Klāt skolas laiks – ko likt bērna pusdienu kārbiņā? 13

 27. augusts 2009 15:00 Reklāmas projekts

Tuvojas skolas laiks un daudziem vecākiem noteikti rodas jautājumi, kā saviem bērniem nodrošināt pēc iespējas veselīgāku maltīti. Kā zināms, skolas ēdnīcas cenšas sagatavot bērniem pēc iespējas veselīgākas un gardākas pusdienas, tomēr daudzi vecāki izvēlas papildu dot savam bērnam līdzi arī pusdienu kārbiņas, lai nodrošinātu tam pilnvērtīgu uzturu. Bet ko vislabāk likt bērna pusdienu kārbiņā? Stāsta uztura speciāliste Signe Rinkule.



Publicitātes foto


Lai nodrošinātu optimālu bērna attīstību, jāņem vērā, ka bērna uzturam jābūt pilnvērtīgam un dažādam. Neviens pārtikas produkts nesatur visas vajadzīgās uzturvielas, tādēļ tieši pārtikas produktu dažādība nodrošina organismu ar nepieciešamām uzturvielām. Olbaltumvielas, ogļhidrāti, tauki, vitamīni un minerālvielas ir vitāli nepieciešami bērna attīstībai, jo katra no šīm uzturvielām pilda savas funkcijas.

 

 

Olbaltumvielas un ogļhidrāti
Olbaltumvielas ir galvenais cilvēka ķermeņa uzbūves materiāls, kas veido, atjauno un aizsargā organisma audus. To bagātākie avoti ir piens, piena produkti, olas, liesa gaļa, zivis un pākšaugi. Savukārt ogļhidrāti ir viens no galvenajiem enerģijas avotiem un tie ir atrodami graudaugu izstrādājumos, tādos kā maize (labāk ir izmantot rupja maluma maizīti), makaroni, putras (auzu, miežu, griķu, grūbas), kas lēni pārstrādājās, tādēļ enerģija rodas pakāpeniski un noturas ilgāk. Šie produkti ir arī labs balastvielu avots. Pie ogļhidrātiem jāmin arī augļi un dārzeņi, kuri bagātinās mūsu maltīti ar vitamīniem un minerālvielām.

Atcerieties ievietot pusdienu kārbiņā arī salvetīti, lai bērns pēc ēšanas varētu noslaucīt rokas, jo īpaši ja ēsts kāds sulīgs auglis, piemēram, apelsīns.

Tauki
Tauki organismam ir enerģijas avots, tie piedalās šūnu veidošanā, nepieciešami taukos šķīstošo vitamīnu – A, D un E un K uzņemšanai un transportēšanai. Tomēr jāņem vērā, ka ne visi tauki ir labi veselībai. Vienkāršāk taukus var sadalīt: piesātinātie jeb „sliktie” tauki, kuri ir atgremotājdzīvnieku izcelsmes tauki, visvairāk ir sastopami treknajos piena produktos, treknā gaļā, un nepiesātinātie jeb „labie” tauki - augu izcelsmes tauki, sastopami arī zivīs, putnu gaļā, liesā liellopu gaļā. Labākais nepiesātināto tauku avots ir augu eļļas - olīvu, rapšu, saulespuķu, sojas eļļas.

Piesātinātās taukskābes un vitamīni
Sagatavojot jebkuru bērna maltīti, pat plānojot pusdienu kārbiņas saturu, jāņem vērā, ka pēc iespējas mazāk jāizmanto produkti, kuri satur piesātinātās taukskābes – trekna gaļa, trekns piens, krējums, tomēr pilnībā arī no šiem produktiem nevajadzētu atteikties, jo īpaši bērna organismam ir arī vajadzīgas piesātinātās taukskābes, tikai ievērojami mazākā daudzumā kā „labie” tauki. Labs un ērts risinājums, ko likt bērna pusdienu kārbiņās, ir maizītes. Kā labu alternatīvu risinājumu maizīšu pagatavošanai varētu izmantot margarīnu Rama, jo tas ir labs un kvalitatīvs neaizvietojamo taukskābju un A, D un E vitamīnu avots. Turklāt tikai šis margarīns izgatavots no 3 augu eļļām, kas nodrošina neaizvietojamās taukskābes Omega 3 (> 15 % no ieteicamās dienas devas), Omega 6 (> 15 % no ieteicamās dienas devas), kā arī A, D un E vitamīnus (> 15 % no ieteicamās dienas devas).

