Solis pa solim, kā internetā pieteikties ar bērna piedzimšanu saistītajiem pabalstiem un deklarēt jaundzimušo un saņemt nodokļu atlaides

 12. aprīlis 2019 14:00 mammamuntetiem.lv Raksts

Līdz ar mazuļa pieteikšanos topošos vecākus sagaida gan liela svētība, gan atbildība. Vecāku loma prasa jaunu zināšanu un prasmju apgūšanu, lai bērns saņemtu viņam nepieciešamo. 



Foto: Shutterstock.com

Ļoti ērti - visu var izdarīt, nemaz neizejot no mājas.


Jāatceras arī par tādām svarīgām formalitātēm kā, piemēram,  bērna dzīvesvietas deklarēšana un pabalstu pieteikšana. Šos un citus jautājumus iespējams nokārtot elektroniski, atstājot vairāk laika ar mazuļa ienākšanu pasaulē saistītiem svarīgiem sagatavošanās darbiem.

Plašāka informācija par dažādiem e-pakalpojumiem, kas var noderēt bērna gaidīšanas laikā vai pēc bērna piedzimšanas, atrodama vietnē mana.latvija.lv dzīves situācijā “Bērna gaidīšana un piedzimšana”. 


Kā pieteikties maternitātes pabalstam? 
Gaidību laikā ģimenes svarīgākais uzdevums ir rūpēties par topošās māmiņas un gaidāmā bērna labsajūtu un veselību, tomēr ir vairākas formalitātes, kas jānokārto, lai gan gaidību, gan pirmais kopā būšanas laiks būtu bez lieka stresa un nepieciešamības kārtot dokumentus.

Ja topošā māmiņa ir darba attiecībās, viņai ir tiesības uz maternitātes pabalstu. To izmaksā divās daļās – par grūtniecības atvaļinājuma 56 vai 70 dienām un dzemdību atvaļinājuma 56 vai 70 dienām, proti – pabalstu izmaksā pirms un pēc bērna piedzimšanas. Pabalsts jāpieprasa 6 mēnešu laikā, skaitot no pirmās pirmsdzemdību atvaļinājuma dienas un to var izdarīt elektroniski portālā Latvija.lv, izmantojot Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) piedāvāto pakalpojumu “E-iesniegums VSAA pakalpojumiem” - izvēloties situācijai atbilstošo iesnieguma formu. Šajā gadījumā – e-iesniegums par maternitātes pabalsta piešķiršanu. 


Kā reģistrēt bērna piedzimšanu un viņa dzīvesvietu? 
Par bērna piedzimšanu ir jāpaziņo dzimtsarakstu nodaļai viena mēneša laikā pēc bērna piedzimšanas. Bērna dzimšanas fakta reģistrāciju var veikt jebkurā dzimtsarakstu nodaļā vai arī dzemdību iestādē, ja dzemdību iestādei ir izveidota sadarbība ar dzimtsarakstu nodaļu. Pēc dzimšanas fakta reģistrācijas tiek izsniegta dzimšanas apliecība. 

Lai veiktu jaundzimušā reģistrāciju mammai vai tētim jāuzrāda derīgs personu apliecinošs dokuments – pase vai personas apliecība (eID karte). Jāuzrāda arī ārstniecības iestādes izziņa par bērna piedzimšanu. Ja bērna vecāki ir savstarpējā laulībā, jaundzimušā reģistrāciju var veikt viens no vecākiem, bet, ja laulība oficiāli nav reģistrēta, tad uz dzimtsarakstu nodaļu jādodas abiem kopā un jāiesniedz arī paternitātes atzīšanas iesniegums.

Lai reģistrācijas process noritētu raiti, noteikti pirms tam rūpīgi jāpārdomā, kāds vārds tiks dots jaunajam ģimenes loceklim. Ja pašiem idejas aptrūkušās vai grūti izšķirties, palīdzēt var Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) Personvārdu datu bāze. Tajā var uzzināt gan Latvijas Iedzīvotāju reģistrā jau reģistrētos personvārdus, gan arī to, cik daudz cilvēku reģistrēti ar konkrēto vārdu. 

