Kas jāzina par ziemas riepām ar radzēm, un vai tās ir piemērotas Latvijas apstākļiem?

Tuvojoties ziemas sezonai, ir īstais laiks arī domāt par piemērotu ziemas riepu izvēli. Klāsts ir gana plašs, kā arī – modeļu netrūkst. Tāpēc šoreiz – par ziemas riepām ar radzēm

FOTO: Shutterstock.com

 

Kad ziemas riepas ar radzēm ir laba izvēle, un kādi ir nosacījumi, lai tās drīkstētu uzlikt, – par visu to tālāk!


Kas ir ziemas riepas ar radzēm?
Radzes ir nelieli metāla dzelkšņi, kas iestrādāti riepu gumijā. Šādas riepu modifikācijas mērķis ir pavisam vienkāršs – nodrošināt labāku un drošāku saķeri ar ceļa segumu ziemā, kad ceļa virsmu klāj sniegs un ledus. Tā kā radzes ir nelielas un spicas, tās palīdz saglabāt automašīnas stabilitāti un spēju bremzēt pat uz samērā apledojuša ceļa.

Būtiskākās priekšrocības, ko sniedz ziemas riepas ar radzēm

    • Nodrošina labāku saķeri ar apsnigušu, piebrauktu vai apledojušu ceļu
    • Labāka stabilitāte
    • Piemērotas tiem, kas ziemā bieži pārvietojas pa lauku vai mežu ceļiem
    • Īpaši noderīgas tad, ja ikdienā sanāk braukt pa kalnainām vietām, kas ziemā retāk tiek tīrītas
    • Īsāks bremzēšanas ceļš
    • Ziemas riepas ar radzēm mazina iespēju rasties sānslīdēm
    • Sniedz pārliecību nepieredzējušiem braucējiem, ļaujot stabilāk turēties uz ceļa, ja tas ir apledojis vai klāts ar piebrauktu sniegu
Būtiskākie radžotu riepu trūkumi
    • Daudz skaļākas par parastām ziemas riepām, it īpaši uz asfalta seguma vai bruģa
    • Bojā ceļa seguma virskārtu
    • Rada bīstamību uz ceļa, jo pastāv iespēja, ka kāda radze var izkrist un inerces rezultātā ielidot logā kādam citam ceļu satiksmes dalībniekam
    • Uz svaigi apsniguša ceļa nedod nekādas priekšrocības, bet rada ilgāku paātrināšanās laiku un pagarina bremzēšanas ceļu
    • Ievērojami garāks bremzēšanas ceļš, ja tiek braukts pa slapju asfaltu
Tiesiskais regulējums, kas skar ziemas riepas ar radzēm
Tā kā ziemas riepas ar radzēm ir specifisks produkts, uz tām attiecas arī atšķirīgi noteikumi, kas jāņem vērā.
    • Ziemas riepas ar radzēm ir aizliegtas vairākās Eiropas Savienības valstīts. Tas jāņem vērā, ja ziemas sezonā plānots ceļot.
    • Latvijā ziemas riepas ar radzēm ir aizliegts izmantot vasarā, tās drīkst būt uzliktas vien no pirmā oktobra līdz pirmajam maijam. Pārējā laikā jālieto vasaras vai vissezonas riepas.
    • Ja tiek izvēlētas radžotas riepas, tām jābūt uzliktām visiem četriem automašīnas riteņiem. Nedrīkst būt tā, ka automašīnai vienlaikus ir gan radžotas, gan neradžotas riepas.


Vai ziemas riepas ar radzēm sniedz kādas būtiskas priekšrocības Latvijas klimatā?
Radžotu riepu noderīgums lielā mērā ir atkarīgs no tā, pa kādiem ceļiem ziemā tiek braukts un cik labi tie tiek uzturēti. Bet jebkurā gadījumā vairākumam Latvijas autovadītāju īsti vajadzības pēc radžotām riepām nav.

Ziemas riepu tehnoloģijas strauji attīstās, un nu premium klases ziemas riepas stabilitātes un uzticamības ziņā pat uz ledus vairs ne ar ko neatpaliek no radžotām riepām.



Citi jautājumi par ziemas riepām ar radzēm

Vai ar uzlīmi logā ir jānorāda, ka automašīna ir aprīkota ar radžotām riepām?
Šāds ieteikums bija spēkā pirms vairākiem gadiem, bet nu šāda uzlīme logā vairs nav jālīmē. Sākotnēji šī norma tika ieviesta, lai autovadītājs, kura automašīnai ir uzliktas ziemas riepas ar radzēm, brīdinātu par to citus ceļu satiksmes dalībniekus, un tie attiecīgi ievērotu pienācīgu distanci. Taču šobrīd šī norma vairs nav spēkā un uzlīme nav nepieciešama.


