Viedierīču jēgpilna lietošana dažādos vecuma posmos. Kas jāzina vecākiem?

Kā panākt, lai aizraušanās ar virtuālo pasauli un viedierīču lietošanu neapdraud pilnvērtīgu miegu, laiku ēdienreizēm, pastaigām, laiku sarunām ģimenē un arī mācībām. 

Mūsdienu vecāku lielākais izaicinājums – audzināt bērnu tā, lai līdz 3 gadu vecumam viedierīces netiktu ierādītas

FOTO: Shutterstock.com

Mūsdienu vecāku lielākais izaicinājums – audzināt bērnu tā, lai līdz 3 gadu vecumam viedierīces netiktu ierādītas

Vadošais mobilo sakaru operators “Tele2” kopā ar ekspertiem ir sagatavojis padomus viedierīču laika kontrolei un jēgpilnai izmantošanai, lai tās būtu palīgs ikdienā, nevis traucēklis. 

 

Bērnudārzniekam

Telefons tikai izņēmuma situācijās

    • Mūsdienu vecāku lielākais izaicinājums – audzināt bērnu tā, lai līdz 3 gadu vecumam viedierīces netiktu ierādītas;
    • Ap šo vecumu būtu pieļaujams, ja bērnam paskatīties multenīti telefonā piedāvātu tikai izņēmuma situācijās, piemēram, ja ir piespiedu dīkstāve, gaidāms garāks pārlidojums ar lidmašīnu, jāuzturas slimnīcā;
    • Agrīna bērnu pieradināšana pie filmiņām viedierīču ekrānos, bērnam nozīmē pārlieku aktīvu vizuālo stimulāciju. Ja attēls nemitīgi ņirb gar acīm, grūti koncentrēt uzmanību, mazais pie tā pierod, tas šķiet gana saistoši, tāpēc multenīte telefonā viegli izkonkurē citas radošas aktivitātes, kas daudz vairāk nāktu par labu bērna attīstībai, piemēram, likt puzles, darboties ar klucīšiem. 
    • Bērni līdz divu gadu vecumam vairāk mācās no tiešas komunikācijas dzīvē nekā no virtuāliem video. Ja agrīnā bērnībā tiek dota viedierīču visatļautība, iznākums var būt valodas attīstības traucējumi, kam attiecīgi vēlāk, uzsākot skolas gaitas, seko rakstīšanas un lasīšanas traucējumi. 


Sākumskolniekam

Veidojam viedierīču lietošana noteikumus
    • Vienojaties ar bērnu par telefona lietošanas noteikumiem, bet nepieļaujat, ka  jaunais gadžets izkonkurē savstarpējo komunikāciju. 
    • Pirms dodiet telefonu bērnam, vienojaties par noteiktu laiku, cik ilgi varēs pavadīt laiku viedierīcē un pie šī noteikuma pieturaties. 
    • Ja bērnam parādās fiziska rakstura simptomi kā galvassāpes, skolotāji sūdzas par bērna hiperaktivitāti, grūtībām koncentrēties, tas var norādīt, ka ikdienā  bērns pārāk daudz laika pavada telefonā. 
    • Skolas vecuma bērniem šobrīd raksturīga problēma ir mazs vārdu krājums, grūtības atstāstīt dzirdēto vai lasīto tekstu. Lai tas nenotiktu, vēlams ik dienu vismaz 15 minūtes bērnam veltīt absolūti nedalītu uzmanību, lai pārrunātu, kā šodien katram ir klājies. 
    • Pirms gulētiešanas telefonus atstāt vai nu citā istabā vai izslēgt. Tas uzlabos bērna miega kvalitāti un stundās būs vieglāk koncentrēties.
    • Kontrolējiet, kādu saturu bērns viedierīcē patērē. Sākumskolas vecuma bērnam telefonā skatīties filmiņas ļaujiet, ja viņš ir vecāku redzes lokā. Vēlams, lai video ir bērnam saprotamā valodā – kairinoša informācija plus svešvaloda rada dubultu psihes kairinājumu, trauksmi.
    • Vienmēr ar bērnu jāpārrunā ekrānā redzētais, jāpārliecinās, vai nekas no šī satura nerada stresu un neizpratni. 
    • Telefona var uzstādīt aplikāciju, kas kontrolē laiku, ko bērns pavada viedierīcē (Qustudio Parental Control, Mama Bear, Family Time, Screen Time)
    • Ierobežojiet arī paši savu laiku, ko pavadāt skatoties televizoru vai lietojot viedierīces. Bērni mācās no vecāku piemēra!

Reklāma
Reklāma


Pusaudzim 

Mācīt labu uzvedību sociālajos tīklos
    • Šajā vecumā bērns jau ir pastāvīgs un pats kontrolē laiku, ko velta viedierīcēm. Vecāki var palīdzēt vienīgi izskaidrot sociālo tīklu lietošanas kultūru, izstāstīt, kas ir mobings jeb psiholoģiskā ietekmēšana sociālajos tīklos un kā no tā izvairīties. Atgādiniet, ka arī sociālajos tīklos jāatceras ētikas zelta likums – nedari citiem to, ko tu negribētu, lai tev dara citi. 
    • Ja parādās problēmas ar viedierīču lietošanas biežumu, jāanalizē, kas slēpjas zem šīs problēmas un jādomā, kā mazināt pusaudža trauksmi, depresiju, kā novērst riskus, lai dators vai telefons nekļūtu par vienīgo sabiedroto.
    • Pievērsiet uzmanību bērna kopējai, tostarp arī mentālajai veselībai. Ja ar veselību viss kārtībā, arī viedierīces lietošana neizraisīs nekādas nevēlamas sekas pat ja dažkārt bērns telefonā spēlīti spēlēs ilgāk, nekā vecāki atļāvuši.
    • Vieglāk mainīt ieradumus ir ceļojuma laikā, jo tā ir jauna vide, citi apstākļi. Pat brīvdienas laukos var izmantot kā iespēju pamēģināt pāris dienas iztikt bez viedierīcēm.