Bērniņš un runas attīstība – vai āķis slēpjas kustībās?

Tieši ķermeņa kustībām ir daudz vienotu mehānismu ar runas motoriku - centri, kas smadzenēs atbild par kustībām un runu, ir savā starpā cieši saistīti. Sīkās motorikas attīstība veicina arī smadzeņu darbību.
Sīkās motorikas attīstība veicina arī smadzeņu darbību.

FOTO: Shutterstock.com

Sīkās motorikas attīstība veicina arī smadzeņu darbību.

Pirkstu kustību koordinācijas attīstība dod pamatu tālākai runas, domāšanas un darbības attīstībai. Šādus treniņus var uzsākt jau no dzimšanas. Te talkā var nākt gan lupatiņu tveršana ar rociņām, gan rotaļas ar visparastākajām mājās atrodamajām lietām – audumu faktūrām, cietākiem un mīkstākiem, siltiem un aukstiem priekšmetiem. Lielākiem mazuļiem no gada vai diviem var piedāvāt saliekamas puzlītes – ideāli, ja tām ir dažāds pielietojums.  

Jāparūpējas arī par drošu vietu, kur mazulim rotaļāties, apgūt līšanas un rāpošanas prasmes. Te noderēs gan biezāks paklājs, gan segas.

 

Tieši ķermeņa kustībām ir daudz vienotu mehānismu ar runas motoriku - centri, kas smadzenēs atbild par kustībām un runu, ir savā starpā cieši saistīti. Sīkās motorikas attīstība veicina arī smadzeņu darbību. Pirkstu kustību koordinācijas attīstība dod pamatu tālākai runas, domāšanas un darbības attīstībai. Šādus treniņus var uzsākt jau no dzimšanas.

 

Šobrīd daudz tiek runāts arī par Marijas Montessori metožu pielietošanu audzināšanā, kas pārstāv viedokli, ka bērnam ir nepieciešama īpaši iekārtota vide, lai mazais justos omulīgi. Izvēloties un sakārtojot lietas ap sevi, bērns izveido sev orientierus vidē, kas nepieciešami viņa tālākai darbībai tajā. Pieaugušajiem te jāpalīdz ar tādu mantu nodrošināšanu, kas atbilst bērna attīstības periodam -jālūkojas, lai tās nebūtu ne par mazu, ne lielu, lai mazais tās ērti varētu satvert, apskatīt un likt lietā. Tā, piemēram, Montessori atklāja, ka vislabākais vecums, kad mācīties rakstīt, ir trīsarpus līdz četrarpus gadi, pie tam pie valodas apgūšanas viņa pieskaitīja arī matemātiku. Te talkā var nākt kustīgais alfabēts un skaitļi, kurus var apgūt ne tikai ar redzes, bet arī taustes palīdzību, jo bērnam jāļauj figūras sākumā iepazīt, iztaustot un izdzīvojot, un tikai pēc tam kā attēlus.

Skaitļošanu pēc Montessori principa bērni var apgūt ar īpašām pērlīšu ķēdēm, kas ļauj mazajam ne tikai skaitīt daudzumus, bet arī sajust atšķirību starp lielumiem – gan ķēdītes garumā, gan svarā. 

Reklāma
Reklāma

 

Lai kādas metodes mēs kā vecāki izvēletos, jāatceras svarīgākais – galvenais ir darboties kopā ar bērnu! Vai tās būtu paštaisītas rotaļlietas, spēles virtuvē, palīdzot mammai pusdienu gatavošanā, grāmatu lasīšana vai dziesmu dziedāšana – tas viss attīsta bērna spēju domāt, veidot sakarību ķēdes un augt veselam.