Vecāki novērojuši vakcīnu trūkumu ģimenes ārstu praksēs

 10. janvāris 2019 11:00 Ziņa

Pēc aizvadītā gada nogalē piedzīvotā gadījuma, kad Bērnu klīniskās universitātes slimnīcā no garā klepus nomira zīdainis, kurš nebija savlaicīgi vakcinēts pret šo infekcijas slimību, vairāki vecāki aktualizējuši jautājumu par vakcīnu pieejamību ģimenes ārstu praksēs. Janvāra sākumā ar Latvijas Radio sazinājās arī kāda četru bērnu mamma, kuras jaunāko bērnu novembrī vajadzējis vakcinēt pret masalām, epidēmisko parotītu un masaliņām, taču vakcīna nav bijusi pieejama.

 



Foto: Shutterstock.com


Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) dati liecina, ka daudz biežāki par gadījumiem, kad bērni netiek vakcinēti vispār, ir gadījumi, kad vakcinācija netiek veikta savlaicīgi, tas ir, paredzētajos termiņos. Attiecīgajā vecumā esošu bērnu vecāki norāda, ka ir gadījumi, kad vakcinācija iekavējas nevis vecāku dēļ, bet gan tādēļ, ka brīdī, kad bērnu varētu vakcinēt, ģimenes ārsta praksē šī vakcinācija nav iespējama. Šādas situācijas vairākkārt piedzīvojusi trīs bērnu mamma Zanda, kura uzsver, ka viņa rūpīgi seko līdzi, lai atvases savlaicīgi saņemtu vakcinācijas kalendārā iekļautās potes.

„Runa ir par otro bērnu, kuram vecākais nes mājās visādus vīrusus no bērnudārza. Līdz ar to ir ierobežoti tie brīži, kad bērns ir pavisam vesels. Ja ir tajā dienā vesels, tad tajā arī ir jāvakcinē. Tāpēc vairākas reizes ir bijis tāds nepatīkams pārsteigums, ka, ierodoties pie ģimenes ārsta, ārsts saka, ka tieši šī kompleksā vakcīna ir beigusies un varētu būt pēc nedēļas vai divām. Protams, pa šo laiku vecākais bērns ir atnesis jaunākajam mājās kādu vīrusu. Kad bērns izveseļojas, braucam atkal, un atkal vakcīna ir beigusies. Tā tas ir bijis vairākas reizes,”  pastāstīja Zanda.
 

Tikmēr SPKC skaidro, ka par vakcīnu pasūtījumu plānošanu un pasūtīšanu atbildīgi ir tieši ģimenes ārsti. „Ja vakcīna pēkšņi beidzas, ja pēkšņi ieradies neplānoti liels bērnu skaits, vakcīnas var pasūtīt ārpus kārtas. To var izdarīt tajā pašā dienā. Pasūtījumu var nosūtīt pa faksu, e-pastu, jebkurā veidā. Dienā, kad mēs saņemam šo pasūtījumu, mēs informējam piegādātāju. Ja vakcīna ir vitāli svarīga, piegādātājs to piegādā 24 stundu laikā, faktiski nekavējoties,” uzsvēra SPKC pārstāvis.


Bērnu klīniskās universitātes slimnīcā Latvijas Radio informēja, ka gadījumi, kad, nevarot vakcinēt bērnu pie ģimenes ārsta, vecāki vēršas slimnīcā, nav īpaši izplatīti. Salīdzinoši nesen piedzīvots gadījums, kad vecāki interesējušies par iespēju vakcinēt meitu pret cilvēka papilomas vīrusu, jo ģimenes ārsts atteicies meiteni vakcinēt.

Piedzīvotas arī situācijas, kad vakcīnu pieejamība ir ierobežota piegādātāja vainas dēļ. Piemēram, aizvadītā gada oktobrī SPKC aicināja pieaugušos atlikt pieaugušo pacientu vakcinēšanu pret difteriju un stingumkrampjiem, jo vakcīnu piegādātājs ražošanas problēmu dēļ nespēja piegādāt vakcīnas. 

 

Visu sižetu var noklausīties portālā LSM.lv




0 Pievienot komentāru

Saistītie raksti

Kategorijas