RSU: Simulācijas izglītības procesā – iespēja apgūt un nostiprināt praktiskās iemaņas

 27. februāris 2018 7:00 Raksts

Simulācija izglītības procesā ir reālas darbības aizstāšana, lai studiju procesā apgūtu ikdienas darbā nepieciešamās prasmes. Tās plaši izmanto Rīgas Stradiņa universitātē (RSU), kuras vadība un mācību spēki plāno uz simulācijām balstītu izglītību turpināt un pilnveidot, pielietojot dažādu fakultāšu mācību procesā.  



Publicitātes foto.


“Medicīnas studenti, kuri praktizējušies, izmantojot dažādus simulatorus, operācijas veic divreiz ātrāk, kas mazina iespējamo blakusparādību, piemēram, saaugumu veidošanās risku. Šādas medicīniskās manipulācijas ir svarīgas ne tikai studentiem, bet arī jaunajiem mediķiem rezidentūras laikā un jau praktizējošiem ārstiem jebkurā vecumā, jo prasmes un iemaņas nav mūžīgas, tās ir jāatkārto, jāatsvaidzina atmiņā un pirkstos, it īpaši, ja konkrēta darbība tiek veikta reti. Turklāt attīstās gan medicīna, gan ārstnieciskās iespējas, kas jāapgūst jebkurā vecumā,” uzskata RSU Medicīnas izglītības tehnoloģiju centra direktors Roberts Rezgalis.

 

Šobrīd RSU medicīnas studentiem ir iespēja praktizēties, izmantojot dažādus trenažierus un simulatorus, lai apgūtu, piemēram, ķirurģiskās manipulācijas, daudzveidīgus izmeklēšanas gadījumus un neatliekamo medicīnisko palīdzību. Savukārt virtuālās realitātes simulatori dod iespēju veikt kuņģa - zarnu trakta izmeklēšanu, sirds un asinsvadu sistēmas diagnostiku un daudz ko citu, kas nepieciešams ārstam ikdienas darbā. Šie simulatori sarunājas studentiem interesantā un atraktīvā virtuālās realitātes valodā. Studiju process ir maksimāli pietuvināts reālajai situācijai, ar kuru jaunais ārsts saskarsies darba gaitās. Uz simulācijām balstītās apmācību iespējas RSU augstu novērtējuši ārvalstu studenti, kuriem tās dod iespēju, pēc mācībām atgriežoties dzimtenē, veiksmīgi konkurēt ar pašmāju mediķiem.

Šobrīd RSU medicīnas studentiem ir iespēja praktizēties, izmantojot dažādus trenažierus un simulatorus, lai apgūtu, piemēram, ķirurģiskās manipulācijas, daudzveidīgus izmeklēšanas gadījumus un neatliekamo medicīnisko palīdzību. 

Pasaules Veselības organizācijas dati liecina, ka, novēršot medicīnisko kļūdu dēļ izraisītās blakusparādības, Eiropas Savienībā ik gadu varētu novērst 95 tūkstošus nāves un 260 tūkstošus pastāvīgas darba nespējas gadījumus. Simulācijas mācību procesā ir viens no instrumentiem kā to panākt. 

 

Reālās darbības aizstāšanu kā uz prakses balstītu iemaņu izkopšanu RSU izmanto ne tikai medicīnā. Kā izcilu papildus iespēju Juridiskās fakultātes studentu apmācībā to vērtē fakultātes dekāns, profesors Andrejs Vilks, kurš uzsver taktiski operatīvo spēļu lomu. 

Īpašu interesi studentos izraisītu dalība dažādās mācību situācijās, izmantojot virtuālās brilles, kuras studentā rada iespaidu par atrašanos, piemēram, nozieguma vietā, nopratināšanas telpā vai tiesas zālē.

“Simulācijas procesā iespējams radīt nozieguma vietu un veikt gan nepieciešamās operatīvās darbības, piemēram, notikuma vietas apskati, iedzīvotāju aptauju un pat vainīgās personas aizturēšanu. Savukārt nākamie Kārtības policijas darbinieki varētu apgūt prasmes novērst nekārtības kādas demonstrācijas laikā, vai neitralizēt narkomānu, kurš ieradies masu pasākuma vietā un kuru nepieciešams aizturēt, kā arī veikt citus uzdevumus” stāsta Andrejs Vilks. 

 

Dekāns ir pārliecināts, ka tas dod pieredzi, izkopj prasmes un nostiprina zināšanas gan nākamajiem Kārtības policijas darbiniekiem, izmeklētājiem, operatīvajiem darbiniekiem, kā arī pilnveido studentu iemaņas dažādu finanšu ekonomisko noziegumu atklāšanā. Ieskatoties nākotnē, dekāns piemin īpaši izveidotu mācību poligonu, kuru būtu iespējams pielāgot konkrētu taktiski operatīvo spēļu vajadzībām un to mainīt atbilstoši konkrētam uzdevumam. Īpašu interesi studentos izraisītu dalība dažādās mācību situācijās, izmantojot virtuālās brilles, kuras studentā rada iespaidu par atrašanos, piemēram, nozieguma vietā, nopratināšanas telpā vai tiesas zālē.  Tās ir iespējams virtuāli savienot, kas ne tikai vienā vai divos dalībniekos, bet studentu grupā rada iespaidu par atrašanos vienā telpā, kurā katram būtu sava loma un uzdevums.

 

RSU simulāciju procesu izmanto arī citās sociālo zinātņu programmās, piemēram, attīstot topošo multimediju komunikācijas un žurnālistu prasmes, strādājot RSU studentu medijā “Skaļāk”. 

Izglītības process, kura laikā studenti, pateicoties dažādām simulācijām, ir guvuši praktiskās iemaņas un prasmes mācību laikā, ir nepieciešams gan pašiem studentiem, gatavojoties reāla darba apstākļiem un stiprinot konkurētspēju, gan nākamajiem darba devējiem, savukārt medicīnā tas ir īpaši nozīmīgs pacientu drošībai. RSU turpinās ieviest arvien jaunus simulāciju veidus gan Medicīnas, gan Juridiskajā, gan citās fakultātēs. 




0 Pievienot komentāru

Saistītie raksti

Kategorijas