Kādēļ radžoto riepu lietošanai ir noteikts laika ierobežojums?
Lai arī radžotās riepas nodrošina labāku stabilitāti apstākļos, kas ir īpaši bīstami (apledojis ceļš vai piebraukts slidens sniegs), šādi apstākļi tomēr ir samērā reti. Pārējā laikā, kad ceļa segums ir normālā stāvoklī, radžotās riepas diemžēl bojā tā virskārtu, ir skaļas un var atdalīties un bojāt citus transportlīdzekļus. Tādēļ tās atļauts lietot tikai tajā gada posmā, kad ir vislielākā iespējamība piedzīvot tādus klimatiskos apstākļus, kur ziemas riepas ar radzēm varētu tik tiešām noderēt.


Vai radzes var ievietot un izņemt saviem spēkiem?
Taupības nolūkos nodarboties ar patvaļīgu radžu izraušanu vai ievietošanu nav ieteicams. Ražotājs rūpnieciski radzes iestiprina maksimāli stabili, savukārt manuāli to nav iespējams paveikt tik kvalitatīvi. Tāpat – ja radzes tiks saviem spēkiem izrautas, lai padarītu riepas derīgas braukšanai laikā no pirmā maija līdz pirmajam oktobrim, tajās jebkurā gadījumā paliks caurumi, riepu gumija būs bojāta un līdz ar to – riepu mūžs krietni saīsinās, var tikt ietekmēta to veiktspēja.


Ko izvēlas citi ražotāji – ziemas riepas ar radzēm vai parastās ziemas riepas?
Riepu tirgotāji ir novērojuši, ka ziemas riepas ar radzēm izvēlas daudz retāk nekā parastas ziemas riepas. Parasti tendences nosaka tas, cik silta vai sniegota ir bijusi iepriekšējā ziema. Kā arī – ir daļa autovadītāju, kas vienkārši dod priekšroku radžotām riepām, jo tā ir pieraduši. Attiecīgi viņi šādas riepas izvēlas biežāk. Tendences rāda, ka ne vairāk kā 20% autovadītāju ziemas sezonai izvēlas ziemas riepas ar radzēm. 


Kurās Eiropas valstīs aizliegts lietot ziemas riepas ar radzēm?
Lai arī Eiropa nav pārāk liels kontinents, klimatiskie apstākļi dažādos reģionos būtiski atšķiras, līdz ar to atšķiras arī regulējums attiecībā uz ziemas riepu nepieciešamību un atļaujām braukt ar radžotām riepām. Valstīs, kurās reti snieg un vēl retāk veidojas atkala, ziemas riepas ar radzēm ir aizliegtas. Šīs valstis ir: Polija, Bosnija un Hercegovina, Bulgārija, Horvātija, Čehija, Grieķija, Īrija, Maķedonija, Melnkalne, Moldova, Nīderlande, Portugāle, Rumānija, Slovākija, Slovēnija, Spānija, Ungārija, Vācija.


Kuras citas ziemas riepas nodrošina līdzvērtīgu stabilitāti ziemā?
Uz ledus un pieblietēta sniega radzes nenoliedzami ievērojami palīdz saglabāt stabilitāti un vadāmību. Taču autovadītāji, kas nevēlas deldēt asfaltu pilsētā vai paciest paaugstinātu trokšņu līmeni, par nākamo labāko variantu ir atzinuši Skandināvijas tipa riepas, kas paredzētas skarbiem apstākļiem un, kā vēsta nosaukums, ir iecienītas aukstajā un kalnainajā Skandināvijā.




Kur meklēt labākās ziemas riepas ar radzēm vai bez tām?
Ražotāji nepaguruši strādā pie arvien labākiem protektora zīmējumiem, labākas gumijas formulas un praktiskākas radžu formas, tādēļ tirgū pieejamo riepu modeļu klāsts nemitīgi mainās un papildinās.

Svarīgi atcerēties, ka jebkuru ziemas riepu minimālais protektora dziļums ir 4 milimetri. Kā arī – riepu vecums nedrīkst pārsniegt 10 gadus. Riepas izgatavošanas gadu un mēnesi var redzēt uz katras riepas sānu marķējuma.

Ja iepriekšējās sezonas ziemas riepas vairs nav derīgas, tad atliek vien lūkot pēc jaunām. Visplašākais riepu klāsts ir pieejams interneta riepu lielveikalā Riepas1.lv. Riepas1.lv ir pieejamas riepas visplašākajā modeļu klāstā un cenu diapazonā, tādēļ tur ikviens atradīs tieši to, ko meklējis – gan jaunas ziemas riepas, gan ziemas riepas ar radzēm, gan ziemas riepas ar asimetrisku protektora zīmējumu, Skandināvijas tipa ziemas riepas, ziemas riepas ar padziļinātām rievām u.c.
Lai arī kādas būtu vēlmes, vajadzības vai iespējas, riepu lielveikala konsultanti palīdzēs atrast vispiemērotāko modeli, tādēļ ielūkojieties tīmekļveikalā Riepas1.lv jau tūlīt!

Reklāma
Reklāma