“Skola kā iespēja”: Kā risināt latviešu un krievu skolu sekmju atšķirības?

Iepriekš izskanējis par izteiktākajām atšķirībām tā saukto krievu skolu un latviešu skolu starpā. Tas nozīmē, ka skolās visiem bērniem nav iespējas iegūt vienlīdz labu izglītību. Bet tā tam nevajadzētu būt; valsts un pašvaldību politikai būtu jābūt tādai, lai noslāņošanos skolās pēc iespējas mazinātu. Eksperti atzīst, varianti kā to risināt ir, ja vien ir griba to darīt. 

Savulaik tika daudz runāts par atšķirībām pilsētu un lauku skolās. Bet arī galvaspilsētā izrādījās – atšķirības skolu starpā ir pat ļoti izteiktas.

FOTO: Shutterstock.com

Savulaik tika daudz runāts par atšķirībām pilsētu un lauku skolās. Bet arī galvaspilsētā izrādījās – atšķirības skolu starpā ir pat ļoti izteiktas.

Atšķirības starp skolām izteiktas arī galvaspilsētā
Savulaik tika daudz runāts par atšķirībām pilsētu un lauku skolās. Bet arī galvaspilsētā izrādījās – atšķirības skolu starpā ir pat ļoti izteiktas.

To veicina fakts, ka 42% vidusskolu ir pustukšas vai tajās mācās mazāk par 25 bērniem klasē. Un dati apliecina - jo mazāks bērnu skaits, jo biežāk ir sliktāki eksāmenu rezultāti. Lielākās skolās arī skolēnu sekmes eksāmenos ir labākas.

Rīgā noslāņošanos pavada vēl viens aspekts - valoda. Mazākumtautību skolās biežāk eksāmenu rezultāti ir sliktāki. Ir arī ļoti labas krievu skolas, taču biežāk pēc eksāmenu rezultātiem tieši tās ir pēdējās vietās.

No tā izriet nākamie secinājumi - krievu skolās, sevišķi mikrorajonos, izglītības kvalitāti pasliktina skolotāju trūkums, īpaši - latviešu valodā.

Krievu skolu latviešu valodas skolotāji un arī vecāki turklāt sūdzas par nepiemērotiem mācību materiāliem.

Lai bērniem skola tiešām būtu kā iespēja, turklāt pēc iespējas līdzvērtīga neatkarīgi no skolas kurā mācās, šīs problēmas būtu jārisina.

 

Skolu apvienošana atkarīga no pašvaldības
Skolu apvienošana ir un paliek galvenais virziens, ko visbiežāk min izglītības kvalitātes uzlabošanai. Lēmumi te atkarīgi no pašvaldības. Šinī gadījumā – Rīgas domes.

Priekšlikumi par to, ko darīt, ir. Skolu tīkla pētnieks Jānis Turlajs uzskata – problēmskolas ar mazu skolēnu skaitu un zemu izglītības kvalitāti jāapvieno ar spēcīgākajām. Un tā risināt gan skolēnu atpalicības, gan skolotāju trūkuma problēmu.

Risinājumi: apvienot skolas, izveidot valsts līmeņa akreditāciju
Taču to, kas notiek dzīvē, rāda piemērs ar šīm divām skolām Purvciemā – 64.latviešu ar ļoti labām sekmēm un 74.krievu ar vājām. Abas šķir tikai sporta laukums.

Saeimas Izglītības komisijas vadītāja Arvila Ašeradena priekšlikums – spēcīga skolu akreditācijas institūcija.

 

Reklāma
Reklāma

Ekspertam gan ir bažas, ka tas var novest atpakaļ pie sliktās prakses
"Tas, ko ierauga tas pārbaudītājs, ir tas, kas tiek viņam sagatavots uz brīdi, kad viņš ierodas skolā. To man arī ir Valsts valodas centrs teicis, ka uz to brīdi, kad viņi aizbrauc, tur it kā viss notiek. Tikko viņš ir pa durvīm ārā, tā tur vairs neviens latviešu valodā nerunā un viss notiek pa vecam! Es domāju, tad tai ir jābūt super  komisijai – tādai, kas dziļi var iedziļināties un dzīvot tajā skolā un tiešām saprast, kā tur tas viss notiek," uzskata Turlajs. 

 

Cits priekšlikums - nojaukt dalījumu latviešu un krievu skolās
Marija Golubeva – izglītības politikas pētniece un tagad jau Saeimas deputāte grib vispār nojaukt dalījumu latviešu un krievu skolās – lai visi mācās kopā: 

"Klasei ir jābūt vienotai. Nevar būt tā, ka mēs ļoti ilgu laiku uzturējām šos sistēmu, ka mēs pēc būtības it kā aizbildinoties ar to, ka šī ir mazākumtautību kultūras uzturēšana, mēs pēc būtības tādu getoizāciju atbalstām. Un pašlaik mēs tikai palielinām latviešu valodas proporciju skolās, bet mēs nedomājam, kā atbalstīt šos skolēnus, lai viņi justos piederīgi un lai viņi justos pilnvērtīgi saimnieki šajā zemē un to var panākt, ja viņi mācās kopā."

Rīgas dome savus priekšlikumus vēl tikai gatavojot. Tomēr skolu tīklā tāpat kā līdz šim būtiskas izmaiņas nesola – varot būt runa tikai par kādiem pāris slēgšanas vai apvienošanas gadījumiem. Bet - lai vispār jebkurš no risinājumiem virzītos uz priekšu - izšķirīga būs valdības politiķu griba un spēja rīkoties aktīvāk. 

 

Vairāk par problēmu lasi Re:Baltica pētījumā "Nevienlīdzīga izglītība. No 10 nesekmīgākajām Rīgas skolām tikai viena ir latviešu. Kāpēc?".

 

Avots: www.lsm.lv