Savukārt bērna uzvārdu nosaka pēc vecāku uzvārda. Ja vecākiem ir dažādi uzvārdi, tad bērnam saskaņā ar vecāku vienošanos piešķir tēva vai mātes uzvārdu. Likums neļauj veidot bērnam dubultuzvārdu, kas sastāv no abu vecāku uzvārdiem, ja vien šāds dubults uzvārds nav jau kādam no vecākiem. Proti, ja mamma būs Bērziņa, bet tētis Kalniņš, bērna uzvārds nevarēs būt Bērziņš-Kalniņš.

Reģistrējot bērnu, būs jānorāda arī viņa deklarētā dzīvesvieta. Tomēr, ja dzimšanas apliecības saņemšanas brīdī vēl nav skaidrs, kur tieši bērns dzīvos, bērna dzīvesvietas deklarēšanu vecāki var veikt arī vēlāk, izmantojot PMLP e-pakalpojumu Dzīvesvietas deklarācijas iesniegšana


Kā pieteikties citiem ar bērna piedzimšanu saistītajiem pabalstiem? 
Vecākiem, pēc bērna piedzimšanas, ir tiesības uz vēl vairākiem citiem valsts nodrošinātiem pabalstiem. Kad bērns ir sasniedzis 8 dienu vecumu, vienam no vecākiem ir iespēja saņemt VSAA bērna piedzimšanas pabalstu. To izmaksā vienu reizi un šo pabalstu var pieprasīt sešu mēnešu laikā. Pabalstam var pieteikties elektroniski, izmantojot e-pakalpojumu “E-iesniegums VSAA pakalpojumiem”. Iesniegumu var sagatavot arī elektroniska dokumenta formā, parakstīt ar drošu elektronisko parakstu un nosūtīt VSAA, izmantojot e-adresi.  

Tieši tāpat var pieteikties paternitātes pabalstam – tas pienākas jaundzimušā tētim, ja viņš strādā algotu darbu. Paternitātes pabalstu piešķir un izmaksā par atvaļinājuma 10 kalendārajām dienām, kuras piešķīris darba devējs (atvaļinājums jāizmanto līdz bērna 2 mēnešu vecumam).  

Bērna kopšanas pabalstu piešķir vienam no bērna vecākiem, un tas ir 171 eiro mēnesī līdz bērna  pusotra gada vecumam un 42,69 eiro mēnesī no pusotra līdz divu gadu vecumam. Arī vecāku pabalstu,  ko sabiedrībā mēdz saukt par “māmiņu algu”, var saņemt tikai viens no vecākiem līdz bērna viena vai pusotra gada vecumam. Vienam no vecākiem ir tiesības saņemt arī ģimenes valsts pabalstu. Pabalstu piešķir par katru ģimenē audzināmo bērnu līdz viņa 15 gadu vecumam. Savukārt no 15 līdz 20 gadu vecuma sasniegšanai šo pabalstu izmaksā tikai tad, ja bērns mācās vispārējās vai profesionālās izglītības iestādē un nav stājies laulībā. Visiem iepriekš minētajiem pabalstiem var pieteikties tūlīt pēc bērna piedzimšanas, izmantojot e- pakalpojumu “E-iesniegums VSAA pakalpojumiem” vai sūtot elektroniski parakstītus iesniegumus uz VSAA e-adresi.


Par citiem pabalstiem, ko ģimene var saņemt, piemēram, no pašvaldības, kurā ir deklarēta ģimenes dzīvesvieta, jāinteresējas konkrētā pašvaldībā. Piemēram, Rīgā deklarētie jaunie vecāki pašvaldības vienreizējam pabalstam var pieteikties  vienlaicīgi ar bērna reģistrāciju dzimtsarakstu nodaļā. Šāda kārtība ir arī daudzās citās pašvaldībās. Ja jaunās ģimenes rīcībā nav informācijas par pašvaldības atbalstu, noteikti var vērsties ar jautājumu savā pašvaldībā. 


Starp citu - vecākiem ir iespēja ne tikai saņemt pabalstu, bet arī nodokļu atvieglojumus – tie pienākas par nepilngadīga bērna uzturēšanu. Lai saņemtu nodokļu atlaides, bērns jāreģistrē kā apgādībā esoša persona. Visērtāk to izdarīt valsts ieņēmumu dienesta (VID) Elektroniskās deklarēšanās sistēmā (EDS). Savā EDS profilā jāizvēlas sadaļa “Algas nodokļu grāmatiņa”, jāizvēlas funkcija “Pievienot apgādājamo” un jāizpilda tālāk prasītie soļi. 
 




0 Pievienot komentāru

Saistītie raksti

Kategorijas