Pētījums atklāj patiesību par uztura un fitnesa influenceriem: 8 no 9 gadījumiem tiek runātas muļķības

Glāzgovas universitātes (Skotijā) pētījuma rezultāti liecina, ka astoņos no deviņiem gadījumiem tā dēvēto sociālo tīklu influenceru dotie padomi saistībā ar fitnesu un uzturu izrādījušies klaji aplami un pat melīgi.

 

Zemāko atzīmi – 25% atbilstību kritērijiem – izpelnījās populārs blogeris, kuram nebija nekādas izglītības konkrētajā sfērā, par kuru viņš sniedza padomus.

FOTO: Shutterstock.com

Zemāko atzīmi – 25% atbilstību kritērijiem – izpelnījās populārs blogeris, kuram nebija nekādas izglītības konkrētajā sfērā, par kuru viņš sniedza padomus.

Pētnieku komanda savos secinājumos brīdinājusi svara zaudēšanā un veselīgā dzīvesveidā ieinteresētus cilvēkus drošības labad turēties pa gabalu no padomiem, kurus regulāri sniedz pašpasludināti fitnesa un uztura influenceri.

Pētījumā, kurā vērtētas deviņu ļoti populāru Lielbritānijas blogeru aktivitātes un publicētā informācija, konstatēts, ka tikai viens no viņiem savu sekotāju lokam piedāvājis uzticamu saturu, ziņo Independent.co.uk.
 

Viedokli mēdz pasniegt kā faktu
Veselības nozares speciālisti pētījumam atlasīja influencerus, kuriem kaut vienā no lielākajām sociālo mediju platformām bija 80 000 sekotāju, autentiskuma apstiprinājums vēl vismaz no divām vietnēm (piemēram portāla “Twitter”) un kuri uzturēja aktīvu blogu ar publikācijām par veselīgu dzīvesveidu un ķermeņu svaru.

 

Sociālo tīklu influenceru radītais saturs ir neuzticams informācijas avots tiem, kuri interesējas par uztura tēmām 

 

Pētījuma galvenā autore Kristīna Saba britu medijam pauda: “Tika noskaidrots, ka vairums blogu nevar uzskatīt par leģitīmiem un ticamiem informācijas avotiem par konkrētajām tēmām, jo tajos ierasta prakse ir pasniegt viedokļus kā faktus un bieži vien tiek pārkāpti Lielbritānijā saistošie uzturvērtības kritēriji. Šādas vietnes ir potenciāli bīstamas, jo, pateicoties to uzturētāju popularitātei, sasniedz lielu auditoriju.”
 

Rezultāti liek domāt, ka vairums influenceru ir viltvārži
Pētījumā aplūkoto sociālo tīklu zvaigžņu vārdi nav nosaukti, taču šo personu blogi (publikācijas laikaposmā no 2018. gada maija līdz jūnijam) tika vērtēti, izmantojot 12 kritērijus.

Pamatā tika skatīts, vai influenceru sniegtie veselības un diētu padomi ir balstīti zinātniskos pētījumos. Tika arī vērtēts tas, cik objektīvi influenceri ir bijuši šāda satura radīšanā.

Tika uzskatīts, ka influencera radītais saturs ir izturējis kritiku, ja tas atbilst kritērijiem par vismaz 70%. Pētījumā arī tika vērtētas 10 katra influencera publicētās maltīšu receptes, lai izzinātu to enerģētisko saturu, ogļhidrātu, proteīna, tauku, piesātināto taukskābju, šķiedrvielu, cukura un sāls saturu.

Reklāma
Reklāma

Atradumi tika prezentēti šī gada Eiropas aptaukošanās kongresā (European Congress on Obesity, ECO) un izgaismoja to, ka pētījumā aplūkotie blogeri izgāzās fundamentāli svarīgos aspektos, ziņo Independent.co.uk.

Pieci no tiem viedokli mēdza pasniegt kā faktus vai arī neuzrādīja leģitīmu, pierādījumos balstītu atsauci informācijai, kuru publicēja. Arī influenceru prezentētās ēdienu receptes neizturēja kritiku, izvērtējot tās pēc valstī pieņemtajiem standartiem un izpratnes par veselīgu uzturu.

Tikai vienā no blogiem, kuros regulāri tiek doti padomi, tika konstatēta atbilstība pētnieku izvirzītajiem kritērijiem (75% apmērā). Šo blogu uzturēja persona, kurai ir ar uztura jomu saistīta izglītība.

Zemāko atzīmi – 25% atbilstību kritērijiem – izpelnījās populārs blogeris, kuram nebija nekādas izglītības konkrētajā sfērā, par kuru viņš sniedza padomus.


Influenceri ir neuzticams un potenciāli bīstams informācijas avots
Autori beigu beigās secināja, ka sociālo tīklu influenceru radītais saturs ir neuzticams informācijas avots tiem, kuri interesējas par uztura tēmām un piebilda, ka, ņemot vērā šādu personu popularitāti un ietekmi, ir nepieciešams regulēt to, kurš ir tiesīgs sniegt padomus plašai auditorijai tiešsaistē.

 

 

No portāla Jauns.lv