Margarīns satur neaizvietojamās taukskābes, kas ir nozīmīgas augšanai un attīstībai. Šīs taukskābes organisms pats saražot nespēj, tāpēc tās ir jāuzņem ar uzturu.

Veselīgie našķi
Bērna ēdienkartē nevajadzētu iekļaut našķus - tādus, kuri varētu noderēt svētku reizē, bet ne ikdienas ēdienkartē, piemēram, kūkas, konfektes, čipsus, gāzētos, saldinātos dzērienus. Tāpēc šos produktus nevajadzētu ievietot arī bērna pusdienu kārbiņā. Vislabāk papildu maizītei pusdienu kārbiņā ievietot kādu augli, kas arī būs salds, turklāt veselīgs, jo nodrošinās bērnam tik nepieciešamos ogļhidrātus, kā arī vitamīnus. Bērnam pēc ēšanas būs nepieciešams arī padzerties, tāpēc, ievietojiet kārbiņā arī kādu dzērienu. Vislabāk būtu piedāvāt bērnam ūdeni, bet tā kā bērni labprātāk dzer saldākus dzērienus, var izlīdzēties ar nedaudz saldinātām tējām. Atcerieties ievietot pusdienu kārbiņā arī salvetīti, lai bērns pēc ēšanas varētu noslaucīt rokas, jo īpaši ja ēsts kāds sulīgs auglis, piemēram, apelsīns.

Ēdienkarte nedēļai
Gardu maizīšu pagatavošana ir atkarīga no Jūsu gaumes un izdomas, tomēr piedāvājam iespējamos brokastu kārbiņu satura variantus:
Pirmdiena: 2 pilngraudu maizes šķēles, apziestas ar margarīnu Rama, ar sieru un zaļumiem, ābols un tēja.
Otrdiena: 2 pilngraudu maizes šķēles, apziestas ar margarīnu Rama, ar salātu lapām un plānu vistas fileja un siera šķēlīti, banāns un ūdens.
Trešdiena: 2 apgrauzdētas pilngraudu maizes šķēles, apziestas ar margarīnu Rama, 2 tomātu šķēlītes, siers un salātu lapa, apelsīns un ūdens.
Ceturtdiena: 2 pilngraudu maizes šķēles, apziestas ar margarīnu Rama, vārītas olas šķēlītes, plāna šķiņķa šķēlīte un gurķa šķēlītes, 2 mandarīni un tēja.
Piektdiena: 2 apgrauzdētas pilngraudu maizes šķēles, apziestas ar margarīnu Rama, gurķa un tomātu šķēlītes, 1 salātu lapa un plāna siera šķēlīte, bumbieris un sulas paciņa.
Papildu varat pievienot arī garšvielas, kuras Jūsu bērnam labāk tīk, bet noteikti nevajadzētu aizrauties ar ēdiena sālīšanu, jo lietojot mazāk sāli uzturā, mēs parūpēsimies par savu bērnu veselību un labāk varēsim palīdzēt izbaudīt ēdiena garšu.

Uzziņai:
Margarīns satur neaizvietojamās taukskābes, kas ir nozīmīgas augšanai un attīstībai. Šīs taukskābes organisms pats saražot nespēj, tāpēc tās ir jāuzņem ar uzturu.  4 rupjmaizes šķēles ar margarīnu Rama nodrošina nepieciešamo neaizvietojamo taukskābju dienas devu. Tāpēc ļoti labs risinājums, rūpējoties par sava bērna augšanu un attīstību, ir pagatavot bērnam 2 maizītes brokastīs un 2 maizītes likt bērna pusdienu kārbiņā!




 

/REKLĀMAS PROJEJKTS/




13 Pievienot komentāru

Kategorijas


Notice: Undefined index: in /data/web/root/lib/art.php on line 1141