samazinošu lēcu pārklājumu bez redzes korekcijas jeb dioptrijām. Šādas brilles atvieglos darbu acīm skatoties tuvumā. Briļļu pārklājums aizsargās acis no zilās gaismas un sniegs iespēju vieglāk uztvert ekrāna apgaismojumu.


Vai iespējams acis pasargāt pie darba ar datoru, arī tad, ja nēsā kontaktlēcas?
Kontaktlēcu nēsātājiem jāievēro tie paši noteikumi (jāievēro pauzes, atbilstošs darba attālums), tomēr viņiem ir lielāks risks iedzīvoties “sausās acs” sindromā, tāpēc ļoti būtiskas ir regulāras  vizītes pie redzes speciālista jeb optometrista. Tas ļaus regulāri sekot līdzi kontaktlēcu atbilstībai, kā arī asaru sistēmas darbībai. Pēc nepieciešamības, optometrists var nozīmēt acu pilienus, kas nodrošinās papildus mitrināšanu. 


Vai brilles ar zilās gaismas aizsardzību ieteicamas arī tad, ja daudz laika tiek pavadīts ne tikai pie datora, bet arī pie telefona?
Protams, arī telefons izstaro zilo gaismu – gluži tāpat kā dators, un nepieciešams papildus domāt par  acu aizsardzību, īpaši, ja sāk izjust diskomfortu.


Kā pasargāt bērnu redzi, ja ikdienā sanāk lielu dienas daļu pavadīt pie viedierīcēm? 
Bērniem attīstoties, vecākiem būtu ieteicams ierobežot bērnu laiku pie viedierīcēm, jo jebkurš pārmērīgi ilgstošs darbs tuvumā, var nākotnē izraisīt redzes veselības traucējumus-tuvredzības attīstību.

Protams, arī speciālisti apzinās, ka pilnībā izolēt bērnus no 21. gadsimtam tik ļoti raksturīgās viedierīču lietošanas ir teju neiespējami. Tomēr vecākiem pavisam noteikti vajadzētu nopietni attiekties pret šo jautājumu un izvērtēt laiku, ko bērns ikdienā pavada pie viedierīcēm. Ir grūti bērnam pateikt: “Tagad viss! Beidzam spēlēt!” Jo tādā gadījumā vecākiem jāpiedāvā kāda cita, bērnam interesējoša nodarbe. 

Viens no galvenajiem pamatnoteikumiem, lai bērna acis būtu veselas, ir aktīvs dzīvesveids un pietiekama uzturēšanās svaigā gaisā. Tamdēļ par kopīgu pastaigu vai bumbas spēlēšanu tuvējā parkā, mūsu acis būs ļoti pateicīgas. Jāatceras arī regulāri apmeklēt optometristu (aptuveni reizi divos gados, ja nav novērotas problēmas), lai, ja tiks konstatēta kāda problēma, to var laikus atrisināt. 




0 Pievienot komentāru

Saistītie raksti

Kategorijas