Zīdaiņa attīstības kalendārs: Astotais mēnesis

Lai ko tavs bērniņš jau prastu darīt — velties, līst, ripināties, celties rāpus vai pārvietoties atmuguriski kā vēzis, viens ir skaidrs, viņu nedrīkst izlaist no acīm ne uz mirkli! Pieaugušajiem reizēm pat grūti aptvert, cik lielus attālumus un kādā ātrumā var veikt zīdainis.

Mēģina atdarināt vecāku izteiktās skaņas un mīmikas.

FOTO:

Mēģina atdarināt vecāku izteiktās skaņas un mīmikas.

Mazulis šajā laikā piedzīvo ne vien lēcienu fiziskajā, bet arī psiholoģiskajā un emocionālajā attīstībā. Viņam patīk demonstrēt savu humora izjūtu, ne vien smejoties par taviem jokiem, bet rādot arī tev savējos. Ja bērns ievēro, ka kāda viņa izdarība tevi sasmīdinājusi, viņš centīsies to atkārtot arī turpmāk, sagaidot no tevis atbilstošu reakciju.

Kustības
Spēj pārvietoties telpā — veļoties, lienot vai riņķojot ap savu asi.
Daži bērni šajā vecumā cenšas piecelties četrrāpus, šūpoties šajā pozā un rāpot vai apsēsties sēdus pozīcijā, taču visticamāk pilnībā šīs prasmes tiks apgūtas apmēram deviņu mēnešu vecumā.

Lasi arī:  
Klaudija Hēla: Cik mēnešos bērnam jāmāk rāpot?
Attīstošas rāpošanas rotaļas mazajam bērniņam
Jā vai nē ērtajam "staigulītim". Komentē fizioterapeite 

Roku acu koordinācija
Šai laikā aktīvi attīstās bērna redze, viņš ievēro, ja viņa apkārtējā vidē tiek ienests kāds jauns priekšmets. Bērns arī aktīvi žestikulē, lai pievērstu sev uzmanību. Joprojām ar prieku met zemē dažādus priekšmetus. Ir bērni, kas šajā laikā jau spēj noturēt katrā rokā savu rotaļlietu.

Valodas attīstība
Mēģina atdarināt vecāku izteiktās skaņas un mīmikas.
Ja iemācās izteikt kādu jaunu skaņu, atkārto to daudz un bieži.
Uzmanīgi vēro, kā citi ēd, un iespējams atver un aizver muti, atdarina žokļu kustības. Kliedz vai spiedz, lai izrādītu savas emocijas vai pievērstu sev uzmanību.
 

Lasi arī: Kā notiek saru dzīšana zīdainim, ja mammai nav piena? Atbild dūla
 


Ko bērns apgūst
Sāk atdarināt un māt ar rokām. Bērns atceras un atpazīst rotaļlietas, ko nav redzējis pāris nedēļas. Bērns spēj vienlaikus spēlēties ar divām vai vairāk rotaļlietām, viņš interesējas par jauniem priekšmetiem. Mazulis atrod rotaļlietām jaunu pielietojumu, piemēram, bumbiņu ripina prom vai saspiež. Cenšas aizsniegt un izpētīt priekšmetus, kas atrodas nelielā attālumā. Arvien ilgāku laiku mazulis pavada nomodā, nereti viņam pietiek ar vienu snaudu dienā. Pilnveidojas bērna motorika, bērns vairs nesatver rotaļlietu ar visu plaukstu kā agrāk, bet to satver ar vidējo, rādītājpirkstu un īkšķi. Arvien vairāk attīstās mazuļa atmiņa.

 

Reklāma
Reklāma

Lasi arī:  
Kad un kā uzsākt mazuļa piebarošanu. Konsultē zīdīšanas speciāliste Sandra Lase
 Spoguļa izmantošana bērna attīstības veicināšanai jeb spoguļspēles

Emocijas un saziņa ar apkārtējiem
Labprāt kontaktējas ar citiem pieaugušajiem. Pieglaužas vecākiem, īpaši publiskā vietā, ja jūtas satraukts no daudzu svešu cilvēku klātbūtnes. Nereti kautrējas un nevēlas kontaktēties ar viņam svešiem cilvēkiem. Bērns izbauda citu mazuļu klātbūtni, bet ar viņiem vēl nespēlējas.
Var atbildēt uz vienkāršiem jautājumiem ar mīmiku, ķermeņa pozām vai skaņām. Mazulis uztver citu intonācijas — dzirdot mīļu balsi smaida, dzirdot bargu — kļūst nopietns.

Uzturs
Ja tavs mazulis sācis ēst dārzeņu biezenīšus, iekļauj arvien jaunus, piemēram, ziedkāpostus, kāļus. Bērniem parasti garšo saldenie biezenīši, tāpēc neaizmirsti arī par ķirbi. Ēdienam noteikti nepievieno sāli! Lai veicinātu bērni košļāšanu, pakāpeniski vajadzētu pāriet no blenderētiem biezenīšiem uz samīcītu vai labi sakapātu ēdienu. Mazulim vari piedāvāt arī dažādas putras, bet atceries: labāk pirkt speciāli bērniem paredzētās, ne pašai vārīt, jo speciālās putras satur bērna organismam nepieciešamos vitamīnus un minerālvielas. Bērniem var sākt dot arī augļus — ābolus, bumbierus. Labāk izvēlēties pašmāju audzētos, ne ievestos.

Padomi māmiņai un tētim
Bērns uzmanīgi sekos līdzi, ja spēlēsiet ar viņu dažādas spēles, piemēram, Vāru, vāru putriņu (ar pirkstu uz mazuļa plaukstas vāra putriņu), Cepu, cepu kukulīti un citas. Varat vienkārši skaitīt bērna pirkstiņus, masēt pēdiņas, pūst vēderā. Šāda savstarpēja komunikācija bērnam ļoti patiks.

Vai tas ir droši?
J.: Vai likt drošības sētiņu, ja mājās ir trepes?
A.: Jānorobežo ne tikai trepes, bet arī tās vietas, kur bērns var piekļūt atklātai ugunij, karstām krāsnīm, asiem priekšmetiem, indīgām vielām.
J. Kādus kāpņu vārtiņus izvēlēties?
A. Uzmanība jāpievērš, lai vārtiņiem nebūtu šķērskoki, uz kuriem bērns ar laiku var pakāpties un tikt vārtiņiem pāri.


Kādas vakcīnas ievada astotajā mēnesī?
Šajā vecumā mazulim nav paredzētas vakcīnas, tās jāveic tikai tad, ja slimības vai kādu citu iemeslu dēļ iekavējies vakcinācijas grafiks iepriekšējos mēnešos. 

Konsultēja: Zigrīda Tautere, neonatoloģe, pediatre, Klaudija Hēla, fizioterapeite

Materiāla veidošanā izmantota enciklopēdija vecākiem Māte un bērns, Jumava, 2006,  Viss par bērnu kopšanu, Zvaigzne ABC, 2009