Kā viedierīces ietekmē fizisko attīstību: īsziņu kakls, apaļa mugura, muskuļu vājums

 11. jūnijs 2019 13:00 Ieva Jātniece, mammamuntetiem.lv Raksts

Bieža un pārmērīga viedierīču lietošana nelabvēlīgi var ietekmēt arī bērna fizisko attīstību un veselību. Kādas sekas izraisa pārmērīga šo ierīču izmantošana, vairāk stāsta Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas fizioterapeite Jana Gutkina.


Foto: Shutterstock.com

Kopš bērnu ikdienā ienākušas viedierīces, viņi arī kustas mazāk.


To, ka mūsdienās par visbiežāk izmantoto laika kavēkli kļuvušas viedierīces, ārsti secinājuši, redzot, kā bērni pavada laiku ārstniecības iestāžu uzgaidāmajās telpās. Ja ārstu nākas gaidīt ilgi, daudzi bērni visu šo laiku pavada, piespiedu statiskās pozās sēžot un veroties viedierīcēs. Savukārt maziem bērniem – pat vēl zīdaiņiem – vecāki priekšā tur telefonu vai planšeti, kurā tiek rādīta kāda filmiņa, kas palīdz novērst mazā cilvēka uzmanību. Mazie nevis spēlējas ar kādu grabulīti, bet skatās planšetē! Diemžēl tas rada uzvedības stereotipu: tiklīdz kļūst garlaicīgi, tiek meklēts glābiņš – viedierīce. 
 

Īsziņu kakls
Kad bērns sēžot skatās telefonā, viņa mugura noapaļojas, bet galva noliecas uz leju. Kas šajā laikā notiek? Piemēram, pieauguša cilvēka galva sver aptuveni četrus kilogramus. Pieliecot galvu 15 grādu leņķī, svars, kas jānotur kakla skriemeļiem, ir jau trīsreiz lielāks, bet 60 grādu leņķī – sešreiz lielāks. Tas tāpēc, ka reālais svars ir atkarīgs no tā, kā smagumu turam. Ja grāmatu turēsim uz galda atbalstītās rokās, tā nešķitīs smaga, bet, ja to mēģināsim noturēt izstieptas rokas divos pirkstos, ilgi to nespēsim. Līdzīgi notiek ar kakla skriemeļiem: tiem balstīt galvu ir smags darbs. Turklāt jāatceras: jo mazāks bērns, jo smagāka ir galva attiecībā pret pārējo ķermeni. 

Ja bērns daudz laika pavada ar nodurtu galvu, veroties viedtālrunī vai planšetē, kakla daļas aizmugurējie muskuļi tiek pārmērīgi sasprindzināti. Taču tajos ir asinsvadi, caur kuriem asinis tiek pumpētas uz galvas smadzenēm. Ja asinsvadi ir nospiesti, smadzeņu apasiņošana tiek traucēta, rezultātā parādās galvassāpes. Ja ikdienas paradumi nemainās, ar laiku bērns var ciest jau no nopietnākas kakla starpskriemeļu deformācijas.

Pārmērīga viedtālruņu lietošana veicina šādas problēmas: galvassāpes, uzmanības traucējumus, reiboņus, atmiņas traucējumus, mācīšanās grūtības, redzes pasliktināšanos. 

 


Cieš stāja
Ilgstoši sēžot ar noapaļotu muguru, tiek pārmērīgi sasprindzināta plecu joslas muskulatūra, savukārt starplāpstiņu muskulatūra, kurai jānotur taisna mugura, novājinās. Arī krūšu muskuļi saīsinās, krūškurvis tiek saspiests (tas rada risku samazināties plaušu tilpumam), pleci tiek savilkti, veidojas muskuļu disbalanss. Jau pašlaik daudziem bērniem tiek diagnosticēts stājas vājums. Bet ar laiku tas diemžēl var pāriet nopietnākā deformācijā.  
 

Bērni kustas mazāk
Kopš bērnu ikdienā ienākušas viedierīces, viņi arī kustas mazāk. Piemēram, skolās, kurās nav aizliegts izmantot mobilos tālruņus, starpbrīžos bērni nevis izskrienas vai citādi izkustas, bet laiku pavada, ieurbušies telefonos. Diemžēl tas ir daudzu speciālistu novērojums: modernās tehnoloģijas, kas bērniem neļauj garlaikoties, viņus padara arvien nekustīgākus. No tā savukārt izriet nākamās problēmas, kas šobrīd ļoti aktuālas, – bērnu aptaukošanās un grūtības noturēt uzmanību. Ne velti arī skolotāji ir novērojuši: ja bērni starpbrīžos izskrienas, stundās viņi ir daudz koncentrētāki uz mācību vielu. 

Jāsaprot, ka fizioloģiski kustības ir svarīgas gan muskuļu tonusa uzturēšanai, gan tam, lai organisms spētu pietiekami uzņemt skābekli, kas ir būtiski cilvēka kopējai veselībai. Kustību laikā asinsrite uzlabojas, un tas palīdz produktīvāk darboties smadzenēm. Tas ir svarīgi arī bērna fiziskajai veselībai: ja bērns nodarbojas ar sportu, viņš mazāk slimo, viņa imunitāte nostiprinās. 



Kā mācīt bērnus lietot viedierīces?
Pirmkārt, vecākiem jāmāca ierobežot pie viedierīces pavadīto laiku. Otrkārt, lietojot tālruni, bērnam jāsēž ar taisnu muguru, atbalstoties pret krēsla atzveltni, savukārt elkoņi jābalsta uz galda tā, lai telefonu plaukstās varētu noturēt acu līmenī un galva nebūtu jānolaiž. Tiesa, šādā veidā ilgstoši bērnam nosēdēt būs grūti. Tāpēc, ja ir izvēle, labāk telefona vietā aicināt bērnu izmantot datoru un raudzīties, lai pie tā viņš sēdētu pareizā pozā. Tas stājai nebūs tik kaitējoši kā planšete un telefons. 


Atsauces:
1. New Canadian Physical Activity Guidelines. Pieejams šeit.
2. Evidence Based Physical Activity for School-age Youth. Pieejams šeit.
3. Systematic Review of the Health Benefits of Physical Activity and Fitness in School-aged Children and Youth. Pieejams šeit.

 

 

 


Latvijas vecāku organizācija Mammamuntetiem.lv izdod izglītojošu žurnālu "Mammām un Tētiem. Bērnudārznieks". Tā mērķis uzlabot vecāku zināšanas par bērna vecumposma īpatnībām no 1,5 līdz 6 gadu vecumam, bērnu audzināšanu un disciplinēšanu bez vardarbīgām metodēm un emocionālo audzināšanu, bērnam piemērotu uzturu un sporta aktivitātēm, kā arī veicināt bērnu traumu samazināšanos, kā arī sniegt izglītojošu, uz pētījumiem bāzētu informāciju par priekšnosacījumiem bērna veselīgai emocionālajai audzināšanai, viņa vajadzībām, kā arī aktuālajiem jautājumiem veselības veicināšanā.
 

lejuplādēt PDF formātā

atvērt lasīšanai online