Nolietots auto

Nolietots transportlīdzeklis ir transportlīdzeklis, no kura tā īpašnieks atbrīvojas, nolēmis vai spiests atbrīvoties un kurš atbilst kādai no atkritumu klasifikatorā noteiktajām kategorijām. Transportlīdzekļu sastāvdaļas un materiāli satur tādas kaitīgas vielas kā svinu, dzīvsudrabu, kadmiju, sešvērtīgā hroma savienojumus u. c.

FOTO: Mammamuntetiem.lv

Nolietotu transportlīdzekļu apsaimniekošanas likums nosaka, ka šis likums attiecas uz vieglajiem automobiļiem, kas paredzēti pasažieru pārvadāšanai, kam ir ne vairāk par astoņām sēdvietām papildus šofera sēdvietai un vismaz četri riteņi; uz kravas automobiļiem ar pilnu masu, ne lielāku par trīsarpus tonnām, kas paredzēti kravas pārvadāšanai un kam ir vismaz četri riteņi (izņemot antīkos automobiļus transportlīdzekļus, kas īpaši vērtīgi kolekcionāriem, tiek uzglabāti videi drošā veidā un ir gatavi lietošanai vai arī izjaukti pa daļām); uz tricikliem un kvadracikliem.
 
Likums nosaka, ka transportlīdzekļa īpašnieks nodrošina, lai jebkurš tā īpašumā esošs nolietots transportlīdzeklis tiktu nodots apstrādes uzņēmumam. 
 
Apstrādes uzņēmums pirms pārstrādes atdala un atsevišķi savāc bīstamos komponentus, kas ir transportlīdzekļos, piemēram, tehniskos šķidrumus — dzesēšanas, amortizatoru, bremžu u. c. Lietotas eļļas, dzinēja dzesētāji, bremžu un sajūgu šķidrumi, virsmas un apakšas eļļas uzsūkšanas slāņi, krāsas, šķīdinātāji, filtri, pretsasalšanas vielas, korozijas novēršanas vielas jāsavāc atsevišķi un jāutilizē atbilstoši bīstamo atkritumu pārstrādes prasībām.
 
Lai atbrīvotos no sava vecā auto, tas vienkārši jānodod uzņēmumam, kuram ir tiesības nodarboties ar mehānisko transportlīdzekļu utilizāciju. Tur auto īpašniekam tiek izdots likvidācijas sertifikāts, bet tālākas formalitātes ar CSDD kārto apstrādes uzņēmums. Ar mehānisko transportlīdzekļu utilizāciju ir tiesības nodarboties tādiem uzņēmumiem kā SIA Kuusakoski un SIA Auto pārstrāde. Atšķirībā no daudzām citām Eiropas valstīm, kur par automašīnas utilizāciju maksā īpašnieks, pie mums saimnieks parasti vēl saņem atlīdzību — aptuveni 50 latus.

 

Materiāls tapis ar biedrības Latvijas zaļā josta atbalstu.
 

Reklāma
Reklāma